• Timba

Vilken storlek & tjocklek på papper på trycksaker? * Tips önskas!

Jag tänkte göra trycksakerna själv men är ingen hejjare på pyssel (tyvärr). Får smått ångest när jag ser alla proffsiga scrapbook inbjudningar... Hur kan man enkelt göra snygga inbjudningar, vigelprogram och festhäften? Vilken papparesstorlek och tjocklek ska man välja? Finns det något pappersmått s om man lätt kan vika till utan att behöva skära eller klippa?

På inbjudningskorten hade hag tänkt mig ett styvare papper och på vigselprogrammen och festhäftet funderar jag på att använda vanligt papper, eller ser det för basic ut?

Vore jätteglad för tips och råd på hur man kan göra enkla men stilfulla inbjudningar!

• Svar på tråden Vilken storlek & tjocklek på papper på trycksaker? * Tips önskas!
  • lillP

Är inte så himla pysslig själv, men lyckats med snygga kort (om jag får säga det själv ) Tog evigheter innan jag kom fram till hur korten skulle se ut, fick även lite prestationsångest efter att ha tittat på alla fina kort här...

Jag har använt 120g-papper till inbjudningskorten. Inte för tunt och inte för tjockt, fortfarande lätt att vika. Om man vill kan man ha en inlaga i tunnare papper som man kan skriva ut själva texten på. Jag rekommenderar dig att ha 110-120g papper även till vigselprogrammet och till omslaget på festhäftet. Inuti festhäftet kan du ha vanligt vitt 80g-papper för att dra ner på kostnaden lite.

Det absolut enklaste, för att slippa skära, är att göra inbjudningskorten av ett a4papper. Vik det helt enkelt på mitten så har du ett a5-kort

• Timba

Tack lillP! Var inne och kikade på dina fina kort! Använde du A4 till inbjudan och vek så att sidorna möttes på mitten? Texten på sidornas insida; skrev du ut den direkt på pappret eller på annat pappaer som du klistrade in?

Jättefina kort du har!!

• lillP

Tacktack!

Har använt ett A4 som är vikt 7,5 på varje sida.Texten är utskriven direkt på det pappret (vänster sida: info, mitten: monogram, höger sida: info). Själva inbjudningstexten är utskrivet på ett transparent papper som jag har skurit lite mindre än A5 (ville att det skulle bli "ram" runt). På utsidan av kortet har jag stämplat hörnen med guldfärg och embossat med sparkling gold. I mitten har jag en annan stämpel (syns det på fotot?) som är stämplad med genomskinlig färg och embossat med genomskinligt pulver.

Ett tips om du ska skära något, investera i en skärmaskin, om du inte redan har det.

• Timba
    lillP skrev 2008-08-19 09:22:49 följande:
    ".....Ett tips om du ska skära något, investera i en skärmaskin, om du inte redan har det.
    Shit vad kostar en sådan? Förstår att det kan bli roddigt utan...
  • lillP

Jag har en Fiskars, har för mig att den ligger på strax under 300kr. Kollade på Clas Ohlson nu, där hittar du från 98kr och uppåt. Välj en med rullkniv, de i giljotinmodell är bättre till foton. Ett annat alternativ är att köpa en bra papperskniv (skalpell) och dra mot en linjal, går det också

• T3ZZ

Ja har hört här på BT att om man har vanliga kopierings papper så kan bilder osv synas igenom. I festprogrammet alltså, om man har bilder å brukar d ju ibland bukta ut sej å synas igenom spec om du ska skriva ut på båda sidor.
    Ja ska köra på 120 gram på allthop skulle ja tro, när d blir av till vintern.

//
    theresetomas.blogg.se

• Goaste

Är heller ingen hejare på papperspyssel men har ett kul tips.
    Om man vill ha snygga ojämna kanter så kan man använda en avrivningslinjal. Finns i lite olika utföranden, jag har sett sånna på Panduro men finns säkert annorstädes. Priset ligger runt 50-lappen tror jag.

• tolonta

Tycker inte alls att det ser för "Basic" ut. Satsa på billigt litet tjockare papper i en färg ni gillar och använd dessa papper till alla omslag o.s.v. 150 g/m2 tror jag blir bra, även till inbjudningskort. Tunnare ska du nog inte ha...

