• MJS

Skilda föräldrar som ej kommer överens, bordsplacering?

Hej
    Min mamma och pappa är skilda, pappa har en ny fru sedan 20 år och hon har i mångt och mycket varit som en riktig mamma för mig. Min mamma och jag har haft ett milt sagt distansierat förhållande till varandra, men som nu verkar mycket bättre, och jag har förlåtit henne för det förflutna.
    Min styvmor skulle bli väldigt stött om hon inte satt där brudens mor sedligt brukar sitta, men jag vet att min mamma naturligtvis skulle bli förkrossad om hon inte vore placerad där. Och JAG vill att mamma ska sitta närmare oss än min styvmor. Problemet är bara var ska jag placera dem??
    Vi hade väl tänkt lite att vi skulle sätta mina svärföräldrar bredvid varandra, och min pappa bredvid min "styvmor", men hur blir det då, var ska mamma sitta?
    Åååå kan någon hjälpa mig med denna soppa, eller är jag ensam om denna knepiga sits?
    Kram

• Svar på tråden Skilda föräldrar som ej kommer överens, bordsplacering?
  • Tit

OT. Var sätter man fastrar och syskon osv? Måste de sitta högt upp eller skall de blandas med gästerna?

• T RO
    Tit skrev 2008-06-27 10:14:38 följande:
    OT. Var sätter man fastrar och syskon osv? Måste de sitta högt upp eller skall de blandas med gästerna?
    Mina syskon är viktiga för mig, och likadant min M2b som bara har en bror. Så de kommer att få viktiga platser. Inte nödvändigtvis på honnörsbordet, men så att jag ser dem, och så att de sitter bland kul folk.

Viktigast är nog att man funderar kring att varje liten "grupp" med människor fungerar, så att min inte placerar folk som man tror har kul ihop på ett ställe, utan placerar så att det överallt finns någon att prata med för alla.
  • Sommaren2008

Vi har satt min tärna bredvid mig och best man bredvid m2b. Detta för att vi vill slippa diskussioner om vilak föräldrar som ska sitta nära. Dessutom vill vi gärna att m2bs föräldrar sitter en bit bort från oss, lång historia.

• anne på grönkulla

Ha ett honnörsbord där ni kan ha folk sittande mittemot er också, sätt pappas fru mittemot så nära ni kan utan att hon sitter mittemot din mamma. Sätt ev tärna o marskalk eller morföräldrar eller nåt precis mittemot er, så ska det nog gå att lösa.

• KatRic

Jag hade samma problem tills vi bestämde att vi skulle ha fyrkantiga bord så att det kan sitta 8 pers vid varje bord. Då kommer jag och min man sitta med våra syskon och sedan sitter min mamma vid ett bord, hans föräldrar vid ett annat och sen sitter min pappa vid ett tredje bord. Och bedvid dom får våra närmasta släktingar sitta. Vi är ganska nöjda

• Sommargrönt

Vi har samma problem. Men jag tycker inte om min pappas nya så där slapp jag en del av det i alla fall.

Måste först säga att jag tycker det är mycket konstigt att din styvmor skulle bli stött om hon inte får sitta på "din mammas" plats. Hon måste väl ändå vara så pass ödmjuk att hon förstår hur din mamma skulle ta det?

Jag tänker att en omvänd traditionell placering måste kunna vara lämplig (om du är tjej och din blivandes föräldrar inte har nya respektive om de är skilda). Då kan brudgummens pappa sitta bredvid dig och brudgummens mamma bredvid brudgummen. Så Sitter din pappa med brudgummens mamma på ena sidan och sin fru på andra sidan och din mamma bredvid brudgummens man. Då kommer styvmamman långt ut på honnören och längre ut än din mamma!

• MJS

Tack å tack för alla jättebra idéer! Hihi, blir nästan rörd....
    Jag har ju tänkt helt inrutat tills nu och nu ska jag fundera om lite hära....

Sommargrönt, jag gillar din idé skarpt, synd bara att jag inte får ha min far till bordet... hade betytt mycket. Han är den viktigaste personen i mitt liv efter min blivande man och mitt barn. *funderar* Nä men jag gillar ändå din lösning.

• MJS

Hur menar du då...? Ställa borden i en stor kvadrat?

anne på grönkulla skrev 2008-06-27 12:49:14 följande:

Ha ett honnörsbord där ni kan ha folk sittande mittemot er också, sätt pappas fru mittemot så nära ni kan utan att hon sitter mittemot din mamma. Sätt ev tärna o marskalk eller morföräldrar eller nåt precis mittemot er, så ska det nog gå att lösa.
  • MJS

Ja så kan man ju göra!

