• Bobou

    Kanske svampinfektion?

    Hej alla kunniga!

    Det finns så mycket trådar om underlivet och info på nätet om svamp, men ändå dristar jag mig till att kasta ut en egen fråga:

    Jag har sedan ett dygn haft gryniga flytningar. Exakt som de beskrivs här: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=. De är varken rikliga eller illaluktande, och jag har ingen klåda eller irritation. Möjligen är slemhinnorna lite torra och sköra, men det är väl inte så konstigt när flytningarna inte är slemmiga som vanligt.

    Tror ni jag har fått svamp? Jag har aldrig haft det förut! Vad borde jag göra nu, utom att vänta och se? Finns det något man kan göra för att förebygga en svampinfektion? Jag hade egentligen tänkt raka mig nu ikväll, borde jag vänta med det?

    Tacksam för snabba svar! KRAM på er!

  • Svar på tråden Kanske svampinfektion?
  • MrsSeptember

    Borde du nog. Om du är torr kan du smörja med babyolja, sedan ser du vad som händer.

  • Bobou

    Okej då... Hm, har ingen babyolja, kanske kan testa med jojobaolja? Eller bara olivolja som vissa säger. Jag gör väl det om jag blir torrare... Tack för svar iaf!

  • SnuttisSessan

    Vänta och se om klåda dyker upp. Annars så ska man väl kontakta barnmorska första gången man tror sig ha svamp för att vara på den säkra sidan...

  • didis

    Kontakta läkare eller barnmorska om det är första gången, sedan vet du hur det är och kan behandla dig på egen hand.

    Vänta med att raka dig och gå utan trosor på mkt som möjligt och använd itne tajta jeans.

    PS jag är så gammal att jag var med på den tiden då svampmedel var receptbelagda, VARJE gång fick man gå till vårdcentralen och så tog de prover innan man fick sitt recept...

  • Zozo

    Det later inte som svamp om du inte har klada, men det finns manga andra infektioner man kan fa. Ga snarast möjl till gyn eller liknande sa att du far rätsida pa det innan det blir värre.

  • Bobou

    Hej!

    Jag uppskattar era råd men har inte följt dem... Jag uppvisade aldrig något riktigt besvärande symtom, var bara lite irriterad i slemhinnorna, och det gick över på en vecka. Varför borde jag gå till gyn? Jag frågar helt ärligt och av nyfikenhet! För som jag har förstått är en svampinfektion inte farlig, och jag är ganska säker på att det var det jag hade. Om jag inte har svåra besvär vill jag ju inte behandla svamp i onödan.

    Symtomen stämde ju inte med vaginos. Detta uppkom inte heller direkt efter en ny sexpartner så jag tror inte det var något överförbart.

  • Zozo

    Ja och OM det är svamp blir det jäkligt jobbigt om man väntar, plus att det kan handla om andra slags infektioner som inte blir bättre av att man väntar. Är det inget sa behandlar man dig inte för ngt heller.

Svar på tråden Kanske svampinfektion?