• 7nov06

Billigt bröllop?

Ni som tänkt dra ner på kostnaderna lite grann på bröllopet, vad har det hamnat på? läste i en annan tråd att deras bröllop går på allt mellan 30 000-200 000.. så jag tänkte höra om det är ngn som får ett fint bröllop, men enkelt o billigt? :)

• Svar på tråden Billigt bröllop?
  • Femtejulinollåtta

Vi skulle ha ett billigt bröllopet från början men det har nu rusat iväg en del. Tycker ändå att vi kommit ganska bra undan för att ha 107 gäster i Stockholm med priser därefter... Mina bästa budgettips är tänka efter vilka kontakter du har? Att om det görs tex lunch eller middagsmat på ditt eller någon annans jobb. Fråga då om de can göra hela cateringen därifrån. Jag får en gigantisk buffé med dyra råvaror för 200 kr per person. Serveringspersonal har jag raggat upp på en restaurang. De kommer servera och hålla ordning för 1000 kr var i fickan, från 15.00-01.00. Jag tog kontakt med en avlägsen bekant som råkar jobba som konditor, han fixar tårta för 25 kr biten i gengäld hjälper jag honom med en annan sak. Mina blommor köper jag på hötoget, 2 tärnbuketter, brudbukett och 2 corsace, 700 kr. Då är det vita rosor och rosa pioner bl.a. Min klänning är uppsydd i Thailand, äkta råsiden. Den är fin nu men med facit i hand var det dumsnålt. Har fått göra måpnga korrigeringar men nu har jag min fina sidenklänning med spetsdetaljer för ca 4000 kr.
    Min M2bs frack är köpt på tradera, vi åkta o provade innan vi la ett bud och den satt perfekt. Frackskjorta av finsate kvalite är köpt på blocket för halva priset. de var använda 1 ggr och vi betala 70 % av vad den kostar på Ströms herrmode.
    Några tips på vägen. Det är mycket jobb med att ordna ett budgetbröllop men kan man spara 20 tusen på dte kan man kanske ha roligare för de pengarna, anser jag. Lycka till!

• IsaacsMamma

Vårat bröllop kommer gå på ca 15000.

Min klänning kostade bara 1300 kr köpte den på 4 mom eftersom jag kommer vara höggravid. Ringarna kostade 5000 kr. Maten fixar vi själva och lokalen fick vi låna gratis, sen har vi bokat 2 stycken som ska uppträda under festen (komiker) 2500 kr.

• Sebastiána

Letar också efter komiker till bra pris - var hittade ni dem?

• IsaacsMamma

Var en kollega till min fästman som håller på med sånt och har uppträtt på olika företagsfester och så! Dom håller på med nån kärringkomik men ska sätta upp något efter vårat önskemål!

• 7nov06

okej.. det känns ju som att det kan komma att rusa iväg ganska bra, men vi vill inte lägga för mkt på ett bröllop eftersom vi ska bygga hus, vi börjar till våren. tack för era tips. :)

• lycklig78

Det går att göra ett bröllop riktigt prisvärt, men som någon skrev: Det krävs mycket tid och planering och kringfarande.
    Vi gifte oss på en dyr plats men hade inte så höga krav på annat.

Men när man väl står där och provar klänningar och det är den där i mellanklassen, ist för den billigaste som är finast så tänkte jag: -"Äh, det är bara en gång...
    Och så tänkte jag snart om det mesta

Det jag menar med mitt inlägg är att vara mycket målmedveten när du planerar ett "ekonomibröllop". Det finns så många val och så mycket fint så det är lätt att "susa iväg".

• pluttefisa

Haller med lycklig78 om att du rätt snabbt faller för frestelsen att säga att det bara är en gang... som tex min klänning som bara skulle kosta max 4000... jaha, men nu finns det inga klänningar utomlands under 9000 sa nu kostar den 9000, vilket verkade orimligt för bara tva manader sen... osv. Vi försöker verkligen att 'snala' pa det mesta, men det blir svart, för som sagt, det krävs mer än 4 manaders planering som vi har för att verkligen fa till ett 'ekonomi bröllop'...

• mad78

Jag håller fullständigt med, det är så lätt att kostnaderna springer iväg. Speciellt de små utgifterna, "många bäckar små" som man säger. men samtidigt tycker jag att det är detaljerna som gör det. Planering är nog A och O vad gäller det ekonomiska. Köp saker på rea eller tradera, blocket o dyl. Gör man maten själv så köp kött o liknande när det är x-trapris och frys in. Ta hjälp av vänner och bekanta. Men räkna med att det blir dyrare än vad man tänkt.

