• janedoe

men åååhhh passet!??

Mitt pass går ut i början aug. Vi tänkte ta en sista minuten-resa direkt efter bröllopet den 6 sep... Jag ska lägga till min sambos efternamn som mellannamn, men behålla mitt nuvarande som efternamn.

Skulle ett nytt pass med mitt nuvarande och framtida efternamn vara ogiltigt utan mellannamnet?

• Svar på tråden men åååhhh passet!??
  • Det stora Blå

Det enda du behöver tänka på är att namnet i passet och namnet på biljetten ska vara exakt detsamma.
    Du hinner inte skaffa ett nytt pass OM ni åker direkt efter bröllopet.

• Mrs Mommy

Skaffa pass med ditt nuvarande namn.
    De kollar bara om biljett och pass har samma namn, det är ingen som kollar upp om du verkligen heter vad som står.
    Min vännina hade bokat resa ca ett år efter de gift sig och glömt att göra nytt pass
    Damen på passexpeditionen sa att om de bokat i hennes gamla namn hade det inte varit något problem att resa.

• Mrs Mommy

Du kan alltid höra dig för om att få ett provisoriskt pass som bara gäller den resan om du inte vill göra ett nytt.
    Vet dock inte om det blir så mycke billigare

• Amaranth

Ja, ska man vara petig så blir det ett pass ogiltigt så fort du byter/lägger till eller tar bort ett namn.

Men eftersom ni åker så snart efter bröllopet så är det inte säkert att namnändringen registreras innan ni åker.

Du får fixa ett nytt pass med det nya namnet när ni kommer hem igen.

• Amaranth

Nä, ett provisoriskt pass kostar 980 kr så TS sparar 180kr på att göra två nya vanliga pass.

Mrs Mommy skrev 2008-06-23 21:56:27 följande:

Du kan alltid höra dig för om att få ett provisoriskt pass som bara gäller den resan om du inte vill göra ett nytt.Vet dock inte om det blir så mycke billigare
  • Mrs Mommy

Dåligt råd då
    Men vad gör man inte för att hjälpa till

Amaranth skrev 2008-06-23 22:00:53 följande:
    Nä, ett provisoriskt pass kostar 980 kr så TS sparar 180kr på att göra två nya vanliga pass.Mrs Mommy skrev 2008-06-23 21:56:27 följande:
  • janedoe

Hehe... Jag tar två vanliga tack.. ;)

Men det är ju typiskt... att mitt gamla tar slut strax innan bröllopet... Skit också. Det är bara att räkna in ett med nya namnet i resebudgeten sen då! :D Tar det säkra för det osäkra ifall man fastnar nånstans och de kontrollerar noggrant...

Tack för svar! :)

• Sommargrönt

Alltså, ett pass i det nya namnet KAN man INTE göra innan namnändringen har hunnit gå igenom. Och namnändringen går inte igenom förrän någon vecka efter vigseln. Du kan alltså INTE resa i ditt nya namn eftersom det inte kan stå på ditt nya pass du måste göra. När det gäller att resa i sitt gamla namn fast man bytt pass så är det okej upp till sex månader efter att namnändringen gått igenom, det är så länge man har på sig att skaffa nya id-handlingar. Den person som sagt att det varit okej att resa i sitt gamla namn efter ett helt år menar för resebolagets del, det är inte okej enligt svensk lag...

• Mrs Mommy

Det är omöjligt att söka pass i ett namn som du inte har.
    För mig tog det ca 2,5vecka innan jag fick mitt nya personbevis med nya namnet.
    Så du får göra ett nytt pass i ditt nuvarande namn och åka med det.

• Vi2alltid

du har dessutom egentligen hela 6 månader på dig från att du får igenom ditt nya namn till att du måste ha ändrat dina id-handlingar så som körkort och pass.
    Så du behöver nog inte oroa dig för att de kollar, huvudsaken är att du bokar resan i samma namn som det står i passet.

dessutom, ett pass måste vara giltigt minst sex månader EFTER man har kommit hem från en resa, så du hade kunnat resa i februari senast, sen hade det varit för sent :P

• anne på grönkulla

Många länder accepterar inte att man reser in (eller igenom) på provisoriska pass heller. Så ett provisoriskt pass är väldigt ofta ett dåligt råd - de är till för att man ska kunna ta sig hem, typ.

Dessutom kräver många länder att passet ska vara giltigt i minst 6 månader.

• janedoe

Jodå.. har kollat upp det här med 6 månaders giltighetstid innan hemresedatum.. Väldigt konstigt egentligen. För tex USA gäller det inte. Den listan jag kollade upp (dubbelkollade säkert 15 ggr för säkerhets skull innan jag reste t NY) var det bara tre länder 6 månadersregeln gällde för när man hade svenskt pass. Övriga länder tycks lita på oss svenskar... ;)

Svar på tråden men åååhhh passet!??