• Shayla

Save the date - Ja eller nej!

Vi kommer gifta oss den 1 augusti 2009. Alltså mitt i semestertider... Ska jag skicka ut Save The Date kort till de inbjudna eftersom folk planerar ganska tidigt vad dom ska göra på semestern? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Save the date - Ja eller nej!
  • Mrs Fr

Vi gifter oss i oktober och har inte skickat nåt sånt. Folk verkar kunna ändå. Men om man gifter sig mitt i sommaren kan det kanske vara en bra idé.

• FinalFantasy

Vi gifter oss helgen på sportlovshelgen dvs då många åker bort och vi skickade

• Tooticki

Jag är lite anti att hypa bröllopet så mycket att man skickar save the date-kort ett år innan och sen ibjudan typ 5-6 månader före. De som tycker att just ert bröllop är viktigt kommer göra allt för att kunna närvara.

Vi skickade ut inbjudan 3,5 vecka innan (hade hållt det hemligt tills dess) och alla inbjudna kunde komma.

• PennyJenny

Vi spred till släkt och vänner datumet för vårt bröllop cirka 5 månader innan just för att det var mitt i semestern och sedan gick inbjudningarna ut 3 månader innan tror jag det var. Men vi hade inte mer än 50 gäster som var fördelat på kanske 25 "par"/personer som skulle informeras och våra föräldrar tog hand om släkten, så det gick ju ganska enkelt att göra.

Men är det mitt i semestern så skulle jag nog förvarna cirka 5-6 månader innan, men inte mer. Kankse om det var jul och nyårshelgen då, då skulle jag kanske varna lite tidigare tom.

• J D

Jo, fast om man har många gäster som bor en bit bort så kan det ju vara schyst att skicka lite mer än tre månader innan iaf (eller berätta det) så man slipper köpa SJ:s dyra(ste) biljetter. Vill iaf hellre att mina gäster betala 95kr än 600 enkel resa för att komma på mitt bröllop även om de kommer oavsett.

Tooticki skrev 2008-08-21 16:08:22 följande:
    Jag är lite anti att hypa bröllopet så mycket att man skickar save the date-kort ett år innan och sen ibjudan typ 5-6 månader före. De som tycker att just ert bröllop är viktigt kommer göra allt för att kunna närvara. Vi skickade ut inbjudan 3,5 vecka innan (hade hållt det hemligt tills dess) och alla inbjudna kunde komma.
  • Mi och Nez

Vi gifte oss den 2/8 i år och skickade ut save the date i form av kylskåpsmagneter tillsammans med julkorten. Folk tyckte att det var jätte trevligt och bra + att det var ett kul sätt att berätta för folk att vi tänkte gifta oss. Enda jobbiga är att man måste fastställa gästlistan tidigt...

• Shayla

Gästlistan är redan klar haha så det är inga problem

• didis
    Jag är lite anti att hypa bröllopet så mycket att man skickar save the date-kort ett år innan och sen ibjudan typ 5-6 månader före. De som tycker att just ert bröllop är viktigt kommer göra allt för att kunna närvara. Vi skickade ut inbjudan 3,5 vecka innan (hade hållt det hemligt tills dess) och alla inbjudna kunde komma.
    Även när vi bjuder till större fester skickar vi ut prel.inbjudan i god tid. Många av våra vänner är i samma sitation som vi med barn/tonåringar som har festivaler och fotbollsturneringar o gu´ vet va´ inplanerade låångt i förväg.

Nu har vi tex bara 2-3 helger som inte är uppbokade före jul.

Klart om syskonen gifter sig ordnar vi det ändå men inte om det är mer avlägsen släkt.
  • PennyJenny
    Hade vi skickat ut inbjudan 2 månader innan hade vi typ inte haft några gäster. Mitt i semestern och dessutom skulle merparten av gästerna behöva resa eftersom vi gifte oss på Gotland och de flesta bodde på fastlandet. Så det beror sig ju på när man gifter sig tycker jag. Att skicka ett save the date ett år innan håller jag med om är överdrivet och om det är icke-semestertider eller jul/nyår så behöver man inte skicka ut mer än 3 månader innan.
  • Fru Säfström

Perfekt att sända ut till jul som en hälsning eller alla hjärtans dag!

• gusjma

Så snart jag och min kille bestämt datum (8 månader innan dagen D)så mailade jag alla mina närmsta vänner som jag visste skulle bli bjudna så att de skulle ha en möjlighet att hålla den helgen fri.

• Saltnes

Jag tycker "ja" till Save the date, men "nej" till att i inbjudan sätta OSA flera månader innan bröllopet. Med ett Save the date ger man ju folk chansen att planera, men man kräver ingenting.

• Fenixx
    Saltnes skrev 2008-08-22 22:17:31 följande:
    Jag tycker "ja" till Save the date, men "nej" till att i inbjudan sätta OSA flera månader innan bröllopet. Med ett Save the date ger man ju folk chansen att planera, men man kräver ingenting.
    precis...vi kommer inte kräva osa tidigt, utan skickar bara ut datumet så dem får en hunt och kan försöka ha den dagen ledig för vårat bröllop.
  • MissMarie

Eftersom vi gifter oss mitt i högsommaren så har vi har skickat ut save the date-kort till våra utländska gäster så att de har gott om tid att planera, inte bara helgen till vårt bröllop utan även om de vill utforska lite mer av Sverige innan eller efter bröllopet! Eftersom det är ungefär då många svenskar har semester också så har vi berättat det för dom redan nu så att de inte planerar in en resa eller nåt då. Som andra sagt så sätter man ju ingen press på att de måste osa flera månader innan, utan det här är ju bara för deras egen planering så får de göra vad de vill sen! Personligen ser jag ingen nytta med att hålla bröllop hemligt in i det längsta!

• Jungblom

Vi skickade save the date eftersom vi ville skicka inbjudningarna senare plus att det var uppskattat av våra gäster också. De som verkligen ville komma hade god tid på sig att ordna med semester eller byta pass med någon på jobbet.

• BlivandeFruShead

Alltid toppen med save a date kort folk kan planera plus bjuder ni folk som inte bor nära så e det bra, jag har bjudit folk som inte bor i sverige också och tycker save a date kort e toppen..

• Emmas syster

om man gifter sig perioder där folk har mkt att göra är det toppen med save the date

skicka save the date i samma veva/ngt före semesterplaneringen börjar på de flesta arbetsplatser

sen kan ni vänta med inbjudningskort till ca 3 veckor innan

• LCDS

Kul grej med kylskåpsmagneter :)

Mi och Nez skrev 2008-08-21 16:29:26 följande:

Vi gifte oss den 2/8 i år och skickade ut save the date i form av kylskåpsmagneter tillsammans med julkorten. Folk tyckte att det var jätte trevligt och bra + att det var ett kul sätt att berätta för folk att vi tänkte gifta oss. Enda jobbiga är att man måste fastställa gästlistan tidigt...
  • Kanada Hjarta Sverige

ja till save the date!
    bra for alla inblandade. speciellt da vi hade manga langvaga gaster.
    vi skickade save the date 6 manader innan och inbjudan kom ca 2 man innan med osa 1 man innan brollopet

• ElinDLB

Gifter man sig under en tid många kan vara på semester så är det väl absolut inte dåligt att skicka save the date? Kan inte se något dåligt i detta så jag säger iaf JA! =)

Lycka till!

Svar på tråden Save the date - Ja eller nej!