• Flicka87

    Hjälp!! Måste göra abort snabbt!

    Hej!

    Jag har trots min kopparspiral blivit med barn.
    Måste nu göra en abort så fort som möjligt då jag ska resa bort på tisdag. Jag kommer bara vara borta i några dagar, men efter att jag kommit hem så åker jag iväg på festival efter en vecka, och efter det rullar semesterplanerna på och jag är inte i sverige igen på ca en månad.
    Ni kan ju tänka er min panik..
    Min fråga är nu om någon har erfarenhet av någon klinik med kort väntetid? Det spelar ingen roll om det är privat eller ej, måste få detta gjort snabbt!
    Känns så orättvist att jag har spiral och verkligen har sett till att detta inte ska behöva hända..
    Har sökt själv men det är ju ingen som har telefontid nu..tro mig, imorn bitti kommer jag ringa runt som en idiot..
    All hjälp uppskattas!

  • Svar på tråden Hjälp!! Måste göra abort snabbt!
  • frökene

    Oj, vilken "otur" när du ändå verkligen skyddar dig! Har en undran eftersom jag själv har kopparspiral, har du haft den länge, har den krånglat, eller hur "kunde det bara hända"? Man tror ju verkligen att man är säker! Hoppas det löser sig för dig, har inga erfarenheter av abort, men ring till MVC snarast för rådgivning, jag tror att de lägger en prio på dig! Lycka till!

  • a wife to be

    Kan du inte ringa kvinnokliniken på ditt sjukhus?

  • Flicka87

    frökene:
    Jag har ingen aning..
    Spiral ska ju vara säkrare än p-piller tom har jag för mig.
    Har haft den i 2 år nu, så det jag kan tänka mig är att den kanske har åkt ner eller något sådant. Eller så har jag bara extrem otur...

    a wife to be:
    Jo jag har ju gjort det..men dom har ingen tid på länge, och jag skulle behöva träffa någon nu i veckan helst.

  • sockerbollen

    För sent för dagenefterpiller? Finns på Apoteket.

    Annars är det nog bara att ringa till kvinnokliniken som a wife to b skrev. Lycka till!

  • Balinda

    förklara situationen.. jag har varit med om något liknande och när jag förklarade fick jag en tid dagen efter. dock ej för en kirurgisk abort utan en medicinsk. Ofta är dem mer lyhörda än man tror.

  • Flicka87

    sockerbollen:
    dagen efter piller kan man ta senast 72h efter oskyddat samlag och är ingen abortmetod.

    Balinda:
    Ojj redan dagen efter? Det vore ju guld om jag kunde få en tid på fredag. Jag försökte förklara för dom men dom sa att det inte fanns. Ska göra ett nytt försök imorn och ringa runt och tjata som bara den..
    Vet du vilket ställe som hon gjorde aborten på då?

  • Efter 11 år är det min tur

    Det är vanligare än man tror att bli gravid med koppar spiral...
    Hoppas det ordnar sig för dig...

  • Masha

    Be att få komma om de får in återbudstider, tala om att du kan komma med hur kort varsel som helst. Det brukar fungera för mig.

  • Flicka87

    Masha:
    Försökt det också..de sa bara att det är jättemånga som säger det, och att de inte har någon möjlighet att ringa runt till folk..
    =/ jag stötte nog på en riktig surpuppa!

  • 27juni2009

    kunde inte kvinnokliniken rekomendera nåt privat ställe som samarbetar m dem, tror bara de är de som sammarbetar m sjukhuset som har rättigheta tt utföra abort. Vet du hur långt gången du är? tänker om de blir medicinsk elle rkirurgisk. Ring runt tilla lla sjukhus i din närhet eller så långt iväg du kan tänka dig att åka. så vet jag en som gjorde o fick tid i ystad trots att hon tillhör lunds upptagningsområde. så vart du ska ringa beror ju på var du bor

  • Flicka87

    Ja juste, det glömde jag säga! Jag bor i stockholm. Så imorn så ska jag ringa runt till allt från södertälje till märsta till ekerö..
    Det roliga blir att jag måste göra detta på bussen på väg till joobbet eftersom det är då alla har telefontid...

  • Flicka87

    Jag fick en tid nästa måndag den 7e.
    Det blir efter min första resa, vilket inte känns jättekul då jag bara orkar ligga i sängen och spyr varje dag..
    Men jag får det iaf gjort innan jag sticker iväg andra gången, vilket var det viktigaste.

    Saken är bara den att nu när jag vet att jag har en tid och allt det där så har jag börjat fundera om det verkligen är rätt..
    Så jag antar att jag har en del tänkande att ägna mig åt..

  • Flicka87

    För att jag är 20 år gammal, vill ut och resa, (planerar 3 månader i indien till hösten bl.a) vill plugga, eventuellt juristlinjen..som ju tar några år, pappan var en kort bekantskap som tog slut för flera veckor sen, vi pratar inte ens för tillfället, jag känner mig som ett barn själv och bara tanken på att ha barn känns som ett skämt..ja, och där tog nog anledningarna slut.
    Jo förresten, att jag har spiral kommer antagligen framkalla en spontan abort i vilket fall som helst.

  • JessicaAndersson

    Jag tycker att du är mogen i ditt tankesätt och det låter genomtänkt!
    Önskar dig lycka till.
    Jag blev själv mamma när jag var 20.
    Nu är jag 26 och min dotter börjar skolan till höst.
    Tyvärr har jag upptäckt att de är svårt att kunna satsa på sina egna drömmar när man har en liten att ta hand om...att dessutom vara ensamstående och familjen långt borta.. det är riktigt tufft!
    Jag kommer aldrig ångra att jag gjorde det valet att behålla henne för hon är det allra bästa som har hänt och jag älskar henne av hela mitt hjärta!
    Men ibland kan jag önska att jag hade satsat på mig själv först så jag var klar med den biten.. vara mamma - resa- plugga funkar inte som ensamstående.
    Hoppas de har löst sig för dig!

  • Kireina

    Du är andra personen på 2 veckor som jag hör om som blir gravid trots en spiral...

    Hoppas att allt löser sig för dig.

    Hur kom du fram till att du var gravid? Misstänker att man inte förväntar sig en graviditet när man är skyddad. (Jag har själv p-stav och tror blint att jag inte blir gravid..)

  • Nalle Puh 40

    Hoppas det löser dig för dig, själv så skulle jag ge vad som helst för ett barn just nu...

  • Kireina

    Jag med, men min man vill att vi ska vänta några månader innan vi börjar försöka.. :( Men men, tiden kommer för oss med.

    Och för dig med hoppas jag Nalle Puh 40

  • Nalle Puh 40
    Kireina skrev 2008-07-07 16:15:56 följande:
    Jag med, men min man vill att vi ska vänta några månader innan vi börjar försöka.. :( Men men, tiden kommer för oss med.Och för dig med hoppas jag Nalle Puh 40
    Tack, det hoppas jag oxå
Svar på tråden Hjälp!! Måste göra abort snabbt!