• SnartFruLS

Är era svärföräldrar med o hjälper er?

Jag och min sambo har bestämt oss för att slå till med ett bröllop år 2009... Nu är det så att jag inte alls kommer överrens med hans föräldrar och jag vill ha så lite hjälpa från dem som möjligt.. Ni som har dålig relation till era svärföräldrar, hjälper dom er alls?

• Svar på tråden Är era svärföräldrar med o hjälper er?
  • didis

Gör klart redan från början att ni vill fixa bröllopet själva och var tydliga med det. Det är ingen naturlag att föräldrar/svärföräldrar skall vara en del av bröllopsplaneringen.

Jag har visserligen en mycket bra relation med mina svärföräldrar och de hjälper till med det vi ber om men troligen kommer vi inte att begära så mycket hjälp därifrån. Kanske får svärmor fixa tilltugg till champagnen, det är hon bra på.

Ingen av våra föräldrar eller släkt bor närmre än ca 20 mil från oss så det faller sig naturligt.

• mammutten

Nopp.
    Det är ju vårat, så viplanerar allt själv och skickar ut korten när det är dags.
    Dck inhandlar jag smycken ensam med mamma som tradition.

• lillaj

Vi fick hjälp av alla våra föräldrar på ett eller annat sätt. Min pappa (och mamma så klart innan hon gick bort) bidrog ekonomiskt (inga jättesummor men ändå), svärfar bidrog han liksom svärmor (de är skillda) ekonomiskt samt att svärfar lånade ut sin BMW Z3 som var lite extra upputsad och dekorerad inför bröllopet och svärmor tog hand om vår son under hela bröllopsdagen och även under natten så alla hjälpte till på sina sätt och allt är precis lika uppskattat!

• Lillsnufflan

Jag hade en god relation till min svärmor innan vi bestämde oss för att gifta oss. Men så fort vi deklarerade att vi skulle gifta oss till hösten blev hon som förbytt och kom ihop sig både med mig och min m2b. Inget vi planerade dög och gästerna skulle naturligtvis bli otroligt besvikna.

Så vi fick förbjuda henne att lägga sig i, vi vägrade svara på några frågor och svarade bara: "det får bli en överraskning". Efter ett tag lugnade hon sig och nu har hon fått hjälpa till med lite småsaker, hon insåg till slut att hon betedde sig helt hysteriskt.

Det var ett långt svar på en enkel fråga. Svaret är helt enkelt nej.

• lillamillan

jag har svårt för att kräva ngt...
    ett bröllop kostar lite men det var vårat påhitt.
    Vi ville inte ha hjälp alls, alla skulle komma som gäster...även våra föräldrar.
    Säkert hade dom velat hjälpa till
    men jag ville inte be om något.

• lillaj

Vi ville inte heller att våra gäster skulle behöva stå i köket och laga mat och diska och därför hade vi vår bröllopsfest på en herrgård som ordnade allt. Att svärmor tog vår son var ett frivilligt erbjudande och det var många som hjälptes åt att se efter honom. Vi hade ingen annan att lämna honom till eftersom alla vi känner och litar på var bjudna på festen!

lillamillan skrev 2008-08-16 21:44:30 följande:
    jag har svårt för att kräva ngt...ett bröllop kostar lite men det var vårat påhitt.Vi ville inte ha hjälp alls, alla skulle komma som gäster...även våra föräldrar.Säkert hade dom velat hjälpa tillmen jag ville inte be om något.
  • lilja x2

Gör klart från början vad som gäller. Se till att din blivande tycker detsamma som du, annars kan det bli jobbigt. Vi gjorde klart direkt vad vi ville. Trodde att det skulle bli jobbigt med min mans familj. Lite jobbigt blev det men det gick bra tillslut ändå. Men det blir alltid lite stökigt om man inte kommer så bra överens.

Hoppas det går bra för dig.

• En till präst

Svärföräldrar är ett känsligt kapitel. Man väljer dem inte - de kommer på köpet, och ibland skulle man önska att de inte fanns. Eller att de kunde uppföra sig.... bättre!

Om relationen är frostig redan från start tror jag ni gör väl i att hålla dem borta från all planering - och från alla ekonomiska insatser. Det går väldigt fort från det att svärmor åtagit sig att baka något till det att hon också anser sig ha rätt att ha synpunkter på gästlistan.

Har obehagliga minnen från väldigt länge tillbaka då min ingifta svärmor skrek och levde rövare för att vi inte bjudit släktingar till HENNE som varken jag eller maken hade träffat.

Tror inte det är för inte som Jesus sa: "....en man ska överge sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de ska bli ett"

• Wicks

min makes sida hjälpte tiill jätte mycket. vill ni inte ha hjälp så säg det

• 090704

mina svärföräldrar skulle ALDRIG hjälpa till inte ens om det ramlade över dom! vi träffar inte dom så ofta och jag blir bara irriterad när vi ses så det är nog lika bra. men för barnens skull önskade man ju att det hade varit bättre...

• JPerlestam

Nix, ingen hjälper till här vi har sparat ihop pengarna själv. Mina föräldrar har inte råd och mina svärföräldrar har svårt för att ge utan att lägga sig i hur pengarna ska spenderas så vi fixar det hellre själv. Dock hjälper alla släktingar till med annat, har letat lokal, pratat med präster angående önskemål i kyrkan, ordnat solist. Sådan hjälp är värd mycket mer!

• laris

Vi har valt att gifta oss litet (20 gäster) men så har vi nu fått en mottagning i present av mina och min m2b:s föräldrar där alla vi vill bjuda är välkomna till mat och fest några veckor efter vigseln. De menade att vi inte kommer att behöva göra något förutom att dyka upp. Det känns helt underbart att de vill göra det för vår skull så jag är jätteglad för deras hjälp. Men sen är det ju så att jag kommer otroligt bra överrens med mina svärföräldrar så det känns bara bra. Hade vi inte haft någon bra relation hade jag inte velat ha deras hjälp.

Jag tycker du ska vara så tydlig som möjligt mot de!

Svar på tråden Är era svärföräldrar med o hjälper er?