• Fru Brorsson

    Ni med linser som har allergi...

    Använder ni linser eller hur gör ni?

    Har märkt av vad jag tror är allergi denna vår och sommar. Kliar som attans i övre ögonlocken mot näsan. Det har hjälpt med allergimedicin innan, men denna veckan tycker jag inte det hjälper så mkt.

    Jag måste ha linser på mej, för det första är mina glasögon på tok för svaga för att jag ska kunna klara mej med dem. För det andra känns det inte kul att lägga pengar på glasögon med fula tjocka glas när man verkligen inte vill använda dem.

  • Svar på tråden Ni med linser som har allergi...
  • gustafmatilda

    Jag använder nästan bara glasögon. Skaffade linser inför bröllopet men använde dem i princip bara den dagen, eftersom att det kliar och gör ont med linser när allergin är som värst. Har använt tabletter, allerginässpray och ögondroppar för pollenallergi, och vissa dagar har det funkat med linser, då det inte varit så mycket pollen i luften, men för det mesta har jag använt glasögonen istället.

    Det kanske kan vara värt att skaffa nya glasögon då allergin kommer att komma tillbaka varje vår/sommar. Behöver du jättetjocka glas? Det finns inget sätt att komma ifrån det?

    Det tråkigaste med glasögon på sommaren tycker jag är att man inte kan ha solglasögonen samtidigt som man ser vettigt. Om man inte lägger ner dyra pengar på skärpa i solglasögonen, då.

  • tattar-Emma

    Jag har linser och är allergisk mot gräs. Ögonen blir torrare och kliigare under gräsmånaden, så det är lite tyngre med linserna, men jag använder dem ändå. Läkare har rekommenderat mig att välja glasögon, men jag tycker inte att besvären är så starka att det är motiverat (har lång erfarenhet av linser och anser att jag kan bedöma detta bättre än läkaren). Möjligen att jag väljer glasögon istället för linser nån dag när jag ändå bara går hemma.

    Precis som du trivs jag bäst i linser, men det är bra att ändå ha glasögon som funkar och som är hyfsat snygga. När jag är sjuk har jag aldrig linser och det är skönt att kunna ha glasögonen när jag ser tv om kvällarna och så.

    Jag var allergisk länge innan jag testade mig, tyckte det gick bra ändå nu när medicinerna är receptfria, men till slut kändes det bra att få veta säkert vad jag tål och inte och att få lite råd från läkare.

    Om det blir värre tycker jag att du ska kolla dig hos optikern, det är inte värt att vara oförsiktig. En kompis till mig slarvade (dock ingen allergi inblandat) och fick skador på hornhinnan, efter det var han tvungen att bara använda glasögon i ett halvår. En annan bekant klantade sig och höll på att bli blind, minns inte vad hon gjorde men nåt med att inte ta ur linserna på ganska länge.

Svar på tråden Ni med linser som har allergi...