• Lillamiraklet

Jag får en men inte han?

Jag undrar om ni hade avstått er möhippa om ni visste att mannen er inte skulle få någon svensexa?

Känns dumt att min vänner, min syster och mina kusiner troligen kommer att hippa mig (när det väl blir så dags). Min sambo har inte kontakt med så många av sina gamla vänner (efter flera flyttar och även karriärbyte), och jag är rädd att han ska bli ledsen av att han inte har samma möjlighet till att få en svensexa? Tror att han skulle uppskatta en så himla mycket också.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Jag får en men inte han?
  • tolonta

Nej, det skulle jag inte gjort.

• karmag

Nej, det gör väl ingen gladare? Kan inte du försöka ordna ihop ngt litet för hans räkning? Ring vänner och släktingar som ska gå på bröllopet och få dem att göra något litet iallafall? Det hade jag gjort!

• Lillsnufflan

Nej, jag hade inte avstått från min möhippa. Verkligen inte. Men jag hade försökt få någon att ordna en åt honom. Även om de inte blir så många. Han kanske har nån släkting eller kompis som kan hitta på något kul med honom?

• anirac1

prata med hans arbetskamrater...
    jag skulle inte avstå från att bli hippad ..... vad är nästa grej du avstår ifrån för att han inte får ngt .... hm
    näää bli hippad du och ha kul.... du ångrar dig annars

• Liinda_e

precis som dom andra säger avstå+ inte från din men hjälp till att fixa hans
    har han ingen bror , lr du en bror ...era pappor farbröder ,arbetskompisar, kusiner

• PennyJenny

Min man hade ju inte blivit glad på mig om det kom fram att jag hade avstått från min möhippa för att han inte hade fått någon. Han hade ju undrat hur det stod till i huvudet på mig.

Håller med de andra, avstå inte utan försök i stället att få någon/några att ta tag i en för honom.

• Mrs Fr

Här är det tvärtom. Jag vet att han kommer att få en. Men jag tvivlar starkt på att jag kommer att hippas. Men jag vill ju ABSOLUT inte att han ska avstå sin. Hellre att en av oss får än att ingen...

• Tutik och Prasart

Jag trodde riktigt länge att det bara var min sambo som skulle få en svensexa.
    För jag har inte någon av mina kompisar kvar efter att man har slutat skolan och annat.
    Men jag fick en möhippa en då och då var vi bara 5.
    Hade jag inte fåt någon så hade jag varit jätte glad att han fick en i alla fall.
    varför ska du inte gå på din möhippa för att han inte får någon?!
    vem vet det kanske planeras något för honom oxå.... man vet ju aldrig.

• Lollick

Att hålla kontakt med sina gamla vänner är ju viktigt, man skall vara rädd om de vänner man har.
    Har han flyttat och inte ringt på ett år? Skall de inte komma på bröllopet? Sedan är ju vissa människor inte så socila och kanske helst vill ta det lugnt och bara vara med sin flickvän då får man ju respektera detta.

avstå inte från din möhippa.

Ring istället hans gamla kompisar, de kanske är lite sura att han inte hört av sig...eller? nej förresten han kanske inte vill ha någon..har du funderat på det?

• Aspera

Hur skulle du avstå din möhippa menar du? Bara vägra?

Traditionen säger väl att det är de bjudna (ungkarlarna) som ska anordna svensexan. Du kan väl hinta något till någon av de bjudna männen?

• Lizzz

Tycker att det var en sorglig fråga.. Inget blir ju bättre av att du avstår från att ha en underbar och minnesvärd dag med dina närmaste väninnor.
    Det bästa är väl att utse en bestman, det är hans uppgift att fixa svensexa, liksom tärnan att hålla i brudens möhippa..

• LCDS

Såklart jag inte hade avstått min möhippa!.. skulle jag bara vägra gå med mina vänner när de kommer för att hämta mig.. Möhippan planerar man ju inte själv, och kan inte veta om/när den blir av.

• Lillamiraklet

Han skulle aldrig tvinga mig eller ens be mig om att avstå från möhippan det vet jag. Å när jag skriver att "hoppa över" möhippan menar jag då att be min syster att inte ordna någon, hon skulle lyda mig om jag bad henne om det. Jag vill bara inte att det ska svida extra i hans ögon att jag blir hippad men han inte får någon svensexa...
    Jag kan lugnt avstå min möhippa nämligen det känns inte så oerhört viktigt för mig. Festar med mina vänner gör jag ändå =)

Men jag ska höra med mina två killkompisar som kommer på bröllopet och försöka att få upp hans barndomskompis från göteborg, att fixa något åt honom.
    Varken jag eller sambon är de mest sociala personerna i världen, och min kille har pluggat på olika orter under lång tid och därefter även flyttat så kontakterna har brutits, inte någons fel skulle jag tro, lathet från bådas sidor möjligtvis. Jag bor kvar i samma "område" - storstockholm med omnejd - så jag har hållit kontakten med de allra viktigaste i mitt liv, vilket är sisådär tre personer hahaha!

Men ni menar alltså att jag inte ska tänka så... att jag skall ha skuldkänslor över detta...
    ska försöka mitt bästa i att begrava dem djupt då och försöka fixa något åt honom, eller snarare fixa någon som fixar åt honom hehe ;)
    Tack allesammans!
    //M

• VivviM

Min m2b har blivit svensexad men jag är osäker på om jag kommer bli hippad (5 v kvar till bröllopet) och har inte så mycket kontakt med vänner. Jag tycker inte det kommer kännas dumt i s f att han blivit svensexad utan är glad för hans skull så inte ska du avstå heller. Han kanske blir besviken på sina kompisar men helt säkert glad för din skull...

Svar på tråden Jag får en men inte han?