• smartan

Varför gå på bröllop om inte hälsa?

Så här är det.
    Svårt att skriva någon vettig TS, men jag försökte.

Jag gifte mig 080808, en underbar dag.

Men jag märkte att några av gästerna som var partner till de inbjudna som vi kände, de hälsade inte ens, inte heller gratulerade de oss till att vi var gifta?

Varför gå på bröllop om man inte tänker ens säga hej eller gratulara?
    För att få gratis fika/mat? Se bra ut?

Blev lite irriterad på det där, och har muttrat lite över det här i några dagar nu.

Om du går på ett bröllop nog hälsar du väl på brudparet åtminstonde? Tänker jag fel?

• Svar på tråden Varför gå på bröllop om inte hälsa?
  • sviiden

Hade ni nån hälsningsprosedur då? Typ där brudparet ställer upp och alla gäster får gå och hälsa?
    Jag antar att dessa som inte hälsade ändå var med på bröllopsfesten? Då undrar man ju nog...

• Ankan80

Klart man iaf skall hälsa på och gratulera brudparet!!

• cizzibj

Hej
    Jag har varit med om samma sak. Vi hade dop för våran son och bjöd min kusins sambo. Vi hade aldrig träffat honom, men vi tänkte att var ett bra tillfälle. Han kom heller aldrig fram och hälsade på oss. Tyckte ju han kunnde komma och presentera sig.
    Nu ska vi gifta oss och varken jag eller min sambo vill bjuda honom, men enligt vett och etikett så bor de ihop och är förlovade så vi blir ju illa tvungna.
    Jag håller med dig till 100%. Man kommer fram och hälsar och tackar för att man har blivit bjuden. Helt otroligt. Förstår att du är irriterad.

• Prärieklocka

Eller så kan man ju som brudpar/inbjudare gå fram och hälsa. En del människor kanske tycker att det är jobbigt att gå fram, de kanske känner att de tränger sig på eller nåt. Går man fram och hälsar som inbjudare så slipper man störa sig på att man inte har fått hälsa på personen på hela kvällen, ett helt onödigt irritationsmoment. Man får bjuda till lite extra själv istället, personen ifråga kanske bara är blyg och inte alls så ohyfsad som han/hon verkar.

• anne på grönkulla

Visst är det trist. Men gissningsvis är personen lite blyg och vill inte tränga sig på och som inbjudare är man kanske lite extra ansvarig för att själv hälsa? Att bjuda till för sina gäster är väl också självklart, även på sin egen högtidsdag?

• PennyJenny

Håller med Präriekockan och Anne, varför inte hälsa själva? Tycker nog att det kan vara lika ohyfsat att inte hälsa på de man bjudit in som att inte hälsa på den som bjudit in en.

• Nibla

Men herregud, det tillhör väl rim och reson att hälsa på brudparet!!!!
    Folk upphör aldrig att förvåna........

• smartan

Praktiskt taget alla kom och kramade om oss efter vigseln, och före hade vi inte tid, av naturliga anledningar. :)
    Någon fest hade vi inte, utan bara fika efteråt, men de här personerna gick rakt förbi mig när dom skulle gå hem, deras respektive "uppehöll" oss genom att säga hejdå, och då smet dom förbi. Kändes lite surt. Hade jag haft möjlighet kunde jag åtminstonde fått säga tack att ni kom typ, men det hanns ju inte.

SJÄVKLART hade jag väl hälsat själv om jag kunde? :)

Men tycker det hör till god ton att man åtminstonde hälsar, det skulle jag gjort. :P

• Lillamiraklet

Alltså jag ser det faktiskt ur en annan synvinkel... Inte för att jag någonsin har gått på bröllop eller annan högtidsdag utan att hälsa på värdparet eller den person vi firat. Men jag har varit på bröllop och kännt mig helt mal-placerade. Det kan bero på att man bara är bjuden som "sällskap" eller riktigt avlägsen släkting och då lämnar jag plats för de närstående att hälsa och kramas. Sedan kan jag stå och avvakta och liksom ladda - nu går jag fram - och då hinner någon annan före, så får man vänta ytterligare, jätte dumm känner man sig.

Under kvällen brukar dessutom brudparet vara omringade av gäster som pratar och då vill man inte bryta sig in olämpligt så man håller sig på avstånd. Fram på sena kvällen är det dans och då är det svårt att prata, och det känns lite obekvämt att kliva ut på dansgolvet och räcka fram näven mitt i dansen för att presentera sig.
    Vad jag menar är att - är det någon dag då tillfällen för att presentera sig verkligen faller kort så är det nog på bröllopsdagen, det finns inte alltid tid för alla gästerna hur mycket man än anstränger sig.

Jag tror (dessvärre) med all säkerhet att de finns de som medvetet inte hälsar - de är där för att själva synas, kanske inte uppskattar att paret gifter sig etc. Men många menar nog inget illa om presentationen/gratulationen uteblir under denna dag. Man får utgå från att majoriteten ÄR där för att FIRA brudparet och därmed redan frambringat sitt grattis!

Men det är bara en liten tanke från mig...

• hgav

Jag tycker att det är lite konstigt att deras respektive inte känner lite ansvar för det. Om jag hade min sambo med på ett bröllop där han inte kände brudparet skulle jag ta med honom när jag gratulerade och kramade och presentera honom för brudparet. Jag kan förstå att den enskilde individen kan känna sig lite obekväm att gå fram när brudparet står omringade av släkt och vänner.

• Lillsnufflan

Jag tycker i och för sig att man bör gå fram och hälsa på värdarna för en fest (eller på brudparet vid ett bröllop). Det hör väl till god ton?

Å andra sidan finns det många anledningar till varför man inte gör det. Och som värd har man ett ansvar att hälsa på alla gäster och se till att de känner sig välkomna. Vid ett bröllop blir det ju lite speciellt. Har man inget värdpar bör man kanske som brudpar själv ta på sig rollen att få folk att känna sig glada och väl till mods. Annars faller väl detta på värdparet som då kanske bör presentera "okända" gäster för brudparet.

• Fenixx

nog går man fram och hälsar och gratulerar? på dem bröllop jag varit på så har vi alla gjort det direkt efter vigseln och gått fram och gratulerat och kramat brudparet på sin dag.

sen på kvällen kan man ju förstå att dem inte hinnar prata så mycket med var och en.

• Alyx

oavsett vem man än är hälsar man och tackar för att man blivit bjuden. gratulationer är också på sin plats även om det är som hastigast!
    Du har helt rätt.
    /Alyx

Svar på tråden Varför gå på bröllop om inte hälsa?