• nossan

arg

måste bara få skriva av mig lite. Igår morse när jag och min blivande man ligger och sover som bäst ringer hans x-fru som är i Bulgarien med sin nya kille och deras barn. 09:30 ringer våran telefon och min blivande lyfter på luren. lyssnar inte så noga på samtalet då jag är yrvaken. Min blivande kommer sedan tillbaka och säger åt mig att vi måste leta efetr hans papper om försäkringar genom facket då en av hans söner ligger på sjukhuset i Bulgarien och får dropp. Självklart ska lillkillen ha vård det jag blir öpprörd över är; Hon har gått ur facket själv och har ingen försäkring genom den kvar, hemförsäkring har hon inte heller trots att hon hyr en villa på 9 rum och kök som hennes nya kille har köpt till henne efter en kort tids bekantskap. plus att hon INTE har tecknat några som helst försäkringar på barnen, reseförsäkring! Så där står tokfan med två ungar i Bulgarien utan någe som helst försäkringar, Min blivande får då som vanligt rädda situationen åt HENNE.

Och nu i höst/vinter ska dom åka till Afrika och då behövs jue vaccinationer, å några ska man väl ta i god tid innan....Kan ge mig sjutton på att hon inte tänkt på det å skiter i detta oxå.

Hon är skylldig min sambo ca 25.000 som hon har lovat betala tillbaka då min blivande tog ett lån till henne då dom levde ihop. men saken hör hit att hon missköter även detta.

köper och skickar ärvda skor till lillkillen hit men saken hör hit att dom är ca hela 4 nr förstora så man i ren panik måste på sin semester med alla barnen köpa skor då man själv inser att han kan jue inte ens gå i förstora skor, snubblar och har sig å kan göra sig riktigt illa.

Dom har delad vårdnad (varannan vecka) hon vägrar dela med sig av barnbidraget till min blivande....

kan göra listan så himla långa av alla saker hon utsätter min blivande å barnent till.

ville bara skriva av mig det hel...tack för ni som läste orkade läsa!

• Svar på tråden arg
  • mad78

Vilken härva. det finns alltid människor som lever på andra och lyckas smita undan ansvar genom utpressning och krokodiltårar. Jag hoppas det löser sig men det är svårt när det finns barn med i bilden. Lycka till.

• nossan

Barnen kommer i första hand här hemma, jag kan inte bara förstå hur hon lyckas med allt och kan komma undan alla tokigheter hon gör! Värsta är jue att jag och min blivande blir oeniga för att jag reagerar så starkt på att han låter henne styra honom än och han jamsar med i allt!

• tolonta
    nossan skrev 2008-07-14 19:42:05 följande:
    Barnen kommer i första hand här hemma, jag kan inte bara förstå hur hon lyckas med allt och kan komma undan alla tokigheter hon gör! Värsta är jue att jag och min blivande blir oeniga för att jag reagerar så starkt på att han låter henne styra honom än och han jamsar med i allt!
    Det är ju inte bra, att ni blir oense om det. Kan ni inte ta en diskussion om det (lugnt och sansat, alltså inte precis när exet hittat på något dumt, bestäm gärna en tid i förväg då ni ska diskutera det!) och att ni är överens hur ni/han ska göra. Ta upp det som ni irriterar er båda två (har ni bestämt tid för att diskutera det i förväg kan ni förbereda). Och välj några saker där han ska sätta ner foten mot exet och säga att det inte får vara så längre. Han kan ju inte gilla allt exet hittar på heller, men det kan vara jobbigt att ta allt på en gång. Kanske är lättare att ta en sak i taget, och att känns bättre för er båda om han i alla fall orkar stå på sig i något avseende, med dig som stöttning.

Kanske dela barnbidraget är en bra början... Eftersom hon tydligen inte kan hålla barnen med ordentliga kläder.
  • nossan

nu har jag lugnat ner mig iaf.
    Var tvungen att ventilera mig lite om detta.
    Det jag blev upprörd över va:
    1. hur kan man åka utomlands med barn utan att ha dom försäkrade?
    2. Hur hon kan tro att min blivande ska (när hon klantar till allt) stå där i bakrunden och tro att han fixar allt.
    3. kan inte förstå att hon tror att hon kommer undan skulder då min blivande varit snäll och tagit lån till henne.
    Och inte ens delat med något av hemmet då dom gick isär (inte för att jag vill ha nått därifrån) men min blivande satt typ med ingenting när han flyttade.

ja det va en bråkdel avv all elende hon ställer till med!!

Tack för att jag fick spy ur mig=)...nu är jag lugn och fin igen...*s*

• Yllo

Nu har jag inte läst igenom allt så noga men.. Jag tycker att din m2b ska ta och begära ensam vårdnad om barnen mot bakgrund av att hon släpat barnen med sig runt världen utan ens en enda försäkring!! Han skulle även vinna då detta betraktas som vårdslöst förfarande.

Har man råd att resa så där mycket så har man banne mig råd att dela på barnbidraget också. Hon kan inte hindra honom från att få halva heller. Fast det bästa vore ju om din m2b begärde ensam vårdnad om barnen och hon får träffa dem varannan helg. På så sätt så skulle barnen ha en bra försäkring.

