• Plummis83

Bjuda till möhippa/svensexa men inte till bröllopet?

Ja, funderar på om man kan göra det eller är det taskigt mot de som inte kommer bli bjudna till bröllopet??

Jag har hela tiden varit så att jag inte vill ha nån möhippa men nu känner jag bara att det skulle vara skoj med en heldag tillsammans med mina vänner!
    Har vänner lite överallt från Dalarna ner till Skåne!
    Har även fler killkompisar än tjejkompisar, det är mina 2 bästa vänner som ska planera denna dag (1 kille å 1 tjej) De har aldrig träffas så det ska bli skoj å se vad de får ihop (vet att de känner mig på olika sätt) men de har bett mig att fundera på vilka jag vill ha med på denna dag!!
    Till bröllopet kommer det vara släkten och de närmsta vännerna för att hålla nere kostnaderna någorlunda.

Hur ska jag göra?? Några tips å idéer!!!

Vet även att m2b är lite kluven med sin dag! Som sagt så kommer vi endast bjuda de närmsta vännerna å släkt till bröllopet men nu har m2b´s best mans bror påpekat att de ska planera svensexa. Denna broder känner inte m2b så bra att vi kommer bjuda honom till bröllopet!! Hur göra??

• Svar på tråden Bjuda till möhippa/svensexa men inte till bröllopet?
  • Nyfiken gul , nu fru

mig veterligen är ju möhippan oftast bestående av tärnor till bröllopet o andra personer som är involverade i bröllopet på ett eller annat sätt..

jag skulle tycka det var urtaskigt att inte få vara med på bröllopet. Vigseln är ju en öppen gudstjänst så den kan man ju besöka - men det skulle kännas pinsamt för mig som gäst att ha varit med o firat någon dag innan men sen inte få komma på resten.

så jag tycker nog att dom som är med på möhippan ska absolut vara med på bröllopet.

• Marroe

De som är inbjudna till möhippan behöver inte vara bjudna till bröllopet. Vi hippade min kompis igår och det var blandad samling.

• Lavendelblomma

Jag tycker absolut att är man bjuden på Möhippan/Svensexan så ska man vara bjuden på bröllopet också!! Ngt annat tycker jag är ganska ego av brudparet... Typ "fira mig men vi vill inte lägga några pengar på dig". Det kostar en del o vara med på en möhippa/svensexa och om man då inte tycker att man känner personen tillräckligt bra att bjuda på bröllopet, varför skulle han/hon då komma på möhippan!? Förstår inte riktigt tanken bakom det hela.

• Myran 0802

Jag sa till min tärna nu när jag gifte mig att hon kan fråga det gamla gänget från förr. Hon skrev ihop väldigt fint att pga platsbrist (vi hade vigsel/middag på samma ställe) så var vissa bjudna men fick gärna vara med att delta på hippan. Var många av mina kompisar som tyvärr inte fick plats som kom på min hippa ändå. Det var skit skoj och det behövde inte vara något avancerat. De tyckte det bara var roligt att få följa med och se hur man känner sig igenom sina uppdrag och träffa alla igen.

• Plummis83

Men just pga jag har fler vänner på killfronten än på tjejfronten så vill jag samtidigt inte se det som en möhippa. Det sa jag även till mina vänner som ville göra denna dag för mig!! Jag kan gott å väl tänka mig vara utan möhippan och "bara" ha en helt underbar, tokig å galen dag tillsammans med mina vänner bara för att ha roligt tillsammans med mina vänner!!

Men hur ska m2b göra då?? Måste han bjuda en till (+familj) pga denne vill planera svensexan?? Å då har vi tagit bort en del från gästlistan som vi ville bjuda från början men tyvärr tagit bort pga ekonomin!!!

• Höstbrud-07

Men det är väl inget konstigt att många är med på möhippan om det är så att bröllopet endast är en liten tillställning. däremot om man bjudit de flesta man känner blir det ju kanske konstigt om det kommer andra på möhippan eftersom man då verkligen valt bort dessa från umgängeskretsen genom att inte bjuda dem till bröllopet.

• Plummis83

Är endast mina och m2b närmsta vänner som kommer bli bjudna på bröllopet!! När det gäller mina vänner så är de 4 stycken plus deras resp. Har ju många fler vänner än så och skulle mer än gärna bjuda de alla men som sagt, ekonomin!!!

