• siouxsie2

    aj aj aj!

    Hej!
    Är det någon som kan tipsa om vad man gör åt självsprickor i fingrarna? Som svider o blöder.

    Jag har torra händer, i mitt arbete har jag hand om papper och kan inte smörja in händerna med handkräm som inte absorberas helt! (Tål inte heller starka dofter)

    Vet någon hur man "läker" hudsprickor?

    Tacksam för alla svar o tips!

  • Svar på tråden aj aj aj!
  • EnaOline

    olivolja funkar på min sambo, hans händer spricker lätt

  • 20080301

    Min kollega smörjer in händerna med honung och sover med bomullshandskar på, han säger att det är toppen.

  • MyStyle

    Smörj in händerna med helosan, Calmuril (recept) eller aloevera. Tjockt lager och som 20080301 skrev, sov med bomullshandskar på.

    Min far har samma problem men smörjer sig regelbundet med både helosan och calmuril. AloeVera har en läkande effekt...

    Lycka till!

  • siouxsie2

    Helosan har jag inte provat men sett den i affären, vet du om den doftar starkt?
    Aloevera har jag i tub men den är som en gele? Finns det en annan variant som är mer krämig?

    Jag ska testa att ha på bomulls handskar inatt! (Och smörja in m helosan kanske el annat)

  • MyStyle

    Aloe Vera finns i olika former, finns även i lotionstyp, är mycket bra.

    Jag tycker inte helosan doftar skarpt, luktar lite sjukhus

  • Princess Nightingale

    Saker pa att det ar torrhetssprickor? Min mormor hade det for manga ar sedan men det visade sig att det var psoriasis... Ga garna till en "hud-doktor" och fraga!

    Annars brukar caress och strumpor pa natten fungera for mig nar jag far alldeles for torra fotter

  • SnartJohanson

    fenuril-salva är det enda som funkar för mig...

  • chamor

    Mitt recept är mindre trevligt. Inte provat själv men vet att URIN är bästa hjälpen! Mindre mysigt! :-P

  • Illevillan

    Jag jobbar som sjuksyrra och jag har hört flera som, håll i er, duttar på Karlssons klister på sprickorna. Det lär svida som aset men det får vara i fred och läker

  • Hammerman

    chamor skrev 2008-06-26 15:28:51 följande:


    Mitt recept är mindre trevligt. Inte provat själv men vet att URIN är bästa hjälpen! Mindre mysigt! :-P
    Urin är inte så hemskt som det låter. I princip helt sterilt. Rekommenderas av armen som sårtvätt ifall inget annat finns tillgängligt.
  • Liniz

    Vax! Man doppar händerna i och låter det stelna för en stund. Vet inte var man kan köpa det. Tror min m2b har köpt sitt i USA, men det borde ju finnas här oxå. urin och karlssons klister låter lite tufft men kanske funkar, inte vet jag...
    Lycka till!

  • Västkustbo

    Jag har använt en ansiktskräm från L'Oreal, Hydrafresh, det är en grönkräm. Min fästman som i hela sitt liv har haft problem med självsprickor på händerna tog den av misstag då han trodde det var en handkräm. Han har använt den i flera år nu och har inga problem längre. Hans familj som har sprungit med honom till dermatologer större delen av hans liv är förbluffade. Kanske inte funkar för andra men det har verkligen funkat för honom.

Svar på tråden aj aj aj!