• didis

Vill bara flika in att vi reste till Avoriaz med barnen med alla försäkringspapper snyggt ordnade inkl plastkort från FK.

Dottern ramlade på snowboard och bröt båda handlederna som gipsades. INGA FÖRSÄKRINGAR gällde hos den vårdgiven utan vi fick snällt betala hela behandlingen, ca 1500 euro på plats.

Väl hemma meddelar Fk att eftersom vårdgivaren var privat (men enda vårdgivaren i Avoriaz) fick vi inte tillbaka hela beloppet av dem. Ca 6000 fick vi till slut betala själva (självrisk, mediciner och mitellor).

Så,hennes beteende är oacceptabelt det tycker jag också, men det är inte säkert att man kan skydda sig mot kostnader på plats trots försäkringar.

• janedoe

Men jag har hört att för att pappan ska få halva barnbidraget måste mamman skriva under och alltså godkänna en sådan delning. Eftersom man fortfarande idag tar för givet att barnen bor hos mamma och har det bäst där.... Sjukt.

• didis
    janedoe skrev 2008-08-02 20:21:24 följande:
    Men jag har hört att för att pappan ska få halva barnbidraget måste mamman skriva under och alltså godkänna en sådan delning. Eftersom man fortfarande idag tar för givet att barnen bor hos mamma och har det bäst där.... Sjukt.
    Men det är ju också det mest vanliga arrangemanget, fortfarande.
  • janedoe

Givetvis. Men jag tycker inte myndigheter ska kunna ta för givet att det är mamman som tar hand om barnen.

En väns barn har precis förlorat sin mor, vilken valde att flytta ifrån dem för att kunna bo med sin kärlek 15 mil bort. Det äldsta barnet börjar skolan nu och ska givetvis inte slitas upp från säker mark och tas från pappa mot pappans vilja. (Båda barnen har visserligen mått väldigt dåligt hos mamma då hon är en mycket egoistisk och sjuk människa, så att de bor heltid hos pappa kommer göra dem mer gott i framtiden tror jag.)
    Men, eftersom hon numer har barnen (knappt) varannan helg ville pappan givetvis ha hela barnbidraget och då krävdes underskrift från mamman trots att det är hon som valt att flytta ifrån dem och barnen står skrivna hos pappa, går i dagis och skola i pappans stad. DET är konstigt.

Men jag vet, män tycks så mkt mer lättvindigt i större skala kunna släppa sina barn... DET är också konstigt...

• nossan

det finns människor till allt.
    Tyvärr är mitt ex fru liiiiiite knepig och det säger jag bara inte för att det är min sambos ex.
    Har aldrig stött på en människa som kan rida räkmacka på allt och klara sig hela tiden.
    Men nu visade det sig att min blivandes försäkringar inte gäller barnen när dom va utomlands då dom inte är skrivna här.
    Så det blir nog en saftig kalas hon får betala.
    Tänker då inte bidra med nått öre där inte då hon klantade sig, men det skulle inte förvåna mig om hon ringer och ber min blivande betala hälften.

Och en liten sak som igår, äldsta sonen ska på sin första fotbollsträning, ringer hit när dom åkt dit och frågar om min blivande kan skjutsa hem dom för dom har LÅNAT ut bilen och hon som lånar bilen vet ej om hon kan hämta dom och nästa buss efter träningen skulle gå 10.

för det första- det finns en morfar till barnen som är hemma jämt
    det andra- ska en vän låna bilen får man först se till sig själv att man ser till att hon får LOV att hämta då hon lånar bilen
    för det trejde- HON skulle aldrig ställa upp för min blivande om hon vart frågad

så nu till tvättstugan igen=)

CIAO

• Angelikasen

Ja, det var just en soppa. Jag har tyvärr också erfarenheter av knepiga ex. Min blivande make har en dotter som nu fyller 16 sen ett ´tidigare förhållande. När vi flyttade ihop för 6 år sen blev det ett j-la strul. Dottern bor nämligen hos oss (men dom har gemensam vårdnad) och var det minsta lilla så hotade hon att gå till socialen och se till att hon får ensam vårdnad om dottern. Saken är den att för att vi skulle få behålla henne var vi tvugna att bevisa att hon var en dålig mamma, och det är ju inte det lättaste. Vad vi än kom med när vi var på möten hos socialen fick vi bara höra att det var ju förut (förut kunde i detta fallet vara så sent som för en vecka sedan), och att nu är det annorlunda. Mamman hade för säkerhets skull flyttat 15 mil härifrån och krävde att dottern skulle komma upp med mer eller mindre jämna mellanrum (dvs när mamman behövde barnvakt till sin yngre son för att hon skulle jobba), och ni ska inte tro att hon tänkte betala något av biljetten trots att det var hon som lämnade dom... Dessutom fick dottern inte ens födelsedags presenter och julklappar av mamman alla gånger, och en jul fick hon EN tröja i julklapp när hennes lillebror fick paket efter paket efter paket... Konstigt att dottern inte ville åka till sin mammma??? Men tro inte att socialen lyssnade på det heller, det var bara vi som inte var samarbetsvilliga. Nu ska jag erkänna att det har börjat lösa sig, dottern åker till sin mamma på SINA villkor nu, tack och lov. Fy vad jag hatar det svenska systemet, det är ju alltid barnen som kommer i kläm.

