• fröken sjunfors

Island

Funderar på att åka på bröllopsresa till Island.. Är det någon som varit där och kan rekommendera något särskilt? Vad kostade det för er?

• Svar på tråden Island
  • sokkerstruten

Ååhhh Island! Min sambo övverraskade mig i samband med vår ettårsdag tillsammans med en resa till island! Det är min favvoritresa hittils! Dit ska vi absolut åka igen!

Men ska ni åka dit så ska ni nog inte vara sådanna som helst vill ligga på en strand och slappa hela semestern, utan island är till för upplevelser!

Vi red på islandhästar, åkte på valsafari och jeep safari, på jeepsafarin var vi bla and vid ett stort vattenfall, glaciär, gejsrar m.m

Välidgt mäktig och annorlunda natur, jättefräckt!

Dom har världens godaste mat! Om man gillar fisk,räkor och hummer m.m Min kille är hummer freak och han sa att hummern där var den godaste han har ätigt någonsinm det bara smällte i munnen! Så det finns det helt otroliga restauranger! Men självklart så finns det annat oxå... så mycket shopping gjorde vi inte men det finns, och nattlivet om ni gillar det ska vara jätte livat!

Jag tycker absolut att ni ska åka till island på bröllopsresa, det skulle jag har gjort om vi inte redan hade varit där!

Bara att skriva om det är något ni undrar över...

Det är rätt dyrt mycket fick pengar är bra att ha med sig, en lunch kostade lätt 150kr utan drick och kaffe!

• Aleta

Håller med sokkerstruten, Island är underbart men man ska helst vara lite äventyrlig. Det är dyrt men maten är god.

Det går en väg runt hela Island och man kan köpa en bussbiljett som gäller hela vägen, men man får stanna var man vill och fortsätta när man vill så länge man åker ett varv runt. Ett spännande sätt att se landet på.
    Vi åkte så långt som till Húsavik och gjorde valsafarin därifrån, det sägs vara bättre där än från Reyjkjavik.
    Åk absolut på valsafari var ni än befinner er i världen, ett bra sätt att hjälpa till med att hålla valarna vid liv!

Ungefär halvvägs till Húsavik så stannade vi och tog en forsränningstur av en lite enklare variant (man kunde välja olika svårighetsgrader) vi stannade mitt i och fikade och fick varm choklad gjord på varmt vatten ur en källa.

Blå Lagunen är kul för där får man simma i varmvatten.
    Sedan finns det hur mycket som helst att se Gullfoss, Thingvallir, Geysir.

Det allra första vi gjorde (förutom att köpa var sin mössa, det kom snö i juni) var att gå till busstationen i Reykjavik där det ligger en turistbyrå (hoppas att den inte har flyttat). Där fanns det broschyrer och tips i hundratal! Sedan valde vi vad vi ville göra och åkte dit. (Nästa dag var det shortsväder, så var beredd på allt.)

Jag vill åka tillbaka!
    Ja just det, om du ska rida så säg inte att du är jättebra på det även om du är det så får du en bättre häst.
    Jag hade haft egna islandshästar i 20 år och jag fick en riktigt svårtöltad häst. Fast ledaren var juste och erbjöd mig sin egen häst när hon såg att jag faktiskt kunde på riktigt.

• sokkerstruten

Jag personligen skulle rekomendera Jeep safari, det handlar om mega stooora jeepar och man kan åka på vägar som en buss inte kan ta sig fram på. Vi åkte mycket offroad, det var skit kul!

Och självklart ska man bada i de varma källorna i Blue Lagun, jättehärligt!

• fröken sjunfors

åh gud va underbart det här låter!
    jag vill utforska island på precis de sätten ni har gjort.. låter ju helt ljuvligt!!

men vad fick ni betala för flyg + hotell? ungefärligt? bodde ni i reyjkjavik?

• Aleta

Jag fick flygresa och hotell i Reykjavik som present, så jag vet faktiskt inte, men vi stannade inte i Reykjavik utan åkte runt och bodde på olika ställen. Jag har för mig att det kostar ungefär som i Sverige. Det är inte billigt, men det är värt det!

• sokkerstruten

Hm jag vet inte heller riktigt eftersom det var oxå som en present! Men jag kan kolla med honom och återkomma, han är på jobbet just nu så...

• sokkerstruten

en jag vet att utflyckterna var inte vansinnigt dyram tror dom låg runt 600kr per person...

• fröken sjunfors

Tack så jättemycket för era svar!
    Ska kika vidare lite så får vi hoppas på att det blir en islandsresa

• E11a

Island är en av de bästa semestrarna jag har gjort.

Vi struntade i vägen runt ön som många följer (det är säkert jättefint men får bli någon annan gång). Vi hyrde en Landrover Defender och gav oss iväg ut på höglandet i mitten av ön. Det finns vägar där som de kallar för sommarvägar som bar är öppna några månader på sommaren. Man måste ha en riktig jeep (ingen stadsjeep) för det är tuff körning och man måste kunna ta sig över ganska stora vattendrag och ibland kör man över stora sandöknar och genom lavafält. Det är något av det mest spektakulära landskap jag har sett. Timmars körning över helt kolsvarta sandfält med glaciärer i fjärran och fantastiska lavaformationer. Man kunde köra en hel dag utan att se någon annan människa. Vatte, lera och ånga som bubblar ur marken.
    Blålagunen är ett jättefint spa med en stor pool men jag vill slå ett slag för att sitta i en helt varm bäck ute i vildmarken.

Kommer inte ihåg vad det kostade med flyg och bilhyra (aug förra året) men du kan ju alltid kolla aktuella priser på nätet.

Svar på tråden Island