• JPerlestam

Dum fråga: Pussas man i kyrkan?

Jag har en lite dum fråga, hur gör man under vigsel, finns det nått utrymme för att som i USA "kiss the bride". Har hört att man inte gör så i Sverige utan att man inte pussas förrän på kyrktrappan. Låter tråkigt tycker jag. Ni som har gift er, hur gjorde ni? =)

• Svar på tråden Dum fråga: Pussas man i kyrkan?
  • Schatzilein

Hahaha, det där gick att misstolka! Jag tror jag föredrar att pussas med min man istället för med prästen. ;)

esset50 skrev 2008-07-25 13:29:02 följande:
    Hos oss pussas man [...] med ena prästen och efter löftena med den andre.
  • esset50

Just det Ingen pussas med prästen...
    Ville bara påtala att olika präster kan göra olika..
    Det är ju ändå de som ansvarar för förättningen.

O på trappen pussas BRUDPARET, inte alla med alla
    Dvs alla brudpar hittils har gjort det...
    Skyller på värmen...

• aikidoaasa

Det brukar absolut inte vara några problem att brudparet pussas i kyrkan. MEN! Många församlingar tycker att det inte passar sig särskilt bra att övriga par i kyrkan pussas om de inte är gifta. Så har det varit på de bröllop jag varit med på. (Och det har varit så även med väldigt vidsynta präster och gäster, så det har inte varit för att de är supertroende hela bunten.)
    Vill gästerna pussas får de göra det på ett mer "hångelanpassat" ställe.

• Tooticki

Vi frågade vår präst och hon sade att för henne får man men det är inget hon tar upp som en grej i vigseln. Hon gjorde bara en pytteliten nick med huvudet när det var dags för kyssen.

• Lillsnufflan

Så gifta personer får pussas i kyrkan men inte ogifta? Tack och lov vet ju inte prästen vika som är gifta och vilka som inte är det. Fast oavsett vilket så tycker jag personligen att det skulle se lite märkligt ut med grovhånglande par i kyrkan. Däremot kan jag inte se något fel i en liten puss oavsett om man är gift, sambo eller förlovad.

aikidoaasa skrev 2008-07-25 14:25:23 följande:
    Det brukar absolut inte vara några problem att brudparet pussas i kyrkan. MEN! Många församlingar tycker att det inte passar sig särskilt bra att övriga par i kyrkan pussas om de inte är gifta. Så har det varit på de bröllop jag varit med på. (Och det har varit så även med väldigt vidsynta präster och gäster, så det har inte varit för att de är supertroende hela bunten.)Vill gästerna pussas får de göra det på ett mer "hångelanpassat" ställe.
  • esset50

Precis. Alla präster har sin stil.

En som brukar vara hos oss vänder sig helt sonika till mannen:
    - Nu, NN ska du få göra något som du aldrig har gjort förut...
    O man ser hur mannen bleknar...
    - Du ska få kyssa din FRU...

• Tooticki

Jag har svårt att tro att Gud skulle motsätta sig kärleksbevis vart det än sker och mellan vilka, sen ska man ju respektera omgivningen men det gäller väl överallt?

• esset50

Tooticki skrev 2008-07-25 14:43:14 följande:

Jag har svårt att tro att Gud skulle motsätta sig kärleksbevis vart det än sker och mellan vilka, sen ska man ju respektera omgivningen men det gäller väl överallt?
    Du har ju så rätt.
    Det är bara det att det är inte Gud som satt reglerna i kyrkan, det är människorna.

OT: Som någon sa för många år sen: Om nu Gud tyckte att sex var en stor synd, varför gjorde han det så skönt..?

OBS! Jag vet att det inte hör till ämnet, och jag tycker sex ikyrkan skulle te sig mkt opassande. Även om jag o gubben ibland skämtar typ: "De snackas om 10000m klubben, men..." Vore ju ingen sport för oss som springer där dagligen... Vet inte vad man skulle ha för nytta av att springa runt o snacka om det. Skulle kännas såå pinsamt.

Hoppas/tror att Gud har humor
  • JPerlestam

Tack alla för era svar! Då blir det en puss i kyrkan!! Och många på kyrktrappan! =)

• misstrixie

Vi höll på att glömma att pussas men sen kom vi på det och gav varandra en snabbkyss medan solisten höll på att förbereda för sitt nummer. Det ledde till att nästan alla missade vår puss för de tittade på solisten. Så efteråt på festen ropade de upp oss på scenen för att "äntligen" pussas! Det blev allmän förvirring eftersom vi och några få till visste att vi hade fått till pussen i kyrkan medan resten hade missat det... Hihi, men vi hade ju inget emot att göra det igen.

• dukanomduvill

Pussa på säger jag

• aikidoaasa
    Lillsnufflan skrev 2008-07-25 14:34:22 följande:
    Så gifta personer får pussas i kyrkan men inte ogifta? Tack och lov vet ju inte prästen vika som är gifta och vilka som inte är det. Fast oavsett vilket så tycker jag personligen att det skulle se lite märkligt ut med grovhånglande par i kyrkan. Däremot kan jag inte se något fel i en liten puss oavsett om man är gift, sambo eller förlovad.
    Det beror på hur många som känner varandra... är det äldre personer med i "gänget" som vet att personerna ifråga INTE är gifta så kan denne tycka att man är väldigt vulgär.
    Det är väl något som hänger kvar sen gamla tider då det enbart skulle förekomma pussar och kramar innanför hemmet.

Dessutom så kan man missa något om man ägnar sig åt sin kärlek när man är på någon annans bröllop... och det vill iaf inte jag.
Svar på tråden Dum fråga: Pussas man i kyrkan?