Ja, ja, nu ska jag och sonen gå och tvätta, ett av hans största nöjen. Hoppas bara intresset håller i sig när han växer upp (han är 2 år nu)

• älskarlivet

Tyvärr har jag svårt att tänka mig att din sambos försäkring gäller när barnen är ute och reser med sin mamma.. Är de inskrivna i den försäkringen t.ex.?

• Yllo
    janedoe skrev 2008-08-02 20:21:24 följande:
    Tydligen kan det skilja från kommun till kommun. Där vi bor så medger FK halva barnbidraget till den ene föräldern, även om barnen är skrivna hos t.ex. mamman, om den föräldern kan bevisa att barnen bor hos han/hon varannan vecka och därmed har växelvist boende.

En annan sak som jag tycker är grymt fel är det här med underhållsbidragsavdrag. Om mamman inte vill att pappan ska ha barnen mer än varannan helg så skall han betala underhåll. Så långt är allt rätt och riktigt... MEN om barnen bor hos pappan i en hel månad i sträck (eller mer)... låt oss säga under sommarlovet.. ja då får pappan bara dra av 29 kr per dag per barn från underhållet.
    Med andra ord så får mamman fortfarande underhåll trots att barnen inte är hos henne. Jag har flera gånger pratat med FK om just detta och får då motiveringen att mamman fortfarande har kostnader för barnen även om dom inte är hos henne.. men när jag ifrågasätter och säger att pappan också har kostnader för barnen när dom inte är hos honom så erkänner FK att systemet är nog inte riktigt helt rättvist. *suck*

Dock är det ansvarslöst av en förälder att inte ha en försäkring på barnen. Även här i Sverige kan det ju hända saker som denna försäkring täcker och inte bara utomlands. En olycka händer lätt.... Både jag och min man skyddas av vår hemförsäkring, men inte hans barn. Inte heller min mans ex-fru och hennes nya man har barnen upptagna i hemförsäkringen utan barnen har egna försäkringar.
  • nossan

Älskar livet: Hans försäkring gällde inte som jag skrev=)

Ja hemska historier om ex...hoppas innerligt att ajg inte är ett jobbigt exemplar till ex då jag har en son sen tidigare förhållande...*s*...pappan till min son och jag är ganska så goda vänner och försöker finna lösningar till vad som är bäst för våran son medans min blivandes ex tycker att vi ska inte lägga oss i å gräva i vad hon sysslar med när hon har barnen som tex när hon va utomlands och inte hade någe som helst säkerhet för barnen som tex försäkringar som gäller där.

När min blivande man sa att han inte va så värst imponerad av detta så fräste hon just om att i inte skulle lägga näsan i blöt och vi va minsan oansvarliga när vi åkte till kalix (mina föräldrar bor där) med barnen utan att övernatta nånstans...ja herregud säger jag bara...hade hon inte bättre att komma med.

Å klart fasiken min blivande ifrågarsätter henne när hon ringer hit och ska kolla om hans föräkrings nr osv för att hon inte försäkrat barnen innan resan och läkaren där vill ha ett nr på försäkring, då är det jue hon som drar in oss i detta.....

• älskarlivet

Aha, sorry, läste bara ts!

nossan skrev 2008-08-08 11:53:31 följande:
    Älskar livet: Hans försäkring gällde inte som jag skrev=)Ja hemska historier om ex...hoppas innerligt att ajg inte är ett jobbigt exemplar till ex då jag har en son sen tidigare förhållande...*s*...pappan till min son och jag är ganska så goda vänner och försöker finna lösningar till vad som är bäst för våran son medans min blivandes ex tycker att vi ska inte lägga oss i å gräva i vad hon sysslar med när hon har barnen som tex när hon va utomlands och inte hade någe som helst säkerhet för barnen som tex försäkringar som gäller där.När min blivande man sa att han inte va så värst imponerad av detta så fräste hon just om att i inte skulle lägga näsan i blöt och vi va minsan oansvarliga när vi åkte till kalix (mina föräldrar bor där) med barnen utan att övernatta nånstans...ja herregud säger jag bara...hade hon inte bättre att komma med.Å klart fasiken min blivande ifrågarsätter henne när hon ringer hit och ska kolla om hans föräkrings nr osv för att hon inte försäkrat barnen innan resan och läkaren där vill ha ett nr på försäkring, då är det jue hon som drar in oss i detta.....
  • Wicks

ta upp det med dinn man då, men varför är det shemskt att hon inte har försäkring om han har det på barnen? behöver dom vara dubbelt försäkrade? barnbidraget får din man ta kampen om om han vill, köper hon inte mer/står för fler utgifter?

ang. vacc så är få obligatoriska för inresa (ofta ingen), hurvida övriga är något som behövs är en diskutionsfråga

Svar på tråden arg