Mina päron bor på Gotland, jag i Solna och syrran (med ena barnbarnet så här långt) bor i Lodnon. Visst kan jag ibland oroa mig för hur det ska bli med mamma och pappa när de blir äldre, men jag kan väl inte stoppa mitt liv för den saken skull?! Inte sjutton lämnar jag och maken bra jobb och lägenhet i sthlm och flyttar ner till ön bara för att jag är den som bor närmast och har "lättast" att flytta? Man kan som sagt inte stoppa sitt liv för någon annan, men det mesta kan man lösa om man bara vill. Jag är övertygad om att vi den dagen de inte kan ta hand om sig själva längre fullt ut och behöver hjälp kan hitta lösningar på ett eller annat sätt.
När det gäller att de känner sig ensamna tror jag ofta det handlar om att de är en ny miljö för dem som de inte känner till. När det gäller barn som flyttat inom samma land så finns liksom ramen ändå kvar där, kan vet hur sammhället i stort fungerar osv, men när ens barn flyttar utomlands så tror jag att många känner en större distans på grund av språk, annat samhälle osv. Försök att införliva dem så mycket det går i ditt liv i det nya landet istället. Åk hem och hämta dem om de inte är resvana så de får bekanta sig med flygplats osv. Visa dem runt i byn/området. Hitta gemensamma saker att göra med dem när de är där så de skapar minnen och erfarenheter av samhället och området tillsammans med dig och din nya familj. Se till att de träffar din nya familj, även vänner. Det gör mycket till att man vet hur vännerna ser och och att de inte bara blir namn. Och skapa ett utrymme i ditt hem för dem om du kan. Har du ett extra rum/gästrum så låt gärna mamma vara med och inred. Ha foton på dem uppe så de ser att du har dem med i ditt liv där. Och prata om hur det blir när ni skaffar barn (om ni planerar det vill säga). Vi har webbkamera vilket faktiskt har hjälpt till en del. Att prata i telefon ofta, skicka bilder via datorn osv gör också sitt till. Men framförallt, visa att du inte glömt dem och hur du vill införliva dem i ditt nya liv och att det är viktigt för dig.