Dessa papper kan du ha till inbjudningar, festprogramsomslag och vigselprogram.

A4 är en bra storlek. Fundera på hur du vill att inbjudningskorten ska se ut. En variant är att dela ett A4 på mitten och göra dubbelvikta kort, de blir då lika stora som vykort när de ligger ihopvikt. Ett annat alternativ är att göra ett större kort genom att vika ett helt A4 på mitten. Ett tredje alternativ är att vika så som lillP säger.

Dekorera kan man göra med stämpel, band eller något finare papper. Finns många idéer.
    - Stämplar (färdiga motiv eller specialbeställd med monogram eller era namn eller med någon text)
    - Stansar (man kan stansa ut små figurer och klistra på, eller göra tvärtom och stansa ut figurer ur ett annat papper,och klistra på det pappret. Hjärtan, stjärnor, fjärilar, blommor, löv - finns massor att välja på)
    - Band kan vira ett band längs med vikningen, och knyta en rosett. eller skära ett litet hål i vikningen och låta bandet gå på tvären över kortets framsida. Vill du fästa bandet finns det klistermärken, t.ex. silvriga eller guldiga hjärtan som är bra för det...

Vad du än väljer för dekoration så kan du låta det återkomma i andra grejer, om det inte är för krångligt. Här är en stämpel fördelaktigt enkel... Att stämpla något motiv med guld eller silverfärg är inte alls svårt, inte så extremt dyrt och blir supersnyggt! Finns att beställa stämpel med eget motiv på t.ex. www.mycards.se

• T3ZZ

Du kan ju ladda ner lite finnare teckensnitt till din dator å skriva ut å sätta fast på korten. så ska ja göra. skriva ut i en avvikande färg.

• T3ZZ

haha finnare finare menar ja såklart

• Timba

Tack! Vilka bra tips och idéer ni kommer med!! Tänkte på det där med papperstjocklek, hur vet man hur mycket ett ark väger? Står det på förpackningen? Har mina vanliga till datorn i huvudet, på den förpackningen står det inte hur mycket ett papper väger. Men det är kanske vamligt att finare papper är märkta med vikt? Är det hobbyaffärerna som gäller vid pappersköp eller kan man beställa billigare från nätet?

• tolonta
    Timba skrev 2008-08-19 11:18:20 följande:
    Tack! Vilka bra tips och idéer ni kommer med!! Tänkte på det där med papperstjocklek, hur vet man hur mycket ett ark väger? Står det på förpackningen? Har mina vanliga till datorn i huvudet, på den förpackningen står det inte hur mycket ett papper väger. Men det är kanske vamligt att finare papper är märkta med vikt? Är det hobbyaffärerna som gäller vid pappersköp eller kan man beställa billigare från nätet?
    Vanligt kopieringspapper brukar vara 80 eller 90 g/m2. Det är vanligare att ange ytvikten än att ange tjockleken i sig, och det är ju ett mått på hur mycket pappersfibrer som det är per ytenhet.

Kolla i bokhandeln och i hobbyaffärer, och se hur tjockt papper du vill ha, och vad det kostar. Sedan kan du jämföra med nätet. Litet tjockare färgat papper finns t.ex. här: www.swedoffice.se/products-a-oe.php&gid=49702&highlight=7 och det går säkert att hitta på andra ställen...
  • tolonta

Aj, fasen. Den länken kunde visst bara företag beställa ifrån. Men du ser pappret i alla fall, det går säkert att hitta på flera ställen...

• Lakritspuck

Vi köpte tjockt papper på Gallerix. Sånt som finns i storlek som vanliga vykort, dubbla och kvadratiska. De kostar typ 2 kr styck men om man köper många betalar man efter vikt och det blir mycket billigare.

Sedan körde vi dem i en vanlig skrivare. Blev väldigt snyggt!

Jag tror våra inbjudningar kostade 1,20 per person (plus bläckpatron till skrivare och porto).

Svar på tråden Vilken storlek & tjocklek på papper på trycksaker? * Tips önskas!