• I am yours

Presenter till ALLA??

HJÄLP 9 dagar kvar och glömt presenter....

Vilka ger man presenter till?
    Bestman,Tärnor, världpar och toastmaster?

Det blir många presenter...

Funderade på att betala världparets boende. Blir sammanlagt 1000kr.
    Vad tror ni om det?

Sedan ev. liten kex korg med vin till de andra?

Eller har ni något annat bra föslag?

• Svar på tråden Presenter till ALLA??
  • Tooticki

Ta det lugnt. Vi köpte och överlämnade presenterna efter bröllopet, det gick precis lika bra!

Dina presentförslag låter jättebra! Vi valde att köpa grejer som hade med deras intresse att göra (avrostnings- och anpassningsdyk till värdinnan och två biljetter till operan + en flaska argentinskt vin till fotografen).

• didis

Känner mig helt utanför - jag har tagit för självklart att det alltid är brudparet som är värdpar!

Vilka skulle annars utgöra värdpar och vad har de för uppgift??

• Hajime

värdpar ska se till att festen flyter, att inte alla håller tal precis när middagen har kommit in osv....

• didis

Jo men det gör vår toastmaster, inte är han värd för det? (men guld värd förståss!)

• Hajime

toastmaster/värdpar är väldigt ofta samma sak

• didis

Ok. Vår toastmaster (min svåger) är rutinerad så han klarar uppgiften utan någon toastmadame vid sin sida.

Någon present får han inte heller och jag kan inte föreställa mig att han förväntar sig någon. Varken jag eller (blivande) makens släkt är så traditionbundna.

• Soon and very soon

värd par är ju ofta föräldrar?? de får ju äran att se sina barn gifta sig!! min taost madame får en kram och ett tack!

• didis

Är föräldrarna värdpar? Vems föräldrar? Och varför?

Om det var så "på den gamla goda tiden" förstår jag - då betalade och anordnade föräldrarna men så är det väl knappast idag? Vem skulle godkänna att några andra bestämde utformningen av ens eget bröllop idag?

PS min mamma tycker det är att slänga pengar i sjön att gifta sig med stor fest...

• Soon and very soon

om föräldrarna är med o betalar o hjälper till är de värdpar tror jag. de bestämmer väll inte men hjälp kan ju alltid behövas?

• didis

Oki. Hjälpa till och fixa tilltugg till champagnen kan de få göra men där ungefär tar det stopp för mig.

Jag har varit ekonomiskt oberoende från mina föräldrar i 20 år så det vore liiite väl magstarkt att be dem om ekonomiskt bistånd!!

• Mrs Van Derkamp

Man kan ha ett "vicevärdpar" som ser till att allt flyter på i "bakgrunden" så att säga.Det kan vara föräldrar,syskon,vänner,personer som man litar på!Sen är toastmastern/toastmadame den som håller koll på vilka som håller tal och presenterar nästa talare och olika evenemang dagen,tidpunkter mm.Är trevlig gest att ge present till dom som hjälpt till.

• didis

Mina o (blivande) makens syskon brukar hjälpa till på varandras större fester så det går nog på ett ut till slut, vi har aldrig givit varandra presenter.

Nu skall vi dessutom ha serveringspersonal så runt-i-kringjobbet blir minimalt.

Men om det inte är vanligt med större fester i familjen förstår jag att man vill visa sin tacksamhet över hjälpen.

• I am yours

hmmm, här slank ämnet iväg lite :)

Men, men vi har just kommit överens om att vi ska betala världparets boende för att de har hjälpt till så mycket.
    Och de sover över två nätter, hade de bara varit "vanliga" gäster hade de bara sovit en natt.

Vi kommer inte ge nått till tärna, bestman eller toastmaster.

• Humlanhubbe

De två kvinnorna som fixar vår mat får varsin korg med en liten kokbok,oljor,crostini,ostar,vindruvor mm.Tärna och toastmadame får halsband resp. armband och marskalken ska givetvis få ngt oxå..bara upp till min blivande att ta tag i..

• PatricSusanneS

Vi har inget värdpar... Susannes bror är toastmaster o han är van vid bröllop så han får fixa det mesta. Han får delegera om det behövs hjälp. Kommer att ge en slant till mina familjemedlemmar så min dotter som ska fixa hår o smink + brorsan m fl får det som "present".

Annars tycker jag inte att man behöver ge presenter...
    kul att man kan hjälpa till vid ett bröllop = hedersuppdrag

Tillkommer det utgifter så naturligtvis ska man betala dem =)

• Kärlek ger näring åt själen

Vi kommer att ge min m2bs marskalk ett förkläde (privat skämt) och min tärna får ett "spa"set i form av ankor, och chokladdoftande duschset.

Jag tycker det låter toppen som du skrev ts Ingen av våra dricker så därför valde vi annat. Min pappa ska vara vicevärd och hjälpa till att styra upp lite Och han får en mugg där det står Världens bästa pappa samt en dikt inne i muggen

Svar på tråden Presenter till ALLA??