• casandra

Kan ej gå på dop, väninna sur..

Jag blir lite fundersam och besviken på en vänninna till mig vars barn ska döpas, jag kan inte närvara vid dopet och hon är jätte-sur på mig, jag ska resa då , men hon var tex inte med på min möhippa och då var jag förstående mot henne....
    Nä nu pratar hon knappt med mig, ja ja det blir väll bättre.

• Svar på tråden Kan ej gå på dop, väninna sur..
  • Västkustbo

När mina vänner döper barn eller gifter sig så avbokar jag allt annat. Hittills iaf så har det inte varit några problem, kan tänka att man kan hamna i situationer där man redan har gjort planer som kanske inte går att boka om. Varför missade hon din möhippa? Känns ju som om du har en tillgodo så att säga och har du dessutom bokat resa och gjort upp planer innan du fick reda på när dopet skulle vara så tycker jag nog bara att hon skall tycka att det är tråkigt att du inte kan komma och inte grina över det. Är ni bra vänner hade hon ju vetat att du hade kommit om du kunnat.

• lycklig78

Herregud, det finns folk till allt!

• casandra

Ja resan är planerad sen i februari och vi fick inbjudan för tre veckor sedan.

• lycklig78
    casandra skrev 2008-06-30 20:42:33 följande:
    Ja resan är planerad sen i februari och vi fick inbjudan för tre veckor sedan.
    Men jisses! Jag personligen tycker inte att dop är en stor grej, men det är väl för att jag inte ska döpa mina egna kan jag tro...

Jag säger bara, släpp det! Inget att behöva tänka på ens.
  • kassandra

Hej casandra du tror inte dom ska gifta sig och ha dop samtidigt i smyg och överaska alla då ?
    Annars måste du bara sucka åka på resan och njut...........
    Föresten kul med en med liknande nick.

• casandra

Nej, jag tror inte att dem ska gifta sig, dem är inte förlovade och dem har tidigare sagt att om dem ska gifta sig så blir det i ett varmt land långt iväg.... Fast även om dem skulle gift sig så kan jag nog inte ändra mina planer så sent in på resan.

• Västkustbo

Ja är resan bokad sen februari så är det ju verkligen inget att gnälla om. Då borde hon vetat om det också och då borde det inte bli nån överraskning att du inte kan komma. Strunt i henne, finns ingen anledning att krusa henne. Hon får komma till dig när hon lugnat sig och förhoppningsvis insett att hon beter sig barnsligt.

Om hon nu planerar bröllop i samband med dop, vilket inte är ovanligt, utan att informera om det så är det ju inte heller så konstigt om inte alla kan komma. Det är ju nått man får räkna med när man ordnar med sådana överraskningar. Vill man ha alla på plats så får man informera i god tid så att folk kan sätta av dagen och inte hinna planera nått annat.

Skall inte heller döpa mina barn, men det verkar vara väldigt viktigt för många andra och om det är mina vänners önskan så är det viktigt för mig också. Har bara varit på 3 dop varav två av dem som gudmor så min närvaro fyllde en viss funktion.

• FruRålin080808

Jag har döpt alla mina tre barn och har absolut inte blivit sur om någon inte kunnat komma - världen kretsar ju inte kring en person och har du gjort upp resplaner sen i februari måste hon ju vetat om det...

• Sommaren2008

Har hon vetat sedan februari att du ska resa så har hon inget att gnälla om. Är ni bästa vänner kan du ju däremot gnälla över att hon lägger dopet just när du är bortrest möjligtvis.

• skille

Jeg gifter med midt i eksamenstiden neste år, og ejg har sagt til min bestevenninde at om hun ikke kan komme pga hennes viktigste eksamen i hennes liv har jeg full forståelse for det. En semester planererman i lang tid på forhånd, en dop kommer mer "plutselig".

• aikidoaasa

Säg till henne om hon fortsätter att sura så kan hon förklara varför hon inte kom på din möhippa... och att hon då gärna kan betala din resa så att du kan komma på dopet istället.
    Vissa personer är bara för mkt!

• Anja 19 juli 2008

Åk på din sedan länge, bokade resa. Jag tänker som så att din väninna har väl troligtvis vetat om din resa om du bokat den för så länge sedan och om din närvaro betytt så mkt för henne så skulle hon kunnat välja en annan helg för dop av sitt barn. Det hade jag gjort då jag döpt mina barn om någon av de "viktigaste" personerna i umgängeskretsen skulle vara bortrest.

Har själv barn men måste verkligen erkänna att just dop inte är såååå stort som tex bröllop! Är inte samma planerande eller stora grej utan mer en fin tradition (bara ett av barnen är döpt för att sambon VÄGRAR döpa de andra två men men...) och jag hade aldrig tjurat om någon skulle resa bort när barnen döptes.

Åk på din inbokade resa och ha INGET dåligt samvete utan njut!

• Marsaphir Marlean

Dop kan ju idag mycket väl innebära bröllop, kanske är därför hon är sur?

• laris

Även om det är bröllop så kan hon inte vara sur. Det är sånt man får ta när man gifter sig hemligt!

Bry dig inte så mkt utan fortsätt som vanligt och ha det jättetrevligt på din resa

Marsaphir Marlean skrev 2008-07-27 16:24:49 följande:

Dop kan ju idag mycket väl innebära bröllop, kanske är därför hon är sur?
  • PennyJenny

Tja, jag är inte ens van med att bjudas på vänners barns dop. Jag är van att det är en familjeanegelägenhet och inte att man bjuder in vännerna.

Jag förstår mig inte på folk som öppet ska demonstrera sin besvikelse över att någon uteblir från något genom att sura. Vad är det för femårs beteende? Om en vän inte kan komma på ett bröllop/dop/fest eller vad det nu må vara, så kan man såklart uttrycka att man tycker det är jättetråkigt att personen inte kan vara med för att man hade önskat det, men man surar inte. Det är ju verkligen att bara sätta sig själv i främsta rummet och inte kunna glädja sig för andra. Hon borde kunna glädja sig lite åt din resa samtidigt som hon tycker det är tråkigt att du inte kan vara med. Men som sagt, man surar inte. Så beteende förtjänar bara ett bemötande: att man igonorerar det.

Svar på tråden Kan ej gå på dop, väninna sur..