• AussiePell

Nån som vet...???

Jag har haft lite funderingar ett tag som jag hoppas någon kan hjälpa mig med gällande att skaffa barn. När ni bestämde er för att försöka skaffa barn, slutade ni med att dricka alkohol direkt eller först när ni fick veta att ni var gravida? Jag menar ibland blir man ju det utan att man vet om det innan, riskerar barnet att skadad från första dan då? tex om man har sex efter att ha druckit vin på kvällen?

Sen undrar jag om ni vet hur det blir med föräldrapenning om man har två jobb? Får man 80% från båda från förskringskassan då?

Jätteglad om nån kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Nån som vet...???
  • T3ZZ

För vår del e d meningen att vi ska börja på bröllopsnatten. Så tycker ni att kroppen borde renas för bästa möjliga chans att få barn?

• pollie
    laris skrev 2008-08-23 10:34:45 följande:
    Du får 80% av din upp till 25.000:-. Vissa arebtsgivare går in och täcker beloppet utöver 25.000:-Ex: Min arbetsgivare betalar 90% av det som överstiger 25.000:-
    Gränsen ligger ca 33 000 kr i månaden och inte 25 000 kr.
  • laris

Det låter strålande! Får väl jobba upp min lön rejält innan jag ens kan tänka på att skaffa barn!

pollie skrev 2008-08-23 12:36:12 följande:
    Gränsen ligger ca 33 000 kr i månaden och inte 25 000 kr.
  • Zsarah
    T3ZZ skrev 2008-08-23 12:28:49 följande:
    För vår del e d meningen att vi ska börja på bröllopsnatten. Så tycker ni att kroppen borde renas för bästa möjliga chans att få barn?
    Beror på vad du menar med rensas?:)
  • T3ZZ

Kroppen kanske behöver renas från alkohol. Kan det sitta kvar i kroppen flera månader efter man slutat tro? hmmm?

• didis
    T3ZZ skrev 2008-08-23 21:32:59 följande:
    Kroppen kanske behöver renas från alkohol. Kan det sitta kvar i kroppen flera månader efter man slutat tro? hmmm?
    Ta det lugnt o njut av ett glas vin till maten!

Kroppen bryter ner alkohol på några timmar (om du inte blir dyngrak för då kan det ta upp till ett dygn).

Folk har fått barn i alla tider och för det mesta går det bra. Man kan inte påverka graviditeten så mycket som man tror, kroppen förser foster o moderkaka med det den behöver, bara man inte bantar.
  • Zsarah
    T3ZZ skrev 2008-08-23 21:32:59 följande:
    nej drick på du bara, när din promille är noll så är det bra och embryot tar inte näring av fören det är nån vecka gammal.
  • T3ZZ

Okej, tackar
    Förlåt för att ja låna tråden lite AussiePell

• tonårsmorsa

Att dricka alkohol för att man blivit gravid "av misstag" tycker jag är en sak, men att fortsätta dricka när man planerar graviditet kan jag inte förstå. För mig var det nolltolerans från den stund vi bestämde oss - både vad gäller alkohol och tobak.

Att fostret inte skulle påverkas av ett glas vin då och då är verkligen korkat att påstå. En liten person påverkas mer än en storväxt. Själv blir jag berusad väldigt lätt (1 glas vin räcker) och ett litet foster påverkas naturligtvis ännu mer, alltså redan av första glaset. Därmed inte sagt att det leder till fosterskador, men varför riskera en annan människas framtid!

Ayeree skrev 2008-08-16 23:35:53 följande:
    Som jag har fattat det så tar barnet ingen skada av vad man hittar på förrän man har haft möjlighet att upptäcka graviditeten.
    När man har "möjlighet" att upptäcka graviditet är väldigt individuellt. Min första graviditet kändes redan efter 3 dagar. Den andra visade sig genom utebliven mens. Men för endel kvinnor kommer förlossningen som en total överraskning!
  • didis

Jag har inte heller tyckt det var någon gigantisk uppoffring att inte dricka alkohol under graviditeterna.

Men logiskt - du delar inte blod med ditt barn och även om du har någon promille i alkohol i blodet betyder inte det att barnet har samma halt. Ännu mindre när man ammar.

Man behöver inte ha dåligt samvete om man skålar på nyårsafton eller sin födelsedag, dåligt samvete har man ändå som mamma så det räcker.

• Zsarah

nej jag drack inte heller då vi bestämde oss att försöka och inte min sambo heller, men hon frågade om hon kan dricka på bröllopet och hon kommer inte att vara gravid vid tillfället och undrade om hon borde avstå.
    Och vem har påstått att det är ok att dricka då man är gravid?
    Usch då man är gravid så har jag NOLLTOLLERANS med det mesta, tobak, alkohol, kaffe, droger osv.!!!

tonårsmorsa skrev 2008-08-24 14:32:17 följande:
    Att dricka alkohol för att man blivit gravid "av misstag" tycker jag är en sak, men att fortsätta dricka när man planerar graviditet kan jag inte förstå. För mig var det nolltolerans från den stund vi bestämde oss - både vad gäller alkohol och tobak. Att fostret inte skulle påverkas av ett glas vin då och då är verkligen korkat att påstå. En liten person påverkas mer än en storväxt. Själv blir jag berusad väldigt lätt (1 glas vin räcker) och ett litet foster påverkas naturligtvis ännu mer, alltså redan av första glaset. Därmed inte sagt att det leder till fosterskador, men varför riskera en annan människas framtid! När man har "möjlighet" att upptäcka graviditet är väldigt individuellt. Min första graviditet kändes redan efter 3 dagar. Den andra visade sig genom utebliven mens. Men för endel kvinnor kommer förlossningen som en total överraskning!
Svar på tråden Nån som vet...???