• SPOM

Är det värt tiotusentals kr?

Såhär i efterhand, tycker ni att bröllopet var värt 30000-250000 kr eller hur mycket som ni nu betalade?

Jag förstår om det är en dröm att gifta sig för en del men alla dessa pengar?
    Jag och min blivande kommer att gifta oss nästa helg men det är ett mycket mycket litet bröllop:) för ingen av oss "orkar" vara i centrum (får nog av det på jobbet båda två)....dessutom är det borgerligt då ingen av oss är "troende". Efterråt skall vi äta en luxurios bröllopsmiddag på restaurang och njuta av vår dag...hon och jag:). Dagen efter kommer vi att gotta oss i en god frukost halva dagen innan vi packar för vår 2 veckors resa som vi åker på dagen efter.

Enkelt, billigt men framförallt.....vi har ingått ett äktenskap, vi tillhör nu varandra:)

Vi är bjudna på två bröllop nu i augusti och vi säger ofta till varandra att det känns så skönt att vi inte behöver gå och vara nervösa eller oroliga för att allt inte klaffar när det börjar bli så "stora" bröllop.

Jag klankar inte ner på er som slår på stort såklart utan jag är endast nyfiken på hur det känns såhär i efterhand?

• Svar på tråden Är det värt tiotusentals kr?
  • Kärlek ger näring åt själen

För vår del blir det ett liitet bröllop med de allra närmaste och en brakfest som är såå oss.. Vi har sagt redan från början att vi inte ville ha något stort och pampigt då det inte är vi. Så vi har sparat in en hel del pengar på saker som vi känner är mindre viktiga för oss, medans vi istället lagt krut på andra saker.

Vi har en budget på ca 15.000 för 10-15 pers (alla har inte svarat än), Men då är kläder,ring,mat, allt inkluderat förutom resa... men vi åker på en weekend istället till vintern.

Jag tror att det bästa är att man försöker inrikta sig på ett bröllop som speglar brudparet för då blir det en trevlig fest oavsett belopp.

• Im yours

Visst vore det väl tråkigt om ens eget bröllop ska bli en sorts tävling. Där man jämför sig med andra. Trots allt är det vår dag, o man har olika prioriteringar och förutsättningar. Kärlek ger näring åt själens slutkläm säger allt. Lycka till alla blivande brudpar!

• Ayeree

Vi har en total budget på ca 60 000 men av det är bara knappt 15 000 rena bröllopskostnader (byråkrati, kläder, ringar, middag etc), resten är till resan. Jag tror nog att det kommer vara värt pengarna och resan är verkligen en sån där resa som man bara gör en gång och då helst innan man får barn eftersom stället inte är barnvänligt.

• marve72

Vi gifte oss förra helgen 19/7 och när vi kom hem och lade oss i säng på kvällen kändes det jättebra/kul. Vi har spenderat
    30 000kr och vi sa till varandra att det var det helt klart värt. Varenda krona och varenda minut vi lagt ned i tid på planering och förberedelser. Kostnaderna inkl allt, dekorationer, klänning, hans kläder, maten, alkoholen, lokalen, bukett, diskhjälp, ringarna listan kan göras lång. Vi hade nog inte trott att det skulle kosta så "mycket" ändå. Vi hade inte någon märkvärdig 3 rätters sittande middag utan buffe med fläskfile och potgratäng, tårta, men pengarna rullar iväg på alla möjlig ställen. Blev ca 5-10 000 kr dyrare än tänkt. Vi hade 50 gäster. Någon bröllopsnatt på hotell eller resa har vi inte lagt pengar på. Barnvakt natten före och bröllopsnatten var skönt i alla fall.

• Tooticki
    Ayeree skrev 2008-07-29 18:19:04 följande:
    Vi har en total budget på ca 60 000 men av det är bara knappt 15 000 rena bröllopskostnader (byråkrati, kläder, ringar, middag etc), resten är till resan. Jag tror nog att det kommer vara värt pengarna och resan är verkligen en sån där resa som man bara gör en gång och då helst innan man får barn eftersom stället inte är barnvänligt.
    Vart reser ni?
  • Ayeree

En liten by utanför turiststråket på Tobago (Karibien)

• Tooticki
    Ayeree skrev 2008-07-29 19:27:53 följande:
    En liten by utanför turiststråket på Tobago (Karibien)
    Spännande, vi har också kollat på resor dit!
    På vilket sätt är det barnovänligt?
  • stinakina

Vi satt precis och gick igenom alla kostnader.
    Vi trodde 40 000:-
    Vi VET 37000:- tror ca 5000:- kommer att tillkomma (lite sistaminutensaker och ev nån oförutsedd grej)

Mao 43000:-
    Men vi ska ha betalbar, 52 vuxna (alla dricker ju inte) låt säga att alla handlar för ca 100:- då har vi ju igen 4-5 tusen..

