• Linn74

Kombinera vigsel/festprogram?

Hej!

Jag har en fundering:
    Går det bra att kombinera vigselprogram och festprogram till ett "dagsprogram", eller är det inte "etikettsmässigt OK"?

Vi kommer att ha en utomhusvigsel, troligtvis utan psalmer (max en). Däremot kommer det hända en del efter själva akten, och det vore bra om man kunde kombinera ihop allt i ett program.

Är det någon som kommer göra så, och hur kommer det isåfall att se ut layoutmässigt sett? :)

• Svar på tråden Kombinera vigsel/festprogram?
  • Jollydott

Hej hej
    Ska också ha utomhusbröllop och vi kommer inte ha vigselprogram som det ser ut idag. Kör på att göra fräcka festprogram istället. :)

• Marsaphir Marlean

Om ni tycker att det är "ok" att gästerna kollar vad som kommer hända senare på kvällen redan i kyrkan kör på! Annars är det lungt att ha ett enkelt vigselprogram, vi har bara ett dubbelvikt A4, bara står vigseln ju.

• feministbrud

Vi kommer inte heller att ha något vigselprogram, bara festprogram.

• Nibla

Rent spontant skulle jag inte velat ha kombinerat vigsel- och festprogram.
    Inte så kul om gästerna sitter och gluttar på festprogramsdelen när de ska koncentrera sig på er vigselceremoni.

• Linn74

Nä det har ni ju rätt i... Då kanske vi skippar vigselprogrammet helt. vad skulle det annars stå? "Brudparet kommer in. Vigselakt. Brudparet går ut"? :)
    Vi har inte bestämt än om vi ska ha några sånger, men det lutar nog mer mot INTE.

Tack för svaren! ;)

Nibla skrev 2008-07-10 15:22:47 följande:
    Rent spontant skulle jag inte velat ha kombinerat vigsel- och festprogram.Inte så kul om gästerna sitter och gluttar på festprogramsdelen när de ska koncentrera sig på er vigselceremoni.
  • Nibla

Vi hade vigselprogram av flera anledningar:
    1. För att gästerna skulle hänga med i psalmerna, vi hade de nedskrivna i häftet istället för att dela ut psalmböcker
    2. För gästerna att hänga med i ordningen, inmarsch, psalm, solosång, Fader Vår, Vigselakt, osv.
    3. För att min man jobbar på reklambyrå och är petig med layout och prompt ville göra ett vigselprogram som gick i samma tema som festhäfte.

• Marsaphir Marlean

Vi har det nog mest för att alla ska veta när de ska stå och sitta ned samt vad som sjungs, och är med på noterna. Sedan... för att det kan vara kul att spara. =)

• tolonta

Vi har vigselprogram av samma anledningar som Nibla säger:
    1) Kunna sjunga med i psalmerna, men slippa psalmböcker.
    2) Kunna hänga med i ordningen
    3) Vi vill presentera namnet på vigselförrättaren, kantorn, solister, tärnan, marskalken och brudnäbben. Vi har inte någon hemsida där man kunnat läsa detta innan, utan de kommer få reda på det där.

• Aleta

Vi hade en borgerlig vigsel utomhus och inga allsånger sjöngs.
    För att alla skulle få veta vilka som medverkade (solister mm) så lät jag sista sidan i festhäftet vara en sammanfattning av vigseln så att de som var intresserade kunde läsa vem som spelat/sjungit och vilken melodi och vem som skrivit den osv.

• Linn74

Smart. Så kanske vi också gör då. Vi kommer inte heller ha några "allsånger" :)

Tack för svaret!

Aleta skrev 2008-07-14 17:18:25 följande:
    Vi hade en borgerlig vigsel utomhus och inga allsånger sjöngs.För att alla skulle få veta vilka som medverkade (solister mm) så lät jag sista sidan i festhäftet vara en sammanfattning av vigseln så att de som var intresserade kunde läsa vem som spelat/sjungit och vilken melodi och vem som skrivit den osv.
  • Aleta
    Linn74 skrev 2008-07-29 11:32:31 följande:
    Smart. Så kanske vi också gör då. Vi kommer inte heller ha några "allsånger" :)Tack för svaret!
    Det var så lite så, lycka till!
Svar på tråden Kombinera vigsel/festprogram?