Fotografering
Vad är meningen att det ska kosta?? Jag skulle vilja ha vackra bilder i ett sådant proffsigt album som fotograferna ordnar. Men höll på att dö när jag hörde priset!!! Vad i hela friden är "normalt"??
Vad är meningen att det ska kosta?? Jag skulle vilja ha vackra bilder i ett sådant proffsigt album som fotograferna ordnar. Men höll på att dö när jag hörde priset!!! Vad i hela friden är "normalt"??
16000:- är mer än vi la på hela bröllopet! Vi betalade 2300:- för 600-700 bilder som vi har fritt förfogande över. Vi anlitade en amatör som var med hela dagen och vi är jättenöjda.
VA?! Hur fick ni ihop det? Vi räknar liksom med att vårt bröllop kommer gå på ca 250 000, så foto & film är bara en liten sak :) Hur många gäster hade ni?
Troligtvis lite mindre än ert, haha... 26 pers var det på vårt bröllop.
Okay, vi kommer att bli 70. Hade ni gjort egen mat?
Vi hade förrätt, middagsbuffé, efterrättsbuffé och tårta. Allt utom tårtorna gjorde svärmor och svågern.
Har precis bokat fotograf och det kommer att kosta 5 000 kr för någon timmes fotografering före vigseln. Då får vi en bok med fina bilder och en CD-skiva med 70-80 bilder. Min fästman höll på att avlida och tyckte det lät helt galet (nu tycker ni jag är knäpp som bokade fotografen först och frågade honom sen men jag är liiiiite stressad eftersom vi ska gifta oss i augusti och jag har fått för mig att allt redan är bokat och att det bara är att ta första bästa som är ledig)... då fick jag kalla fötter och ringde till mamma... men då sa hon jaja, vi betalar!
Detta var imorse och jag får fortfarande lite ont i magen när jag tänker på att barnen svälter i Afrika och vi ska lägga 5000 kr på bröllopsfoto... Vårt bröllop skulle ju va billigt! (brudklänningen är 100 % polyester och tyget kostade 460 kr på Stoff&Stil, ja ni fattar budgetnivån) Jag hade tänkt att någon av gästerna kunde fota men ingen verkar vara särskilt bra på det och ingen har en systemkamera...
Sen läste jag det som nån annan skrev här att foton är ju sånt som man har kvar, och det är ju sant... men lite ågren har jag...
Två av mina vänner har systemkamera och är SÅ duktiga på att ta kort! Så egentligen hade det räckt med dem för oss. Men vi vill ha detta proffsiga album och det är inget man direkt kan ordna själv?
2500 betalar vi för vår fotograf.
Det är klart man kan fixa albumet själv. Antingen framkallar ni de bilder ni vill ha med (enkelt på nätet så får ni hem dem i brevlådan) eller så laddar ni upp dem på någon av de hemsidor där man kan göra egna fotoböcker. Nej, själva albumfrågan skulle jag knappast se som avgörande. Snarare är det kvaliteten på bilderna som är viktig.
Kvaliten är det vi betalar för.
Egentligen skulle man ju då kunna be en fotograf ta några bilder som man köper och inte ta ett album och sedan låta våra vänner fota och fixa album till dem själv. Så får man både och menar jag ;0)
Det vi lägger ut här är våra egna foton så det har vi inte betalat för. Gift blir vi och foton får min blivande man i alla fall, gggrrr.