hur vet man att nämnändringen är gjord?
Som rubriken säger så undrar jag när efternamnsändringen är genomförd. Jag har varit gift sen den 19 juli, men fortfarande inte fått några papper om ändring.
Hur lång tid ska det ta?
Som rubriken säger så undrar jag när efternamnsändringen är genomförd. Jag har varit gift sen den 19 juli, men fortfarande inte fått några papper om ändring.
Hur lång tid ska det ta?
Det verkar ta lite olika tid beroende på var i landet man bor, och så här i semestertider kan de på skatteverket säkert vara extra tröga.
Har du e-legitimation kan du kolla på skatteverkets hemsida
www.skatteverket.se/etjanster/skrivutpersonbevis.4.18e1b10334ebe8bc80001262.html
gå in där och kolla på ditt personbevis om namnet ändrats än.
Är du trött på att vänta så ring och fråga.
ha, ska gå in där och kolla.
Igår när jag pratade med skatteverket så sa hon att det kunde ta upp till 4 veckor innan det blev ändrat då det är semester tider och många par gifter sig.
Ok, då är det bara att vänta och se.
När behöver man skaffa nytt ID, körkort och pass - är det efter namnbytet är klart, eller kan man förbereda det innan?
Du kan inte skaffa id-handlingar i ett namn du inte har i folkbokföringen, så det kan man börja med när man vet att ändringen gått igenom.
Jaha, nu är det äntligen ändrat, nästan en månad efter vigseln.
Då är det bara att vänta på papper så så att man får nytt körkort.
Om mitt nya efternamn står på internetbankens sida så borde namnändringen väl vara registrerad. Eftersom jag inte sagt ett ord på banken om nytt namn...