Så vår beräkning stämmer ju ganska bra! vi gifter oss om 11 dagar!! *hjälp*

Vi har räknat med allt, från toapapper till brudklänning.

• stinakina

Glömde!! Ja vi tycker det ska bli värt varje krona!!!!

Dels för att vi vill bjuda till stor fest...dels för att vi tycker vi varit så duktiga på att hålla kostnaderna nere genom att pyssla och hålla på själva!!

• Höstbrud-07

Att få bjuda alla man känner och tycker om på en så stor och lyckad fest var värt varje krona, känner jag fortfarande nästan ett år efteråt.

• I am yours

Du skrev betalbar:)
    Det ska vi med ha.
    Hur mycket kommer ni att ta betalt, och var har ni köpt alkoholen?

stinakina skrev 2008-07-29 21:52:14 följande:
    Vi satt precis och gick igenom alla kostnader.Vi trodde 40 000:-Vi VET 37000:- tror ca 5000:- kommer att tillkomma (lite sistaminutensaker och ev nån oförutsedd grej)Mao 43000:-Men vi ska ha betalbar, 52 vuxna (alla dricker ju inte) låt säga att alla handlar för ca 100:- då har vi ju igen 4-5 tusen..Så vår beräkning stämmer ju ganska bra! vi gifter oss om 11 dagar!! *hjälp*Vi har räknat med allt, från toapapper till brudklänning.
  • Apan Apansson

Vi lade ganska mycket pengar (en bit över 300.000) - och det var värt varenda krona! Det kändes som vi fick verklig kvalitet för varenda öre vi investerat.

Bröllopet är så mycket mer än den där enda dagen - det är planering och drömmar tillsammans med din älskade, pirriga förväntningar, glada vänner som längtar efter den stora dagen, fantastiska minnen, släktingar som pratar med värme om bröllopet långt efteråt...

• Gudinnan

Jag kan bara säga att vi tyckte vårt var värt varenda krona!

• stinakina

Hejsan!
    Vi bjuder på "bubbel", rött vin till maten, avec (baileys eller whiskey) till kaffet.
    Efter middagen öppnar vi "baren" där min väninnas son kommer att sälja, öl, cider, "grogg" och vitt/rött vin för en tjuga...
    Ölen har vi köpt "pö om pö" dvs vänner samt vi själva har köpt på div finlandsfärjor(jag själv köpte åtta lådor då jag var iväg på en nöjestripp med jobbet)jag köpte även då whiskey.
    Min mor har köpt Baileys vid olika tillfällen (även detta på färja, vi har släkt i Finland btw, så det blir ju några vändor, dels för oss och dels för de som bor där hit)
    Vinet har vi köpt BIB på bolaget, även "bubblet" vi köpte småflaskor av chapel hill a´2 dl, en till varje gäst, tyckte det vore skoj!
    Vodka har vi köpt billigt via vänner som varit i tyskland!
    I am yours skrev 2008-07-30 15:47:32 följande:

Du skrev betalbar:)Det ska vi med ha.Hur mycket kommer ni att ta betalt, och var har ni köpt alkoholen?
  • Wicks

Vårat kostade kring 7000. för ca 40-50 gäster. Helt klart värt det.

• monpet

Jag bara hoppas att det kommer att vara värt alla pengar - vi har iof ganska stora bjudningar minst en gång om året och därför väldigt många vänner, det kommer 160 personer på bröllopet och vi bjuder på allt!
    Som tur är har vi mingelmiddag och bara sittplatser till 60 personer (släkt och gamlingar) så jag hoppas att vi hinner runt till alla och säga några ord - sedan förflyttar vi oss till en partylokal 5 minuter gångväg från middagslokalen och rockar loss så in i.....
    Vad notan hamnar på vette gudarna men det går nog inte under 250´ och då talar vi bara om festen.
    Det blir vatten och bröd året ut........

• Paeonia

Vi valde att inte ha fest av en hel del anledningar men att få gifta sig i kyrkan med klänning, fotograf, solist och hela kittet var viktigt för mig men inte lika viktigt för min sambo (numera man ). Vigseln blev påkostad och en timmes mingel med snittar och champange bjöd vi alla gästerna på efteråt(ca 80 gäster).

Min man tycker nu efteråt att det var skitkul . Han trodde inte alls att han skulle tycka att det var så kul som det faktiskt var. Han vill göra det en gång till hellst

Vigseln med allt från såpbubblor, servetter, trycksaker, solist, fotograf till kläder, ringar, snittar, champange och en rosa cadillac med chaufför osv osv gick totalt på 35000. Och JA det var värt det. Sen tillkom resan på det och det var också värt det!

Svar på tråden Är det värt tiotusentals kr?