Någon som varit på Mauritius, Grand Baie?
Hur är det där?
Vad är bra resp. dålig?
Skulle vilja veta allt :)
Mvh Cecilia
Hur är det där?
Vad är bra resp. dålig?
Skulle vilja veta allt :)
Mvh Cecilia
Hej!
Jag är också jättenyfiken på alla svar som kan komma in på den här tråden! I januari gifter vi oss i Grand Baie =) ..men vi har aldrig varit där förut...
*puff*
Någon måste väl ha varit på mauritius??!!
Det är ju värsta bröllopsresemålet...
puff =)
Jag har varit där, men det är 10år sen Gissar att det har hänt lite sen dess...
Är det någon som varit där nu då??
Vi var på Mauritius en vecka på vår bröllopsresa i mars i år, kombinerat med en veckas safari i Tanzania. Då var det riktigt hett och soligt, över 30 grader varje dag, men ofta regnade det en liten skvätt också. Men det var bara skönt att bli lite avsvalkad. Det är lite olika väder på olika sidor av ön vid olika tider på året, så man ska kolla lite på det när man väljer hotell och tidpunkt. På den här sidan kan man kolla klimatet: www.mauritiustourism.org/info/geography.htm
Där vi bodde (nordvästkusten) var stranden jättfin och det var jättefin snorkling/dykning. Det fanns massor av gratisaktiviteter att välja på på hotellet, så det går alltid att hitta något att göra. Maten var ok, det blir ganska tråkigt med buffé hela tiden. Frukosten var däremot kanon. Det godaste vi åt på hela veckan var när vi köpte kebab i ett litet stånd i Grand Baie, det var supergott!
Vi hade det förvisso väldigt bra, men vi tycker att Mauritius är ganska överreklamerat. Men det beror mycket på vad man vill ha för typ av semester. Om man vill ha ?resort-liv?, dvs att bo och vistas och äta i princip alla måltider på ett hotell hela resan, med undantag för en och annan utflykt, så kanske det är paradiset som det utmålas som. Men om man som vi vill kunna strosa runt och titta på saker, shoppa när andan faller på eller leta upp mysiga restauranger på kvällarna, så är Mauritius inte rätt ställe att åka till. Vi har varit i Thailand innan, och tycker inte att Mauritius var ett dugg bättre men dubbelt så dyrt. För det är verkligen dyrt, både att åka dit och på hotellen. Det var ganska hutlösa priser faktiskt. Däremot var det billigt utanför hotellet. Vi övervägde att lägga till All Inclusive innan vi åkte, men då skulle vi fått betala 500 kr/person och dag, och så mycket gjorde vi inte av med på bara lunch och dricka så det var tur att vi lät bli.
De största och ?finaste? hotellen ligger i regel ute på ?vischan?, en bra bit från närmaste by. Omgivningarna består mest av sockerfält (i alla fall på norra delen av ön), så på många ställen finns inga andra restauranger att välja på än hotellets, och och det är därför som det nästan alltid ingår halvpension (frukost och middag) på Mauritius. Läget på hotellet gjorde ju att det var svårt att äta middag någon annanstans än på hotellet. Det fanns heller inga affärer där man kan shoppa eller köpa vatten, snacks, öl och dyl i närheten. Så vill man ha de möjligheterna så det är nog mycket bättre att bo i Grand Baie. Tyvärr tyckte jag att stranden såg ganska tråkig ut där, men vi var bara där och shoppade en gång så det kanske fanns finare stränder än det vi såg. Annars har jag hört att Pereybere ska ha en fin strand, och det ligger alldeles i närheten av GB.
De flesta hotellen väldigt stora, med massor av rum, så var man än är på hotellet så har man massor av folk omkring sig. Jag hade hellre velat ha ett lite mindre hotell, men det fanns inga hos vår arrangör. Och det är väldigt mycket turister överallt på ön, så det är svårt att komma åt det mer genuina. Som jag sa så hade vi det naturligtvis ändå jättebra, vi var ju där så kort tid, och var mest ute efter att sola och koppla av efter safarin. Men hade det gällt två veckor så hade vi nog tyckt att det blev lite trist och vi kommer definitivt inte åka tillbaka.
Hoppas detta kan hjälpa lite även om jag är ganska negativ. Men du skrev att du ville ha både bra och dåligt....
Har varit där 3 gånger, bott i Grand baie 1999 tror jag att det var. Senaste gången på var på våran bröllopsresa 2005, då bodde vi på östra sidan.
Ön är helt ok, men just då om man är ute efter sol, bad och resort liv. Skulle inte åka utan att ha All inclusive, visst kan det bli lite trist, men det är ju inte direkt en ö som man går runt och hittar restauranger på.
Peyrebeye ( osäker på stavning ) är en väldigt vacker strand, men också väldigt full av folk. Ile de surf är en underbar ö med ett vattenfall på östra sidan av ön, väl värt ett besök.
Helt ok ställe för en avkopplande semester vid hotellets pool eller strand och att äta allt på hotellet, men visst finns det vackrare platser att besöka. Vi hade tex. bokat Maldiverna för våran smekmånad men pga. tsunamin så blev det ändrat.
Vi var där ni i Augusti och tyckte inte att det var ett paradis. Som någon sa så utgörs 90% av ön av sockerfält och det är inte jättemycket annat att se även om vi åkte på en tur i södern och såg flera fina ställen.
Vi hade all inclusive och det var jätteskönt. På Le victoria där vi bodde fanns det tre restauranger att alternera mellan, med väldigt bra mat, och frukosten var jättebra! Väldigt mycket gott vin också!!
Sen var stranden på västsidan inte den bästa, mycket stenar och annat men tydligen ska det vara finare på östsidan.
Hotellet var väldigt fint och vi hade det väldigt avslappnande men tyckte det var synd att det var så molnigt. Vi åkte iofs under deras vinter, så det var inte över 30 grader.
Hur som helst, tycker inte att det var värt så mycket pengar men å andra sidan har vi inget annat att jämföra med. Har bara varit i Turkiet tidigare och det här var ju då i en helt annan klass.
Intressant att läsa om att ni inte var speciellt förtjusta i Mauritius. Jag var där årsskiftet 97/98 och jag fullkomligt älskade det! Fantastiska snorkelvatten, fin natur, härliga vågor att "kroppssurfa" i, vänliga människor. Billigt var det då också! Kan tänka mig att priserna har förändrats drastiskt sen dess...
Bodde i Quatre Borne och åkte varje dag till olika stränder. Hade en favoritstrand som man fick gå en bit till genom en annan strand när man gått av bussen. Vi gjorde även uflykt till Ile aux Cerfs samt runt ön. Enda gången jag var i Grand Baie var när vi åkte katamaran 2h ut till en litenlitenliten ö och snorklade