• snaily

Ställa in bröllop vid sjukdom i familjen?

Måste få bolla lite jobbiga grejer med er. Har just fått reda på att min pappa är sjuk, ingen diagnos är klar men det är misstänkt tarmcancer. Hans syster dog i samma sjukdom för några år sedan. Som sagt, ingen diagnos klar så ingen vet om han kan bli frisk eller ej, men själv är han övertygad om att han ska dö snart och tycker inte ens det är någon idé att ta prover. Jag och min sambo planerar bröllop i oktober. Har inte hunnit prata så mycket med familjen sen det här hände, men om jag känner dem rätt så kommer de nog vilja att vi ställer in bröllopet. Själv känner jag att det är förhastat att göra det nu innan vi vet något mer men risken är förstås att han blir sämre och inte kommer kunna vara med på eventuellt bröllop och kanske måste opereras och/eller cellgiftsbehandlas osv. Vet inte hur jag ska tänka, känns så egoistiskt att oroa sig för bröllopet när min pappa kanske är dödssjuk... Ena stunden känner jag att jag vill genomföra bröllopet nästan oavsett vad som händer men sen kan jag tycka att det känns osmakligt på nåt vis. Och framför allt, hur gör man rent praktiskt om man kommer på bara någon vecka innan bröllopet att man vill ställa in det? Det är ju så mycket som är bokat och betalt och inköpt och gäster som kommer från utlandet och färdiggraverade ringar och gud vet allt. Är det någon som varit i den situationen??

• Svar på tråden Ställa in bröllop vid sjukdom i familjen?
  • förstagångsbrud

Jättesvårt... Hoppas att det inte är det värsta och att det ordnar sig!

• Nibla

Usch, vad tråkigt....

Men OM nu din pappa är dödssjuk, tror du inte att han skulle vilja se sin dotter gifta sig innan det är för sent?

• SnuttisSessan

Prata ut med din pappa och se vad han tycker och skit i resterande famils åsikter!

• 090214

Svår fråga.. Jag tycker att du ska ta ett samtal med din pappa om det här å se vad han tycker. Jag tror att mitt i allt elände så kan ju ditt bröllop vara något positivt!! Stora kramar till dig..

• Kärlek ger näring åt själen

Snaily Det bästa är att du försöker ha lite is i magen och inte gör något förhastat. Försök att tänka positivt att det inte är något allvarligt (samtidigt som du försöker tänka att det kan vara det) så du är förbered på båda delarna.

Jag har hört om ett brudpar som hade en nära anhörig som gifte sig på ett ställe där cancer patienter kommer för att avlasta anhöriga men även för att kunna få hjälp med mediciner m m .. Det var personens högsta önskan att få vara med om ett bröllop och fick då vara med om det. Så det går..

Lycka till

*kramar om*

• Lelele

Jag tycker att ni ska Gifta er ändå, prata med din pappa och säg att Du vill att han ska vara med på bröllopet. Hade en vän som det var liknande för, och dom flyttade tom fram bröllopet så att han skulle kunna vara med. Visserligen var det inte så här kort tid kvar till bröllopet den gången. Lycka till

• JPerlestam

Gör ingen förhastat, prata med din pappa när diagnos är klar och den värsta chocken lagt sig. Min pappa kom in med ett hb på 59 för 4 år sedan pga av blödningar från tarmarna och då trodde de också att han hade någon form av cancer men det visade sig vara fel. Jag hoppas att det kommer visa sig vara så i detta fallet också. Så vänta lite och när ni väl vet vad som är fel så bry dig om vad din pappa vill, inga andra släktingar bör lägga sig i. Lycka till, hoppas att det löser sig på bästa sätt för er!

• Norrlandstös

Min svärfar gick bort förra augusti. Även om han var sjuk så vet jag att han hade en mycket stark önskan om att vara med på vårat bröllop. Och vi sörjer enormt att han inte kan vara det.

Prata med honom och fråga! För oss sitter vi nu med funderingar kring hur man någonsin en sådan dag kan fylla ut en pappas plats med någon annan. Mest känslomässigt men även fysiskt, så mycket är ju symboliskt på ett bröllop.
    Det är ju olika vilken relation man har, men prata om det är mitt tips.

• Aleta

Prata med din pappa och säg att du vill ha honom med på ditt bröllop.

Jag har varit gift en gång tidigare och min exmake var i din situation. Hans mor hade cancer men både han och hon ville gärna att hon skulle få uppleva hans bröllop.
    Tyvärr så dog hon veckan innan bröllopet. De hade båda diskuterat att det kunde hända och hur vi skulle göra. Hennes önskan var att vi skulle genomföra bröllopet oavsett vad som hände. Så trots sorgen så hade vi ett underbart sagobröllop. Hans mormor ville först inte komma och var chockad att vi inte ställde in, men hon kom när hon förstod att hennes dotter hade önskat detta.
    Det blev förstås en del sorgliga tal, men samtidigt var stämningen väldigt hög, alla följde hennes önskan om att glädjas.

