stämpel eller liknande?
Jag undrar om någon vet om man kan köpa någon verktyg som gör att man kan få sån där text som lixom står ut från pappret? Som ser ut att man tryckt ut pappret från baksidan. Någon som förstår vad jag menar? haha
Jag undrar om någon vet om man kan köpa någon verktyg som gör att man kan få sån där text som lixom står ut från pappret? Som ser ut att man tryckt ut pappret från baksidan. Någon som förstår vad jag menar? haha
minns inte vad det heter embosing eller nåt men finns på panduro!
Du kan nog mena embossing. Då köper man en speciell penna eller stämpel som man använder. Färgad eller ofärgad. På skriften eller det stämplade häller man sedan embossingpulver färgat eller ofärgat. Sedan värmer man med en embossing fön eller så går det bra över brödrosten eller spisplattan. Pulvret smälter då ihop och blir utbuktande. Snyggt, men lite pyssligt.
hmmm. jag menar lixom att pappret är uppryckt från baksidan så om man tittar på baksidan så är det unbuktat istället..är det embossing det?
shit ad jag är dålig på att färklara=)
Nej det är inte embossing.
Vet inte riktigt vad man kallar det faktiskt. Tror dock att det finns med i pandurokatalogen.
men jag vet inte vad jag ska leta efter=) jag letar på deras hemsida! någon som kan hitta det? är så dum på sånthär=)
Det är också embossing, fast det kallas "torr-embossing"
Fiskars har särskilda verktyg och mallar till detta, tror att det heter ShapeBoss.
www.fiskars.com/FI/sv/Hobbyprodukter/Pr%C3%83%C2%A6gning+&+skabeloner/Mini+ShapeBoss+och+Schabloner/ProductListing1.html
Det finns även andra verktyg man kan göra det med, om du inte hittar det du söker där.
Vänliga hälsningar Lisa
Jag tror kanske du menar prägling, det står om det i boken barbaras papper. stämmer det tro?
Jag tror också det är prägling. Görs t.ex. med ett sånt här verktyg, samt präglingsplattor
www.slojddetaljer.se/PSLWeb/product.aspx
(Obs, slöjddetaljer är sällan det billigaste stället att köpa på, men det är där jag har sett det...)
Det här hittade jag:
"dry emboss
När man med hjälp av schabloner och präglingsverktyg präglar in ett mönster i pappret så det får en upphöjd yta. Ett ljusbord är ett bra tillbehör om man vill arbeta med torrembossing.
Dry embossing
Torr embossing. Med ett metallverktyg med en liten kula i ena änden gnider du genom hålen i stenciler (se ovan) fram ett upphöjt mönster."
Vi gjorde detta på våra inbjudningar (det finns en bild i galleriet, inte så tydlig, men ändå.) Jag satt och plitade men en "penna" som hade en trubbig kula i ändan, på pappret, med en metallschablon underst. Man liksom trycker ut/in ett mönster på kartongen. Det blev riktigt snyggt, men jobbigt med 70 inbjudningar. Det finns säkert fiffigare metoder, detta var det som jag hittade i lokala pysselaffären.