• Cross

Vi fick en avskyvärd lampa - som inte går att returnera. Vad ska vi göra?

Mina systrar och mina 3 bästa vänner + deras partners, alltså 10 pers, samlade till en lampa som de trodde att vi önskade oss.

Min väninna trodde att jag hade pikat henne när jag en gång sagt att "den lampan var snygg". Jag kan inte ens erinra mig om att jag sett den. Den är VÄLDIGT speciell och inget vi kan ha i vår lägenhet.

Min man tycker att den är fullständigt avskyvärd och vill inte se den.

När jag utryckte detta lite fin för min väninna som köpt den och undrade om vi kunde byta till en annan lampa, sa hon att hon köpt den på 50% rea och att det inte gick att byta. Hon föreslog att vi skulle sälja den på Blocket.

Vad skulle ni ha gjort i vårt ställe?

• Svar på tråden Vi fick en avskyvärd lampa - som inte går att returnera. Vad ska vi göra?
  • Nalle Puh 40

Oj, var svårt. Är ju alltid knepigare när det är dina systrar som köpt den än en avlägsen släking som aldrig är hemma hos er och som inte kommer fråga efter den när ni ses.

Vet inte vad jag skulle gjort, förmodligen behållt den för jag har väldigt (jätte) svårt att säga till folk att jag inte gillar deras presenter som de har valt med omsorg...

• Cross

Mina systrar såg lampan och blev helt chockade. De håller med om att den är avskyvärd och verkligen inte kan hänga uppe. De blir nog bara glada om vi byter den. Problemet är att vi inte KAN byta den.

Jag förstår helt ärligt inte hur min kompis kunde missuppfatta mig så. Hon trodde jag gav henne en "tydlig pik" i affären. det gjorde jag verkligen inte. Jag har bett om ursäkt om jag varit otydlig. men hon har också frågat vad jag önskat mig, och då uttryckligen sagt vad vi verkligen vill ha.

• Dottertrotter

Var har du köpt lampan?

• pojomo

ni får väl sätta ut den på blocket eller eniro, finns alltid folk som vill ha sånt som en annan tycker är förskräklig

• Nalle Puh 40

Kan vi inte få sen hur den ser ut, blir lite nyfiken

• Cross

Det är en "modern kristallkrona" från Spiti (www.spiti.se). Hon köpte den i Västermalmsgallerian innan de stängde. Tyvärr finns det ingen bild på deras hemsida, men jag ska surfa lite och se om jag hittar något liknande. Återkommer strax.

• fjutjur brajd

Oj, va tråkigt! Jag skulle nog ha försökt sälja den. Men kan ju vara svårt att få ett bra pris för den om den är så speciell. Särskilt eftersom det inte var så att de hade valt ut den för att den passade dig/er utan för att de trodde att du hade sagt att du ville ha den.

Hade dina systrar inte sett lampan som de gav dig innan du fick den?

Blir också nyfiken på hur den ser ut.

• Cross

Nä, mina systrar hade inte sett den. De blev fullständigt chockade under presentöppningen och undrade om jag hade fått hjärnsläpp som önskade mig en sådan.

Den vi fick har glödlampor och inte stearinljus som denna. Men sådan här är stilen i alla fall: www.blocket.se/vi/17156340.htm&last=1

• Cross

Å andra sidan så gifter man sig ju inte för att få presenter. Det var en miss och sånt händer. Vi hade ett kul bröllop.

MEN de har ju lagt ner så mycket pengar! Det handlar i alla fall om 5 000 kronor - minst - för något som vi verkligen inte vill ha.

• hippiefridolina

Om den är köpt på typ Duka eller så, så tror jag att du kan få byta den även om det var rea på den. Ta med kvittot in, berätta läget för expediten, så tror jag lätt att hon erbjuder er att ta andra varor!

Så schyssta är ju de flesta!

En sak till... smaken är verkligen som baken. Jag tyckte lampan du länkade till var ganska cool. Hahaha

Lycka till!

• Cross

Jo, den är cool - men verkligen inte vi vår lägenhet.

Min kompis fick reda på när hon köpte lampan att den inte gick att bytas. Hon har ringt och pratat med dem, och mailat. Men de har helt nekat ett byte. Det var till och med så att hon sa att vi kommer köpa för MER pengar än vad lampan kostade bara vi fick byta den - så sa de nej.

jag ska själv ringa i morgon, och sedan gå till affären och se vad de säger. Håll tummarna! Annars så ser ni den på Blocket snart...

• hippiefridolina

Hoppas det går bra!

• fjutjur brajd

För mig hade det nog kännts värre om mina syskon och vänner tillsammans hade valt ut något som de trodde att jag skulle gilla, och jag sen inte gjorde det. Men så är det ju inte i ditt fall, så då tycker jag att du i första hand kan försöka byta, men det kan nog bli svårt om den är köpt på rea... och de dessutom sa när hon köpte den att den inte gick att byta. Annars är det väl bara att försöka sälja den. Är ju ingen idé att spara något som ni inte kommer att använda och inte heller har samma affektionsvärde (enligt mitt sätt att se det) som om de hade valt ut den till dig. Hoppas bara ni kan få sålt den till ett bra pris så ni kan köpa en ersättningspresent som ni kan minnas som er bröllopsgåva från dina systrar och vänner.

Lycka till!

• Cross

Ja, jag med. Någon som har bra tips på vad vi ska säga?

Svar på tråden Vi fick en avskyvärd lampa - som inte går att returnera. Vad ska vi göra?