27juni2009 skrev 2008-06-27 09:58:35 följande:
    Vi har oxå problem med bordsdukningen, sambons föräldrar e skilda o har nya respektive. min mamma kommer "dö" av tristess ava tt sitta bredvid min tråkiga svärfar under hela kvällen, så vi väljer att efter middagen plocka isär borden o göra småbord med fri placering istället o bara jag o M2B sitter kvar vid honnörsbordet. Så kännsd e i nuläget iallafall när det är ett år kvar
  • MJS

Ja... visst ska hon det! Jag är hennes enda dotter ju.
    Din lösning var ju suveränt bra, men mina svärföräldrar vill väldigt gärna sitta bredvid varandra, tror samma om min pappa och hans fru. Men jag ska skissa lite.... Tänk vad svårt det är att vara till lags, alltid någon missnöjd...

matteve skrev 2008-06-26 23:46:21 följande:
    Å klart att mamma ska sitta där hon "ska" sitta!
  • MJS

T RO skrev 2008-06-27 08:27:14 följande:

Jag har lite samma problem, fast med pappa. Jag har en "pappa" som är min biologiska, men så har jag även en styvfar som varit mer pappa för mig än min riktiga far.Och jag vill inte underminera min riktiga pappas betydelse genom att låta styvfar ta hans plats, men vill verkligen att min styvfar ska känna sig "hedrad", eftersom han betyder mycket för mig.

Ååå vad jag håller med dig om ovanstående!!

Så kom jag på att jag kunde gå ifrån det traditionella. Låta min M2bs bror sitta bredvis mig, och låta min mamma sitta bredvid M2b. Sedan placerar man alla så som man tror att de ska TRIVAS inte som det "ska" vara. Fast jag kommer såklart berätta för familjen att vi har valt att göra såhär så att det inte blir sura miner på middagen.Till saken hör att min M2bs mamma är död sedan många år, så det blir krångligt hur maa än gör om man har det "traditionelt"...
  • anne på grönkulla

Nej, men om ni inte har borden ihop i ett E utan ställer dem med mellanrum mellan sig så kan ni ha folk mittemot er vid honnörsbordet. Blir mysigare stämning så också, mindre ensamt majestät.

MJS skrev 2008-06-27 23:03:02 följande:
    Hur menar du då...? Ställa borden i en stor kvadrat?anne på grönkulla skrev 2008-06-27 12:49:14 följande:
  • 090208

Satt mammmorna bredvid varann! Basta kompromissen antar jag, och du ska ej oroa dig for om det ar jobbigt for dom. Vad ar viktigt, att du ar glad pa brollopsdagen, eller inte vilja sitta bredvid nan man inte gillar..?

• MJS

Aha! Jag är så trög, min sambo fattade på en gång vad du menade! Intressant idé, varför inte?

anne på grönkulla skrev 2008-06-27 23:21:43 följande:

Nej, men om ni inte har borden ihop i ett E utan ställer dem med mellanrum mellan sig så kan ni ha folk mittemot er vid honnörsbordet. Blir mysigare stämning så också, mindre ensamt majestät.
  • MJS

Visst är det så! Kanske inte är nåt problem när allt kommer till kritan. Ska prata med alla berörda och se... kanske det är jag som förstorar upp problemet. Men detta har jag fasat för ända sedan mina föräldrar skildes... knäppt va?

090208 skrev 2008-06-28 09:21:05 följande:
    Satt mammmorna bredvid varann! Basta kompromissen antar jag, och du ska ej oroa dig for om det ar jobbigt for dom. Vad ar viktigt, att du ar glad pa brollopsdagen, eller inte vilja sitta bredvid nan man inte gillar..?
  • September mys

mina föräldrar var nyskilda vid vårat bröllop så vi satte bestman, tärna och toast master paret vid honörsbordet och föräldrarna vid varsin tunga mamma vid högra tungan, svärföräldrarna i mittersta och pappa vid den vänstra tungan.. mina föräldrar satt med ryggarna mot varandra för att undvika hatiska blickar tyckte att det funkade ganska bra, även om de övriga släktingarna på min sida skickade hatiska blickar istället *suck*
    mina föräldrar hade inte kunnat sitta på varsin sida av oss och hört varandra hela kvällen...
    om ni kan tänka er ojämt antal stolar i förhållande till bordens storlek... så kanske ni kan sätta:

mamma, svärfar, brud, brudgum, svärmor, pappa och styv mor

på så sätt får väl ingen de korrekta platserna förutom ni... men placerar du någon av dina "mammor" på den korrekta platsen så kommer det säkert bli lite surt..

• Fejs

har liknande problem men vi sätter våra bästa kompisar bredvid oss, jag har min vännina bredvid mig och hans sin bästa vän. Däremot är det svårt att placera mor, far och två syskoan på min sida och hans föräldrar. Hans föräldrar går väl ganska bra men kan inte sätta min far och min syster bredvid mamma. Om jag sätter min bror emellan så sitter han emellan och mår inte bra. Skitjobigt. Verkar som om övrig släkt på min sida inte vill komma heller så jag kan inte sätta någon nära släkting emellan istället....

• 090208

Jag far nog satta stora-syster-pappa-jag-brudgummen-lill-syrran-mamma. Och stor-syrrans dottrar pa varsin ande av bordet. Min man pratar inte svenska, darfor far jag satta dom sa.

Eller kan ni tipsa om nat annat? Hans familj ar ju pa andra sidan jordklotet...

Svar på tråden Skilda föräldrar som ej kommer överens, bordsplacering?