• lojeli

Barn från tidigare relationer

Är det ngn här som tagit juridisk hjälp för at reda ut hur det gemensamma respektive det enskilda ansvaret för barnen från tidigare äktenskap ser ut? Finns det några juridiska och ekonomiska aspekter bör man tänka på?

F n har vi helt åtskild ekonomi och ansvar för våra respektive barn.

Och hur gör ni som byter/bytt efternamn? Mina barn har i dag två efternamn. Tre verkar lite många... Det rimliga är väl att vi tar bort mitt flicknamn och att de får mitt nya och sin pappas namn.

• Svar på tråden Barn från tidigare relationer
  • anne på grönkulla

Hmm, om vårdnad och ansvar kan jag inte svara - men förhoppningsvis någon annan bättre.

Om namn är det så här. 2 efternamn kan de inte ha utan 1 lär vara mellannamn och det andra efternamn i formell bemärkelse. Jag tror heller inte en förälder kan byta namn på barnen utan den andra förälderns medgivande, iallafall om man har gemensam vårdnad. Men det kan man ju höra med Skatteverket om.

• lojeli

Låter rimligt.

Just nu har de mitt namn som mellannamn. Då skulle de alltså behålla sin pappas efternamn, men ersätta mitt flicknamn med det nya efternamnet.

Tål att tänkas på. Det där med namn och identitet hänger i hop... Inte bara för oss tjejer som funderar på namnbyte i samband med giftermålet, utan även för barnen.

• hjartan

Den andra föräldern måste skriva på vid namnbyte. Min flicka hade sin pappas efternamn, men när jag bytte till min mans och sonens efternamn fick hon det som mellannamn. Känns bättre när alla heter iaf nästan lika. Vi har ett väldigt kort efternamn, men annars kan det ju bli jobbigt för barn om man har två långa efternamn och ska använda båda.

Om man tänker på när det gäller tex dagisavgifter så är ens nya man/sambo ekonomiskt ansvarig, men när det gäller föräldraledighet så har den "nya" föräldern rätt att vara hemma med sitt barn utan även ha det äldre barnet hemma.

Andra juridiska grejer vet jag inte.

• lillP

Jag är skilsmässobarn och vet ungefär hur min mamma och hennes man gjort med det juridiska

Han har två barn medan min mamma bara har ett barn. De har träffat en jurist och skrivit testamente på vem som får saker och ting om någon/båda dör. Tex har min mamma ärvt massor av tavlor som jag kommer att få, inte mina plastsyskon. Mamma har även en häst, som jag kommer få. Sen är det säkert en massa andra grejer också som är "färdigdelat".

Mitt råd är att träffa en jurist för att få hjälp med sådant. Det kan nog vara ganska viktigt att upprätta tex testamente.

Svar på tråden Barn från tidigare relationer