• Susanna1970

jag har ingen tärna , tro jag!

tack för att du tittar in.
    Jag har min kusin som är 11 år som ska läsa ett stycke ur bibeln till oss + hålla min bukett-är hon tärna då?(vilken fånig fråga det känns som) Måste jag köpa hennes klänning?
    Jag har mitt bröllop i Hemavan, ca 40 mil för dom flesta där bjuder vi på mat, o dryck o rum hela helgen. Det känns som om min budget bli mer o mer...Min äldsta son ska ge ringarna.
    NÄR ger man dom sina gåvor, som då tärnan, värdinnan o toastmastern?

• Svar på tråden jag har ingen tärna , tro jag!
  • tolonta

Svårt att säga... Kommer hon gå in med er, och stå där hela tiden så är hon ju tärna. Annars inte. Är min definition i alla fall...

Normalt sett så anses det dock som en ära att bli utvald till tärna, och man betalar sin egen klänning. Som man även väljer själv då. Om brudparet vill bestämma hur klänningen ska se ut (färg, modell m.m.) så bör de nog betala också (annars finns ju risk för att man har en klänning i en färg eller modell man aldrig skulle valt själv). Köper brudparet klänningen, så räcker det som present till tärnan.

• lillfraggel1

Du behöver absolut inte köpa någon klänning till din kusin om du inte har något speciellt färg krav. Hon har säkert snälla föräldrar som köper henne en fin klänning eller så kanske hon hade en fin på skolavslutningen som hon kan använda igen. Om man är tärna så har man betydligt fler uppgifter än bara hålla i buketten. som t ex hjälpa bruden med diverse uppgifter innan bröllopet, hjälpa bruden under hela den stora dagen, fixa möhippa m.m. Jag skulle nog mer säga att din kusin är en brudnäbb och inte tärna då hon är lite ung för att axla en tärnas uppgifter.

• PennyJenny

Jag skulle inte se en 11-åring som tärna utan som brudnäbb. Och angående klänningen, jag tycker att om man har en massa synpunkter på vad andra ska ha på sig så får man kanske vara beredd att betala, men om man inte har det utan accepterar deras val av klädsel (inom klädkoden typ) så tycker jag inte att man behöver göra det.

Jag hade min 8-åriga guddotter som brudnäbb och inga tärnor. Jag sa att hon fick ha på sig vad hon ville, bara hon kände sig fin. Hade hon velat ha jeans och t-tröja så hade hon fått ha det, bara hon kände sig fin och stolt. Nu är hon en tjejig tjej så det var klänning och blommor i håret och allt.

• Susanna1970

tack för era svar ...brudnäbb har jag alltså. Lite svar på ev frågor. Hon ska inte gå in med oss. som pennyjenny sa så får hon också ha jeans om hon vill. Jag har min bästa kompis som fixar ev möhippa o allt på bröllopsdagen(hon får dock också fixa sina kläder själv).
    Tack åter igen för era svar.

sussi

Svar på tråden jag har ingen tärna , tro jag!