Veckan efter bröllopet samlades familjen igen, men denna gång var det begravning.

Jag tycker att mitt ex och hans mamma gjorde det bästa av situationen genom att prata igenom det och förbereda sig på allt som kunde hända.

Kram och lycka till.
    Prata med din pappa om döden oavsett, jag förlorade min pappa i cancer och jag ångrar att vi inte vågade prata om vad som skulle hända.

• avil

Jag tror inte din far vill att ni ska "sluta leva" fast han är sjuk...
    O sen betyder ju inte ,även om han nu har tarmcancern, att han dör på direkten?? Man VET aldrig hur länge man har ändå.
    Tror hellre han vill hinna vara med o se er lycka än att ni ställer in.
    men ni känner ju själva.
    "osmakligt" att gifta sig fast nån drabbas av olycka ser jag inte.
    Du kan ju prata m honom...

• silvera

Min bästa vän genomgår just nu behandling mot sin tarmcancer.
    Den verkar lovande, även om andra omgången med cellgifter, nu tar ner henne ordentligt. Men troligen kommer hon att bli helt frisk!

Just när det gäller cancer, spelar psyket stor roll, i tillfrisknandet. Visst alla kan ju inte "tänka sig friska", men om om inte min kompis hade haft en Australienresa att se fram emot när hon är "frisk", så säger hon själv att då skulle hon må mycket sämre... Så hon menar att det påverkar hennes tillfrisknande, att tänka positivt.

Så det jag nog vill säga är att jag tycker ni ska planera för bröllop, inte för begravning.

Nu vet jag inte hur ni hade tänkt lägga upp det, kanske hade ni tänkt be familjen om mycket hjälp med att arrangera saker och ting? Då kanske ni får tänka om, och istället ha catering från något ställe, istället för att be föräldrarna laga mat i en vecka innan bröllopet osv. Hoppas du förstår vad jag menar!?

Se till att få iväg din pappa på provtagning så snart som möjligt, för ju tidigare man kan sätta in behandling, ju bättre.

Lycka till med allt.

• chamor
    Nibla skrev 2008-08-28 11:14:26 följande:
    Usch, vad tråkigt....Men OM nu din pappa är dödssjuk, tror du inte att han skulle vilja se sin dotter gifta sig innan det är för sent?
    Tycker också du ska prata med din pappa. Det är oktober om EN månad och så snabbt lär de knappast gå.. Förhoppningsvis iaf!

Ibland hålls människor kvar i livet på bara rena viljan också så OM han nu skulle bli JÄTTEDÅLIG snabb så (drömscenario) kanske just ert bröllop kan hålla honom vid livet några veckor extra!!

Men hoppas det är falskt alarm! HATAR cancer!
  • snaily

Tack för alla era svar! Det känns lite bättre när man läser hur andra resonerar. Ska försöka prata ordentligt med pappa snart, för det är ju som ni säger hans åsikt som räknas och inte resten av familjen/släkten. Det är ju bara drygt en månad kvar till bröllopet så förhoppningsvis hinner han inte bli jättedålig (det gick väldigt fort med hans syster men oddsen för att det är exakt samma sjukdom är väl väldigt liten!). Anledningen till att man tror att det kan vara cancer trots att inga prover är tagna, är att man på skiktröntgen sett förändringar både på tarm och lever och att han har buksmärtor som blivit värre sista tiden. Vi kommer inte behöva någon hjälp av familjen utan de behöver bara dyka upp till kyrkan den dagen, det känns ju skönt i alla fall.
    Tack för ert stöd!

• Dsy04

en kompis till en kompis hade sin pappa med en cancer som hade spridit sig fort, hans mamma hade oxå en sjukdum som skulle ta henne till döden fast lite långsammare han från skottland o hon cyprus åkte till skottland o frågade till de vad var det som var bäst.

pappa ville definitiv att hans son skulle gifta sig

så de gjorde bröllop med fest etc.

o han sa till sonen att efter att han har sett att han har gift sig att han kände sig lugt o redo.

så ja du ser

kanskr bra att fråga till båda föräldrar o se vad de tycker

för han kanske vill att ni gör eran bröllops det vet man aldrig...men fråga

• Vill nu
    Nibla skrev 2008-08-28 11:14:26 följande:
    Usch, vad tråkigt....Men OM nu din pappa är dödssjuk, tror du inte att han skulle vilja se sin dotter gifta sig innan det är för sent?
    Precis min tanke!
  • Prärieklocka

Vad jobbigt för dig!

Jag skulle kolla med pappa vad han ville, sätta mig ner med honom och prata ordentligt. Kanske ändra form på bröllopet om det passar honom bättre med ett litet mysigt än ett stort med värsta festen t ex.

• Lyckligmamma

Snaily:

HUr har det gått för er? Har ni hört något mer från doktorn och hur blir det med bröllopet?

Kram

Svar på tråden Ställa in bröllop vid sjukdom i familjen?