• aikidoaasa

Undrar lite över prisskillnader...

Man brukar alltid säga/påstå att det är billigare ute på landet... nu undrar jag om detta även gäller för finare restauranger och festlokaler? Skulle t.ex. lokalhyran av ett slott eller en herrgård bli billigare utanför de stora städerna?

• Svar på tråden Undrar lite över prisskillnader...
  • Lillsnufflan

Antagligen. I stora städer är det fler som vill hyra och de får säkert uthyrt oavsett pris. I småstäder (långt från större städer) måste man säkert pressa priserna mer om man vill få uthyrt. Men gratis är det ju inte nånstans.

Men jag bodde tidigare i Stockholm och där var det ju dyrt att hyra minsta bygdegård. Jag har nu flyttat till Katrineholm och här hade vi säkert haft råd att hyra en herrgård om det inte varit så att vi vill laga maten själva. Och oftast har ju herrgårdarna resturang. Men ca. 450 kr/pers är mer än vi har råd med, även om det kanske är mindre än i Stockholm.

• aikidoaasa

450 är mycket mindre än 1500 per kuvert som ett ställe utanför Stockholm tar för bröllopsmiddagar...

• Lillsnufflan

Jepp, alltså verkar det som om det finns en markant prisskillnad.

• aikidoaasa

Någon annan som vet/tror något?

• påskharen

Vi tänkte hyra ett festmagasin som hör till en mindre herrgård som ligger på landet. Priset för denna lokal är 7000:- och 3000:- för porslinet. Vet inte vad ett festmagasin i storstäderna går på.

• SaraPayam

Hej! Jag & sambon hyr ett slott som ligger lite ut på landet & jag kan inte säga att det är billigare än andra slott som ligger uppmot stckholm. Vi va & kollade på Södertuna slott som ligger i närheten av Stockholm & det kostar lika mycket som det vi hyr mellan Skara & Vara.
    Så jag tror dessvärre inte att det skiljer sig så mycket.
    Sen måste man ju se till vad som ingår i priset :)

• SaraPayam

Men ge inte upp hoppet, det kan ju hända att du hittar det du vill ha till ett bra pris :) Sen vet jag ju inte vilket prisklass du är ute efter.
    Vissa herrgårdar brukar vara billigare, men kommer inte riktigt ihåg vad de vi va & kollade på kostade.
    Hoppas att det löser sig :)

• aikidoaasa

Jag sitter bara och funderrar lite, ingenting är alls bestämmt. Det var en fundering som dök upp i mitt huvud efter en sak som min sambo sa som fick mig att fundera över sådana prisskillnader.

• SaraPayam

Okay, jo det brukar ju bli massor av funderingar. Och man hinner säkert ångra sig hur många gånger som helst innan det är dags för bröllopet :) Men det är ju bara positivt att kolla på lite olika möjligheter :)
    Vart kommer ni att gifta er?

• aikidoaasa

...
    Inte alls bestämmt... men sedan har han inte friat heller så det tar som sagt ett bra tag till. (Det var just det att han sa att han tyckte att en bra idé var kyrkan ute på landet där i princip hela hans släkt har gift sig... har aldrig sett kyrkan så jag vet inte alls.)

• SaraPayam

Okay, då får vi hålla tummarna på att han friar snart :) Hur länge har ni varit tillsammans?

Svar på tråden Undrar lite över prisskillnader...