• dreams

Finns det någon som är bra på juridik här (företag)

Utan att gå in på detaljer så undrar jag om någon här vet om man kan dra ett utlandsregistrerat företag till rätta här i Sverige eller måste man göra det i det land där företaget är registrerat.

Om det har någon betydelse så kan jag tala om att det gälle skattebrott.

• Svar på tråden Finns det någon som är bra på juridik här (företag)
  • solsystem

Är det ett skattebrott det rör sig om så är det ju egentligen ett brottmål och då får man gå via polis och åklagare...

• dreams

Jo men firman, som begår detta brott, är ju inte registrerad här utan i England, därför undrar jag.

• solsystem

Rör det ett avtal av något slag er emellan så kan talan väckas vid behörig tingsrätt i Sverige, dvs. där avtalet kan anses ingånget.
    Jag tror att det är så.
    för alla juridiska frågor så har man stor glädje av www.dom.se
    jag jobbar på domstol och använder själv ofta den sidan.

• dreams

Ok, tack ska gå in där och kolla lite!

• solsystem

många försäkringsbolag och även advokatbyråer kan tänkas ge rådgivning utan ersättning om man ringer och ställer en fråga

• solsystem

Jag bara fortsätter här märker jag, men jag kom att tänka på en annan grej, skattebrott anses ju vara brott mot staten inte mot enskild person...hm

• anne på grönkulla

Ska man åtala en person t ex så måste det väl gälla ett brott som begåtts eller egendom som finns i landet där stämningen lämnas in. Skattebrott - ja, det är ju inte enskilt åtal utan måste nog rapporteras till myndigheterna i landet där de registrerats. MEN, har de verksamhet och därmed nån sorts skattskyldighet i sverige så kanske läget förändras? Jag skulle ringa en handläggare på skattemyndigheten och fråga.

• solsystem

Verkar helt rätt så. Risken för dig dreams är att det blir jobbigt för ingenting, om det går kanske det är bäst att släppa det, även om det är ett trist råd att ge...
    anne på grönkulla skrev 2008-08-19 15:32:28 följande:

Ska man åtala en person t ex så måste det väl gälla ett brott som begåtts eller egendom som finns i landet där stämningen lämnas in. Skattebrott - ja, det är ju inte enskilt åtal utan måste nog rapporteras till myndigheterna i landet där de registrerats. MEN, har de verksamhet och därmed nån sorts skattskyldighet i sverige så kanske läget förändras? Jag skulle ringa en handläggare på skattemyndigheten och fråga.
  • dreams

Jag vet inte hur mkt jag kan/vill avslöja, men detta gäller att företaget har dragit skatt på de anställdas lön men inte betalat det till skatteverket.

Eftersom detta är ett engelsktregistrerat bolag så har firman ingen skyldighet att betala skatt här, tydligen. Utan att de anställda måste själva betala skatten på lön som de trodd att chefen hade gjort. Kort och gott chefen har dragit skatt men snott pengarna och skatteverket kan inget göra fast de anställda har papper på att skatt är dragen så nu blir de anställda återbetalningssyldiga...

• didis

Kan inte facket gå in och ställa krav på att företaget betalar in den skatt de undanhållit de anställda? Då kan de kolla avtalen så det inte har blivit några missförstånd.

Om inte annat har de jurister som är experter på skattelagstiftningen.

• J D

Ja, det är ju inte grundläggande skattejuridik iaf. (Inte vad jag minns från förra årets kurs iaf ).

• J D

Mm, ngt sådant men det var ännu längre sedan jag tittatde i BrB...

Svar på tråden Finns det någon som är bra på juridik här (företag)