• IdaÄlskarLennart

Vänskap är inte alltid vad man trott. Avregera!

Hej. Tänkte nu att jag 17 dagar innan vårat bröllop får avreagera mig lite på er. Jag skriver blogg på en annan sida och fick en kommentar av en så kallad tjejkompis. I kommentaren så kallade hon sig för "Gänget" och trodde inte att jag skulle veta att det var hon. Men ack så fel hon hade. För att i verja kommentar så lämnas IP-adressen till människan som lämnade kommentaren. Den lämnas ut ifall att de finns inlägg som man vill anmäla. Jag kollade upp IP och hamnade där jag anade. Jag hade skrivit ett inlägg om att vi hade spelat minigolf tillsammans och jag hade köpt en boll åt min hund för att hennes var borta och utöver bollen för 26kr hade jag fyndat 500g godis till min hund som är nyttig för hundens andedräkt. 15kr kostade det. Och vi hade dessutom köpt en födelsedags present till Lennarts son som fyller 9 på lördag. Men tydligen så var det för mycket då min så kallade kompis tyckte att jag hade viktigare saker att prioritera mina pengar på. Vad fan har hon med det att göra. Det är väl MINA pngar va? jag skiter väl i vad hon lägger sina pengar på. Varför ska hon lägga sig i vad jag lägger mina på?

Ni ska få höra hennes fina kommentar.
    "äre så bra att handla en massa med tanke på alla dina skulder? hur ska ni ha råd med sviten? är det inte viktigast att bli av med kronofogden innan man gifter sig? jamena pengarna ni lägger på brölloppet borde ju gå till kronofoden?"

Det som gör mig ännu mer förbannad än att hon lägger sig i är att hon påstår att hon skulle veta något om min ekonomi. Jag har inge skulder och tänker inte sätta mig i det heller. Jag har ett mobilabonemang som jag betalar på varje månad. Men hur många svenskar har inte det? Jag har sett alldeles för många i min släkt hamna i kronofogdemyndigheternas händer. Så nej tack.. Dit vill inte jag. Men på henne låter det som om man inte skulle få gifta sig om man skulle ha skulder. ngefär som att dom ska gå ogift resten av livet. Det handlar väl om vad man har ut i månaden och hur man prioriterar. Jag tillexempel, skulle aldrig prioritera bröllop i första hand. Aldrig skulle mitt bröllop komma före barnen och livet i allmänhet. Vi har ju prioriterat bröllopet i den mån man har råd. Ett bröllop handlar ju mest om kärlek. En kyss i kyrkan och ett "ja" kan göa ett bröllop mer lyckat än ett annat bröllop. Vi har pioriterat bröllopet i den mån vi kan och det har lyckats. Allting är som VI vill ha det. Bröllopssvit, middag för enbart han och mig. fika och tårta för alla gäster, Fina kläder och ringar. Ja Allt som vi drömt om <3

Av vilken anledning ska jag ge pengar till kronofogden, då jag inte har nått där att betala? Den enda skuld jag har är 1000kr kvar att betala på min hund. Men för det är de uppsatt en betalningsdag i slutet av augusti ! ;S
    Jag blir så besviken på min såkallade vän som jag trodde var en av mina bästa vänner !

Överreagerar jag nu?

• Svar på tråden Vänskap är inte alltid vad man trott. Avregera!
  • IdaÄlskarLennart

ja, jag är säker.. har spårat hennes IP adress ! och det är bara hon som formulerar sig som hon gjort..

lbmarbrg skrev 2008-07-31 18:32:28 följande:
    Har du inte pratat med personen ifråga om det du misstänker? Är du hundraprocentigt säker att du har rätt person på kroken?
  • IdaÄlskarLennart

jo, det är klart.. som jag skrivit så prioriterar man inte bröllop i högre mån än man har råd med. Men jag skulle hällre prioritera mina barn och sånt..

Men det kvittar ju för att jag har inge skulder att ta hänsyn till !

gusjma skrev 2008-07-31 18:33:37 följande:
    Personligen hade jag prioriterat kronofogden över trerätters middag, tärnklänningar och orkidéebuketter.
  • lbmarbrg
    IdaÄlskarLennart skrev 2008-07-31 18:31:27 följande:
    jodå, nog kan man det.. om man sparar. Men betalar ju i så fall en viss summa i månaden på sina skulder och de man sparar ut över det kan man ju ha till bröllop .. men ändå .. ! besviken är jag ! Jag har inte ens skulder .. !
    Jag personligen skulle hata att vara i skuldfällan, vare sig det gällde mig själv eller min man. De pengar som sparades varje månad skulle jag istället ha använt att göra extra avbetalningar till kronofogden, och inte ha ett stort bröllop med middag och gäster. Men det är ju bara jag
  • aikidoaasa

Har du en annan kompis som också är vän med henne? Kanske ska du prata med henne isåfall och se om hon/han kanske vet varför hon uppträder på det här sättet...

• IdaÄlskarLennart

jo det har jag.. men hon svek mig förra veckan.. !
    så vi är inte hellervänner längre !:/

aikidoaasa skrev 2008-07-31 18:37:02 följande:
    Har du en annan kompis som också är vän med henne? Kanske ska du prata med henne isåfall och se om hon/han kanske vet varför hon uppträder på det här sättet...
  • IdaÄlskarLennart

ja, det förståss..
    Jag hatar också sånt med skulder ! har sett alldeles för mycket av den skiten då jag har släktingar som varit/är där !

lbmarbrg skrev 2008-07-31 18:36:41 följande:
    Jag personligen skulle hata att vara i skuldfällan, vare sig det gällde mig själv eller min man. De pengar som sparades varje månad skulle jag istället ha använt att göra extra avbetalningar till kronofogden, och inte ha ett stort bröllop med middag och gäster. Men det är ju bara jag
  • lycklig78
    lbmarbrg skrev 2008-07-31 18:32:28 följande:
    Har du inte pratat med personen ifråga om det du misstänker? Är du hundraprocentigt säker att du har rätt person på kroken?
    Kollar man id-numret så kan man vara säker. Om ingen annan använt hennes dator då vill säga...