Höstbrud-07 skrev 2008-08-17 21:18:00 följande:

Men det är väl inget konstigt att många är med på möhippan om det är så att bröllopet endast är en liten tillställning. däremot om man bjudit de flesta man känner blir det ju kanske konstigt om det kommer andra på möhippan eftersom man då verkligen valt bort dessa från umgängeskretsen genom att inte bjuda dem till bröllopet.
  • september2008

på min möhippa så hade jag en tjejkompis som inte är bjuden till bröllopet. hon ska passa våran son i stället. vi har lärt känna varandra via bt. det var inga problem för henne eller mig att vara med på den.

jag tycker att det är ok att som inte inbjuden gäst att vara med på möhippan så länge som personen själv vill vara med.
    som brud kan man ju bara önska om vilka som kommer.
    prata med kompisarna innan du skickar en lista till dom som ska hålla i hippan. då kan du känna av om vad dom tycker.

lycka till

• Plummis83

Det var en bra idé!!!
    Så gör jag... Då får de ju själva bestämma!!!

september2008 skrev 2008-08-18 08:25:38 följande:
    på min möhippa så hade jag en tjejkompis som inte är bjuden till bröllopet. hon ska passa våran son i stället. vi har lärt känna varandra via bt. det var inga problem för henne eller mig att vara med på den.jag tycker att det är ok att som inte inbjuden gäst att vara med på möhippan så länge som personen själv vill vara med.som brud kan man ju bara önska om vilka som kommer.prata med kompisarna innan du skickar en lista till dom som ska hålla i hippan. då kan du känna av om vad dom tycker.lycka till
  • soosse

bjud de närmaste på middag och de övriga på vigsel och öppet hus= kaffe och tårta??

• Plummis83

Har löst sig på annat sätt!!! Jag ville ju inte se det som nån möhippa direkt då jag har fler killkompisar än tjejkompisar, men jag har pratat med några av mina vänner och de förstod mkt väl att jag inte kunde bjuda alla till bröllopet men att de gärna kommer på dagen som mina 2 bästa vänner ordnar!!!
    En av de sa att man kunde ju se det som en återträff oxå. Nästa år är nämligen då några utav oss började gymnasiet i Örebro för 10 år sen! Sicken bra idé ju!!
    De vill ju gärna komma på bröllopet men förstod att jag inte kunde bjuda alla pga budget!! En av de sa dessutom att han såg gärna fram emot att få sparka ut mig från ungmölivet *skratt*
    Funderar starkt på att bjuda 3 av mina killkompisar till bröllopet ändå, men då måste jag ju även bjuda deras resp. Eller??
    En av de är singel men de andra 2 då?? Jag har aldrig träffat deras tjejer.

• soosse

jag skulle nog bli ganska purken.. eller det beror på hur länge de varit tillsammans

• Silla69

Tycker själv att man ska vara bjuden på bröllopet om man ska vara med på möhippan...

• MissMijah

men hur kan det vara oartigt av brudparet att inte bjuda alla som hippar en till bröllopet?
    man har ju oftast ingen aning om vilka som hippar en och när. inbjudningarna osv kanske skickats ut långt i förväg. då är det ju snarare upp till dem som vet att dem inte är bjuda till bröllopet, att ta ställning till om de anser att de vill delta på hippan eller ej?
    blir man överraskad kan man ju knappast ha det på sitt samvete att folk som inte är bjudna deltar?

• Vill nu

Tycker inte heller att det är oartigt att bjuda även de som inte är bjudna på middagen på hippa! Jag kommer att ta med mina arbetskamrater på listan som min tärna bett om, men de är bara bjudna till kyrkan, och inte middagen. Är ju en kostnadsfråga, och det förstår nog alla på mitt jobb iaf! Sen väljer man ju själv omm na vill vara med eller inte! En inbjudan till möhippa är ju inte lika med tvång!

• Sebastiána

Har inte läst hela tråden så kanske någon redan skrivit detta.

Brudparet bjuder in gäster till bröllopet. Tärna resp marskalk bjuder in till möhippa/svensexa (även andra vänner kan naturligtvis ta på sig detta). Det är inte säkert att tärnan har full koll på vilka som är bjudna på bröllopet. När jag fixade möhippa till min syster råkade jag bjuda någon som inte var bjuden på själva bröllopet (en tidigare arbetskamrat). Det gick bra ändå.

Svar på tråden Bjuda till möhippa/svensexa men inte till bröllopet?