• lillaj

Fotografera eller ej under vigseln?

Ska ni låta gästerna fotografera under vigseln i kyrkan eller? Vi hade sagt från början att vi inte ville att folk skulle ta bilder under vigseln mennu börjar jag fundera lite på detta.

Hur ska ni göra eller hur blev det för er som redan gift er?Stör det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 06:42
    Jag kan ju tillägga att vi har en fotograf med i kyrkan.

• Svar på tråden Fotografera eller ej under vigseln?
  • stenbruden

Vi har MASSOR med foton från vigseln och jag är så glad för det!!!!!!
    Fotografen knäppte hur mycket som helst (ser det på videofilmen) men jag kommer inte ihåg henne alls så det störde inte ett dugg, hon var jätte proffsig!

MEN skillnaden är att vi gifte oss utomhus och det behövdes alltså ingen blixt...

Men ha gärna någon som kan filma!!! Det är så underbart att kunna sitta och titta på hela vigseln efteråt och vi är så glada för det. Även om man inte ser 100 så hör man och be även att få lite zoom på era ansikten. Man upplever det på nytt..

• AnnaochHenrik

På ett bröllop jag var på sa prästen att "vi fotograferar med kärlek och respekt", och det tyckte jag var fint sagt. Det gjorde att alla tänkte sig för, och i princip mest fotade när paret gick in och ut ur kyrkan...
    Vår fotograf ska fota vigseln och alla andra får också fota, det är fantastiskt ljus i rådhuset där vi gifter oss så det kan bli jättebra bilder, och jag tror inte att vi märker lite kamerablixtar ärligt talat...

• stenbruden

Kan säga att jag troligtvis inte hade märkt av några ljud eller dyl under vigseln, man är så upp i sin vigsel och så full av känslor att man inte ser eller hör något annat än sin man...

Jag tänkte att jag skulle se till att hålla buketten nere och inte för högt, det intalade jag mig hela tiden på väg till vigselplatsen.. Sen på fotona ser jag att det inte alltid lyckades. Man är i ett vakum av lycka på gott och ont

• lillamillan

Det störde inte ett dugg o det är jätte kul att ha kvar alla bilder då man var pirrig :)
    Vi hade två vänner som smög runt och fotade och en som filmade.
    och dom hade bra kameror så det blev fina bilder!

• snö vit

Jag vill gärna ha bilder från hela vigseln , från början till slut. Älskar fotografier & skulle absolut ångra det efteråt om jag bara hade från in & ut marchen. Gästerna får alltså fota så mycket de vill men bara från sina platser, de kommer inte få gå runt osv.
    Vi kommer även ha två som filmar från olika vinklar.

//Veronic@

• gustafmatilda

En anledning till att många väljer att inte låta gästerna fotografera under visel är att blixt krävs (de flesta kyrkor är inte så ljusa) och det kan störa den fina stämningen och slå i väggarna/taket.

Vi gifte oss utomhus och lät därför gästerna fotografera under hela vigseln sålänge de satt kvar på sina platser och inte reste sig upp för att få till fina bilder. Det störde inte alls. Vi hade dock aldtig gjort så om vi varit i en kyrka eller annan byggnad.

• Herr Nilsson

Jag har varit med vid många vigslar... Det brukar inte vara några problem med fotografering vid vigslar. Säger prästen före gudstjänsten att man som bröllopsgäst kommer att kunna fotografera under intåg, strax före uttåget och under uttåget, då blir det bra. Har man inga drumlar bland släktingar och vänner så går det bra...

• Duchess

Vi hade en fotograf som fotade oss både före, under och efter vigseln. Under själva vigselakten undanbad vi oss att andra än hon skulle fota, och det gick utmärkt. Hon smög runt barfota i kyrkan, och vi märkte knappt av henne

• neamano

Många bröllop som jag varit på har det antingen varit så att fotografering bara var tillåtet efter vigselakten eller att fotografering var tillåten under hela vigseln utom under själva vigselakten

• cazan

Nästan alla bröllop jag varit på inklusive vårt eget så fick gästerna fotografera först när brudparet vänder sig om innan utgångsmarschen, och det har aldrig varit några problem. Sen hade vi en fotograf som tog kort under hela vigseln och det är vi superglada för då vi känner att det är ju faktiskt själva vigseln som är det viktigaste under en bröllopsdag, och då ville vi ha kvar de känslorna man hade på bild...

• AndersEO

Många har nämnt en fotograf, tycker det låter som en mycket bra idé, har man inte råd eller lust med en "okänd" så brukar det alltid finnas någon släkting som har fotointresse och då kanske också en bra kamera som inte kräver att man använder blixt.
    Då blir det absolut inga problem att ta bilder under vigselakten, tycker helt klart att Ni skall försöka hitta någon som kan ta bilder under själva akten. Minne för livet

• lillaj

Det är ju så att vi har en fotograf men som tyvärr blivit sjuk så hon kan inte röra sig så smidigt och ta ögonblicksbilderna annars hade vi från början sagt att vi inte skulle ha några andra som fotade under vigseln. Vår fotograf ska ta bilder men tar inte ut fullt pris så lite backup vill vi ha ju.

AndersEO skrev 2008-07-18 18:26:23 följande:
    Många har nämnt en fotograf, tycker det låter som en mycket bra idé, har man inte råd eller lust med en "okänd" så brukar det alltid finnas någon släkting som har fotointresse och då kanske också en bra kamera som inte kräver att man använder blixt.Då blir det absolut inga problem att ta bilder under vigselakten, tycker helt klart att Ni skall försöka hitta någon som kan ta bilder under själva akten. Minne för livet
  • AndersEO

Om Ni har fotograf på plats tror jag inte det är några problem, nr väl vigslen börjat, så flyttar sig inte fotografen speciellt mycket. Har själv aldrig stått vid altaret så vet inte hur störande blixtar är, sen är det från kyrka till kyrka och präst till präst om man ens får lov att fotografer under själva vigselakten.

När vi döpte vårt första barn fick ingen fotografera under dopet, när vi döpte vårt andra barn i samma kyrka(annan präst) var det inga problem....

• Kärlek ger näring åt själen

Vi ska videofilma hela vår vigsel. och jag hoppas att inte det är många som tar kort samtidigt.. för det finns ju risk att filmen inte blir bra.Tänker på min mormors mans gamla videokamera som han ska filma med. Vi kommer även att videofilma för egen del plus att det blir nog många bilder under in och utmarsch. För mig känns det mysigare med en videofilm o några enstaka kort än en hel drös med kort. Som någon tidigare skrev så blir det att man får med vigslen på ett annat sätt

Svar på tråden Fotografera eller ej under vigseln?