Alltså... Vilken nedrans avundsjuk skitvän du har!
  • IdaÄlskarLennart

ingen annan kan ha gjort det. Den endavän jag har som känner henne är en som redan svikit mig .. och svikit tjejen som nu gjort så här.. så ingen av oss umgås med henne längre =/

lycklig78 skrev 2008-07-31 18:39:11 följande:
    Kollar man id-numret så kan man vara säker. Om ingen annan använt hennes dator då vill säga... Alltså... Vilken nedrans avundsjuk skitvän du har!
  • aikidoaasa

Då kan jag nog tänka mig att det din andra "vän" som du brutit med en vecka tidigare får henne att göra sådant... om det inte är hon som skriver från kompisens dator... Kan ju hända om hon är på besök och frågar om hon får kolla sin mail eller liknande...

• IdaÄlskarLennart

jo, men som jag skrev tidigare så har dom också brutit med varandra ! =/

aikidoaasa skrev 2008-07-31 18:41:03 följande:
    Då kan jag nog tänka mig att det din andra "vän" som du brutit med en vecka tidigare får henne att göra sådant... om det inte är hon som skriver från kompisens dator... Kan ju hända om hon är på besök och frågar om hon får kolla sin mail eller liknande...
  • aikidoaasa

såg inte det... skrevs samtidigt.
    Det var värt ett försök...

• lbmarbrg

Men, har du pratat med henne? Tycker egentligen att såna här frågor ska redas ut öga mot öga. Då får du säga ditt och hon får en chans att försvara sig, om hon nu vill det. Schysstast helt enkelt.

• lycklig78
    lbmarbrg skrev 2008-07-31 18:45:06 följande:
    Men, har du pratat med henne? Tycker egentligen att såna här frågor ska redas ut öga mot öga. Då får du säga ditt och hon får en chans att försvara sig, om hon nu vill det. Schysstast helt enkelt.
    Visst borde det redas ut med tjejen i fråga, men man måste ju få vädra lite innan. Det hade nog jag också gärna velat gjort.
  • IdaÄlskarLennart

ja, kanske det. Men efter en sån här skitkastning rakt i mitt ansikte så vet jag inte om jag har lust att träffas å surra om det ! Det värsta är att hon svek mig för 1 månad sen också. Hon påstod att ho hade jobbat övertid en lördag då vi planerat en speciell sak. Men jag såg bilder på hennes sida från det att hon gjort samma sak med en annan vän till henne istället .. dessutom så sa mamma att hon inte ens hade jobbat den dagen .. dom jobbar ihop !
    utöver det så sa hon för en vecka sen att hon inte kommer på bröllopet. När jag frågade varför så sa hon inget ! och två dagar senare så påstod hon att hon inte får ledigt .. hmm.. men inte vet jag om det är sant !

lbmarbrg skrev 2008-07-31 18:45:06 följande:
  • lbmarbrg

Är det så att din partner har en skuld hos kronofogden och din kompis har problem med just den biten, och då inte vill komma på ditt bröllop? Det låter lite så i mina öron. Jag önskar att människor allmänt kunde prata med varandra mer. Det blir bara en massa spekulationer och uppförstoringar av små grejer annars. Mitt råd är, att även om det är jättejobbigt och du är arg och besviken, så ring din fd vän.

• Mikabella

Vad konstig hon är? har du inga skulder så måste hon ju fått något rejält om bakfoten!? Lite knäpp eller?

Sen på tal o matt man inte skulle få gifta sig om man har skulder...hahah då hade jag aldrig blivit gift om jag inte hade hittat en oljeshejk...har ju lån på nybyggt hus som inte kostar 2 kr o kommer väl i stort sätt aldrig bli fri från det lånet om vi inte säljer huset eller vinner på lott

• Apan Apansson

Låter som tramsiga högstadiefasoner! Finns ingen anledning att omge sig med intrigerande barnrumpor, så såvida du inte är likadan själv - dumpa "kompisen"!

• IdaÄlskarLennart

ja, precis så käner jag med !

Apan Apansson skrev 2008-07-31 18:56:03 följande:

Låter som tramsiga högstadiefasoner! Finns ingen anledning att omge sig med intrigerande barnrumpor, så såvida du inte är likadan själv - dumpa "kompisen"!
  • dfk

Det blir ju på så låg nivå.... Vad är det hon vill egentligen?
    Missunsamhet och avundsjuka kan man vara utan.
    Har ni blivit osams över något tidigare? Det verkar som att hon vill sätta ett avtryck "anonymt" ( men nu vet du ju att det är hon).
    Jag tycker du svarade på tal i din blogg. Jag var inne och tittade på den.

• IdaÄlskarLennart

ja, jag tycker okcå att det var ett ganska bra svar av mig i bloggen ;) Men jag är sjukt besviken!

dfk skrev 2008-07-31 19:21:47 följande:
    Det blir ju på så låg nivå.... Vad är det hon vill egentligen?Missunsamhet och avundsjuka kan man vara utan. Har ni blivit osams över något tidigare? Det verkar som att hon vill sätta ett avtryck "anonymt" ( men nu vet du ju att det är hon).Jag tycker du svarade på tal i din blogg. Jag var inne och tittade på den.
Svar på tråden Vänskap är inte alltid vad man trott. Avregera!