• Dela
    Äldre 3 Jul 11:06
    12433 visningar
    14 svar
    14
    12433

    Mycoplasma

    Fick för några dagar sedan ett positivt provsvar när jag testade mig för könssjukdomar. Har mycoplasma, en viss bakterie som kallas ureaplasma urealyticum. Har testat mig flera gånger tidigare men varit negativ. Det var dock i Sverige och nu befinner jag mig utomlands. Kanske inte har testats för specifikt denna bakterie i Sverige, men vet att jag testats för mycoplasma. Någon som känner till nåt om detta?

  • Svar på tråden Mycoplasma
  • 200803­01
    Äldre 3 Jul 11:10
    #1

    Du måste testas specifikt för det för att dom ska upptäcka det, många tror dom har klamydia men har i stället mycoplasma men det upptäcks inte för man testar enbert för klamydia

  • Dela
    Äldre 3 Jul 11:11
    #2

    Jag har testats för spec mycoplasma ett flertal gånger. Men det finns många bakterier. Tänkte bara att man kanske inte sökt just efter min??

  • 200803­01
    Äldre 3 Jul 11:12
    #3

    Det vet jag inget om, bara att den är svår att hitta även när mna testas för det

  • Dela
    Äldre 3 Jul 11:15
    #4

    Ja precis det har jag med hört... Dessutom har jag hört att man i vissa länder och på vissa kliniker inte ens letar efter den, därför att man anser att den finns i människans bakterieflora normalt. Ex är det så i USA, men sedan tar man allvarligare på det i Spanien. Vet bara inte med Sverige, och det är mycket svårt att få komma fram och fråga något...

  • 200803­01
    Äldre 3 Jul 11:18
    #5

    Jag vet att åtminstone för några år sen så testade dom enbart för klamydia eftersom det ökar lavinartat och för att symptomen är samma. På så sätt var det många som trodde att dom var friska fast dom eg inte alls är det.

  • Dela
    Äldre 3 Jul 11:20
    #6

    Ja, detta med mycoplasma är ju rätt nytt... Och sannerligen omstritt... Svårt att få svar.

  • 200803­01
    Äldre 3 Jul 11:21
    #7

    Jag har inboxat dig....

  • SMarie
    Äldre 3 Jul 15:04
    #8

    Vänta stopp mycoplasma är inte en könssjukdom... inte vad jag vet utan det är ett virus som smittar luftvägen. Hmm, men man kanske kan få det på mer än ett sätt. Antibiotika!!!!

  • 200803­01
    Äldre 3 Jul 19:37
    #9

    Jo det finns som könsjukdom oxå


    SMarie skrev 2008-07-03 15:04:42 följande:
    Vänta stopp mycoplasma är inte en könssjukdom... inte vad jag vet utan det är ett virus som smittar luftvägen. Hmm, men man kanske kan få det på mer än ett sätt. Antibiotika!!!!
  • Äldre 7 Jul 14:01
    #10

    Åh, jag har jobbat med just Mycoplasma genitalium!

    SMarie: Mycoplasma pneumoniae är vad man vanligtvis menar när man säger "mycoplasma", men det finns fler bakterier i familjen och Mycoplasma genitalium är en av dem. Och de är bakterier, även om de beter sig lite som virus eftersom de förökar sig inne i kroppens celler.

    TS: Ureaplasma urealyticum är en annan genital infektion, men det är inte mycoplasma. Fast de är inte helt olika varandra.

    Till alla: Generellt är det inte helt lätt att dra en gräns för som ska kallas sjukdom. Tänk på klamydia, t ex. Klamydia tycker vi självklart är en sjukdom trots att mindre än hälften får besvär. Nu är det ju så att klamydia också är en vanlig orsak till ofrivillig barnlöshet, så därför är man så noga med att behandla den.

    Med mycoplasma är det inte lika klart om den är kopplad till sterilitet eller inte, men den verkar ge symtom nästan lika ofta som klamydia. Därför har man börjat testa för mycoplasma på vissa ställen, men den omfattas inte av smittskyddslagen som klamydia eftersom man inte har lika mycket kunskap om den. Den främsta anledningen till att man inte vet så mycket är att den är svår att odla, så man den var svår att påvisa innan man hade genteknik.

    Ureaplasma urealyticum, om jag minns rätt, ger symtom till en något lägre andel av de smittade. Dessutom är den ännu sämre utredd än mycoplasma, så det är svårt att säga om den är farlig. Vad bra att de ändå har tänkt på att testa för den!

    Tyvärr är det inte så ovanligt att någon går med symtom som liknar typ klamydia, men man hittar inte vad som orsakar dem. Då kan man testa för mycoplasma och U. urealyticum. Men sedan finns det en många andra bakterier som också kan ge obehagliga symtom ännu mer sällan, så de kallas (om de är vanliga) för en del av bakteriefloran. Skulle man ha hemsk otur och få symtom från en av dessa kommer läkaren inte att testa för dem eftersom det ju blir så osäkert om det är just denna bakterie som orsakat besvären. Förhoppningsvis får man någon antibiotika som slår ut den ändå.

    För att göra det hela _ännu_ mer komplicerat finns det också klamydiastammar som inte upptäcks i de vanliga klamydiaanalyserna, så det finns alltid en viss risk att man har klamydia utan att det syns.

    Det finns helt enkelt massor av mikrober utöver de som vi kallar för "könssjukdomar" som kan överföras när du har oskyddat sex och som, om du har otur, kan göra dig sjuk. Det är svårt att säga att man är "ren" bara för att man har testat sig även om man förstås vill att det ska vara så.

  • Dela
    Äldre 7 Jul 21:39
    #11

    Bobou tack för ditt utförliga svar!

    Det är väldigt krångligt det där, jag vet.. Man måste testa sig på en specialklinik, tydligen.

    Men i landet där jag befinner mig så räknas ureaplasma urealyticum som en typ av mycoplasma. Du skriver att det är en annan typ av genital infektion? hur tycker du att jag ska behandla det då?

    Mvh

  • Äldre 8 Jul 13:25
    #12

    Dela, du har rätt, jag hade fel. Nu när jag googlar ser jag att U. urealyticum också kallas (eller förut kallades, står lite olika på olika ställen) för Mycoplasma hominis.

    Så det är alltså inte alls fel att kalla U. urealyticum för en genital mycoplasma-infektion. Jag är bara lite insnöad på just M. genitalium och menade att de två inte är samma bakterie, men jag uttryckte mig väldigt dåligt.

    Om U. urealyticum vet jag inte så mycket mer än att den tillhör samma klass som M. genitalium. Jag kan tänka mig att samma antibiotika fungerar på båda infektionerna. (Den antibiotika man får mot klamydia hjälper oftast inte mot M. genitalium, tyvärr.) Din läkare vet säkert hur det ska behandlas.

  • Dela
    Äldre 9 Jul 13:37
    #13

    Nej, jag tror inte att man använder samma medicin emot dem. Har för mig att jag läst det. Ska försöka gå och träffa en läkare idag.

    Hörde att man kunde få detta genom badvatten ex. Men det kan väl inte stämma? Det kan man väl bara få genom sexuella kontakter?

  • Äldre 9 Jul 17:49
    #14

    Jag vet inte. Kanske finns en liten risk? Det låter ju mer sannolikt att smittas via sex... Bakterien skulle inte kunna föröka sig i vattnet så man skulle behöva ha extrem otur i vilket fall.

Svar på tråden Mycoplasma