• Dela

Kondomen otillräcklig

Läste en artikel i Aftonbladet där det står att kondom inte skyddar till 100 %. Då väcktes även en debatt om det. För vi har ju faktiskt inget annat skydd, och användandet av kondom är redan mindre än det kanske borde vara. Sexualiteten i dagens samhälle är ytterst omstridd. Ska man för att undvika sjukdomar låta bli att ha sex?

• Svar på tråden Kondomen otillräcklig
  • Timba

1. Aftonbladet är en kvällstidning som mest liknar en skvallerblaska. Använd inte en sådan källa om du söker kunskap råd och rön.

2 Det är väl känt att kondomer kan gå sönder av olika anledningar. De kan även "ramla av" (om killen blir liten eller om han använder en som är för stor).

3. Är man paranoid kan man sluta ha sex. Tror inte att någon blir lyckligare av det, dock. Snarare att det blir fler utbrända, gnälliga människor med diverse suspekta diagnoser i samhället. Alla behöver en rejäl orgasm ibland. Annars BLIR man sjuk. Kolla med de långtidssjukskrivna, hur ofta de har sex. Sällan skulle jag tro...

• Zozo

Även om Aftonbladet knappast är ett sanningsvittne sa är det ju allmänt känt att inget preventivmedel är 100% säkert. Vill man vara extra försiktig kan man ju anvânda tex bade p-piller och kondom, men kondom är det enda som skyddar mot sjukdomar...

Det finns risker med allt.

• Cissit

Timba - Jag är långtidssjukskriven och inte fan beror det på för lite sex iaf. Hade ett väldigt aktivt sexliv innan jag blev sjuk och det har jag fortsatt med. Tycker inte du ska dra sådana förhastade slutsatser :P

• Lady o Lufsen

...nu har jag inte läst artikeln men undrar om det fanns någon slutsats om VAD den inte skyddar emot och vad man då eventuellt bör komplettera med?

• Tooticki

Jag har aldrig varit med om att en kondom ramlat av/gått sönder/spruckit etc. Det man bör tänka på när man använder detta preventivmedel är att de har bäst före-datum, gamla kondomer skyddar inte lika bra och bör därför inte användas.

Aftonbladet brukar inte vara den mest tillförlitliga källa, vill du ha ett bra svar så fråga en sexolog/gynekolog/barnmorska.

• Zozo

Ramlat av jojo. Spruckit med för den delen.; och det allra roligaste är ju att man inte märker det förrân efterat...

Oberoenda av hur tiilförâknelig aftonbladet kan sägas vara sa är det ett faktum att inget utom avhallsamhet är 100% tillförlitligt.

• Tooticki

En intim fråga: hur ramlar kondomen av? När jag har trätt på kondomer har de alltid suttit j*vligt tight

• Zozo

mjo men det är ju inte i det läget de trillar av liksom.. snarare i erhm.. slutskedet eller i stundens hetta sas..

• janedoe

Cissit: Tänk hur sjuk du hade kunnat vara om du inte varit aktiv i sänghalmen sas.. ;) Jag tror också att man håller sig friskare både fysiskt men framförallt psykiskt om man har (skönt) sex ofta.

Inte för inte man kan se på en människa om den haft sex efter lång tids uppehåll liksom.. ;)

• ingenjörsbruden
    Tooticki skrev 2008-06-26 16:16:13 följande:
    En intim fråga: hur ramlar kondomen av? När jag har trätt på kondomer har de alltid suttit j*vligt tight
    Nja...ramlar tror jag inte den gör .....men om killen "håller tillbaka" till benefit för tjejen så kan hans hårdhet minska.....vilket kan medföra att kondomen glider av.....
  • Maria2009

Tror att den där artikeln i AB var en omskriven och mer "lättläst" version av den debattartikel i DN för några dagar sen som var skriven av ett gäng läkare och barnmorskor (tror jag det var) som predikade avhållsamhet istället för att (min tolkning) leva lössläppta liv med många sexpartners där risken alltid finns att bli smittad, kondom eller ej. De ville även att avhållsamhet och mer upplysning skulle bli av i skolan i förebyggande syfte.

Gammeldags moralpredikning förklädd i smittskyddsrock...

• sviiden
    Timba skrev 2008-06-25 23:48:42 följande:
    3. Är man paranoid kan man sluta ha sex. Tror inte att någon blir lyckligare av det, dock. Snarare att det blir fler utbrända, gnälliga människor med diverse suspekta diagnoser i samhället. Alla behöver en rejäl orgasm ibland. Annars BLIR man sjuk. Kolla med de långtidssjukskrivna, hur ofta de har sex. Sällan skulle jag tro...
    Jag funderar mycket på vad långtidssjukskrivna har med "avsaknaden" av sex att göra... Förstår inte anknytningen alls.
  • Dela

Det ligger säkert mycket i att man behöver en del sex för att må psykiskt och fysiskt bra. Det är ju naturligt. Men varför kan man inte tillfredsställa sig själv då?

Självklart medför ju allt en risk. Jag kan ju bli överkörd om jag går ut, jag kan också få en svår sjukdom plötsligt. Det går ju inte att påverka att livet är så. Men om en partner verkar opålitlig är det nog bättre att undvika den personen...

Svar på tråden Kondomen otillräcklig