• cesseny
    IsaacsMamma skrev 2008-06-30 13:01:17 följande:
    Min klänning kostade bara 1300 kr köpte den på 4 mom eftersom jag kommer vara höggravid.
    Nu blir jag nyfiken på vilken klänning det är... Jag kommer vara i slutet av min graviditet när jag och min sambo gifter oss och håller på att leta klänning... funderar på att hyra en men har inte orkat åka och kolla på klänning ännu.
  • IsaacsMamma

Har bild i galleriet på den klänningen jag ska ha!

cesseny skrev 2008-07-01 22:16:51 följande:
    Nu blir jag nyfiken på vilken klänning det är... Jag kommer vara i slutet av min graviditet när jag och min sambo gifter oss och håller på att leta klänning... funderar på att hyra en men har inte orkat åka och kolla på klänning ännu.
  • mad78

Hej "isaacsmamma". Ditt bildgalleri syns inte. Du måste gå in på "min sida" klicka på inställningar och längst ner sätta en bock i rutan "bildgalleri" och trycka på spara. Sen kan vi se dina bilder:)

• Skrosan

Jag håller på att räkna på ett budgetbröllop. Det blir som många skrivit mycket planering och pyssel. jag ränkar med att göra allt själv, med lite hjälp från nära och kära. Jag tänkte köpa lite då och då så inte kostnaderna drar iväg allt på en gång. Det finns massor med bra tips på olika hemsidor om hur man dukar, binder buketter, syr slöja, väska och klänning, hur man fixar inbjudningskort och placeringskort ja praktiskt taget allt. Men jag räknar med mycket jobb innan dagen är här!!!
    Vi hoppas komma under 20000 kr för allt.

• IsaacsMamma

Så nu ska det gå och se!

• mad78

Japp nu syns det. Jättesöt klänning!!

• IsaacsMamma

Tackar! Kände den duger gått och väl åt mig ville inte ha något märkvärdigt

mad78 skrev 2008-07-04 17:24:16 följande:
    Japp nu syns det. Jättesöt klänning!!
  • jerseyko

Vårt bröllop kommer gå på under 10.000kr!

Vi slår ihop det med vår inflyttningsfest och istället för presenter får gästerna ta med sig dricka till maten och vad de vill lägga på grillen.

• Vårsolstrimma

hej hej!
    blir nyfiken på hemsidorna du skrev om,
    skulle du ha lust att lägga ut några länkar, så vore det himla gött! =)

Skrosan skrev 2008-07-04 14:26:55 följande:
    Jag håller på att räkna på ett budgetbröllop. Det blir som många skrivit mycket planering och pyssel. jag ränkar med att göra allt själv, med lite hjälp från nära och kära. Jag tänkte köpa lite då och då så inte kostnaderna drar iväg allt på en gång. Det finns massor med bra tips på olika hemsidor om hur man dukar, binder buketter, syr slöja, väska och klänning, hur man fixar inbjudningskort och placeringskort ja praktiskt taget allt. Men jag räknar med mycket jobb innan dagen är här!!! Vi hoppas komma under 20000 kr för allt.
  • Susanna och Fredrik

Vill gärna som föregående talare gärn aha tips på bra hemsidor för allt detta pyssel.
    Jag tänkte också försöka få till ett lite billigare bröllop men då räknar vi inte in ringar och resa....men just festen och allt annats pyssel...

• FruRålin080808

Vårt bröllop kommer att hamna på ca 15-20 000kr. Det första vi gjorde var att lägga upp en budget. Hur mycket har vi råd att lägga på ett bröllop? Vissa saker var viktiga för oss andra inte.Det är nog viktigt att man proiriterar och inte köper en massa "lulllull" om man vill hålla kostnaderna nere. De dyrastet posterna blir fotografen, spriten och maten. Vi ska ha coctailparty så det blir ingen sittande middag. Tårtan gör en kompis svägerska i våningar och precis som vi vill ha den inkl leverans till lokalen för ca 1000kr Jag har gjort alla trycksaker själv eftersom jag tycker att det är kul. Blommorna, min bukett, näbbens, tärnans, mannens och bestmanens kostar 800kr på blomsterlandet. Som dukar kommer vi att använda vita IKEA lakan(dem har vi ju användning för sen) Min ring är min mormors vigselring och det känns som om hon är med på ett litet hörn=) Transporten kommer att ske i vår egen bil med "svärsonen" som chaufför. Det går spara in på väldigt mycket och det behöver inte bli jätte mycket planeringe heller. Lycka till med planeringen=)

Svar på tråden Billigt bröllop?