• gullegums

Arrgh folk som stjäl...

Grrr.. vad arg jag känner mig , min dotter kom precis från fritids och berättar att ngn stulit hennes mobiltelefon och senare blivit hittad i toaletten och nu är totalförstörd. Stackars liten blev jätteupprörd och har letat efter den hela förmiddagen. Hon har alldels för ngra veckor sen fått sin första mobil och var jätteförsiktig med den och låse in den varje dag hon behövde den i skolan hon är snart 9 år. Vad göra nu... känner mig lite maktlös å min dotters sida vem ville henne så ont och kan man få ut en ny på hemförsäkring... har inte råd att köpa henne en ny

• Svar på tråden Arrgh folk som stjäl...
  • Novemberbröllop08

Nä usch och fy. Gud så tråkigt.

• Ilbäcksan

Försök ta reda på vem det var med hjälp av personalen på fritids, måste ju gå att dra ur en 9-åring om de snott en mobil? Sen får föräldrarna ersätta dig.

• Aleta

Precis, ställ till oreda på fritids så att den som gjort det åtminstone fattar att det inte är OK.
    Man vet väl vilka som var där t ex?

• Princess Nightingale

japp och tyvarr kanske kollektiv bestraffning maste lampas men det gar att komma pa vem som gjort vad nar dom e hyffsat sma.

Var telefonen gratis? Alltsa 0kr med ett abonnemang? Da kan det bli problematiskt att fa ut pa forsakringen eftersom de tycker att ni fick telefonen gratis. Du maste dock hora dig for ni har sakert andra villkor an vad min kompis hade.

Hoppas det loser sig, men mest for din dotter som lar ha sadan angest over att hennes telefon ar borta.

• gullegums

Tack för all eran omtanke, har ställt till lite oreda på fritids ,fast jag tycker att personalen hanterat det riktigt bra de har gått ut i grupperna och sagt att de vet vem det är och att den personen kan komma ensam utan att någon får veta det och berätta samt att det inte är skvaller om ngn annan berättar vem det är för barn ska inte hålla en sån här sak inom sig.
    Eloge till fritids men dyrt för oss och Linnea är jättearg och ledsen, Glad för att hon vände sig till min m2b som inte är hennes pappa för stöd så kärlek flödar i vår familj som gott är.

• Nalle Puh 40

Menar inget mot er men har man verkligen mobil när man är nio år, har ingen koll på sådant eftersom jag varken har egna barn, småsyskon eller syskonbarn som är i den åldern.

Hoppas att det fixar sig iaf...

Lycka till...

• Sara o Per

Nalle Puh - nuförtiden har man det....

Till TS beroende på vad den kostade så kan man få ut det på hemförsäkringen om man t.ex. har drulle försäkring. Men ibland kan det ju vara så att självrisken överstiger mobilens egentliga värde..

• 090208

Nalle Puh: Na, mina ungar hade inte fatt mobil sa tidigt. Men TS skrev ju att hon behovde den i skolan av nan anledning, sa isf...

Tycker man ska leta reda pa foraldrarna och dom ska minsann BETALA! Varfor ska folk vara sa forbannat veka... Hade jag varit boss pa fritids hade jag blivit helt tokigt arg!!!

• Mikabella

Min bror kom precis in till mig på jobbet o såg jätte ledsen ut. Någon hade stulit hans nya fina cyckel. Han behöver den verkligen.Ush blev så ledsen för hans skull...han har precis flyttat hemifrån och inte hunnit fixa någon hemförsäkran. Lille stackare.

Grrrrr vad arg jag blir på människor som förstör! Stackars din lilla dotter.

• gullegums

Tråkigt med din bror mikabella, hoppas att den kommer till rätta.

Har olycksförsäkring, med självrisk på 1500kr och telefonens värde är på 3000kr.

För oss har det varit väldigt värdefullt att min dotter har haft mobil, vilket gör det lättare numera då kompisar ,stallet och fotboll är det som gäller och vi har delad vårdnad... Det är mysigt numera när hon är hos sin pappa och ringer tidigt på morgonen och vill bara höras, det gjorde hon inte förut och annat som finns att undra över när inte mamma är i närheten.
    Gillade inte heller från början att hon skulle ha telefon ,men förutom trasslet idag så har det varit jättepositivt. Kram till er som engagerat er. uppdaterar när jag vet mera

• ninnabell

jag vet att det är upp till var och en och dömmer ingen men jag skulle aldrig låta mina barn ha mobil till skola eller fritids....på fritid så att man kan nå dom men då har dom vart äldre....men som sagt så är det upp till var och en.....sen tycker jag att det är för jäkligt att det finns så elaka ungar som kan göra så mot en annan.....hoppas det löser sig

• 080801

Tyvärr så vet jag flera skolor som inte låter barnen ringa hem till föräldrar "för att det blir så mycket spring". Innebär ju att föräldrarna inte har ngt annat val än att köpa mobil till barnen. Det är ju många som vill tex att barnet ringer hem innan det börjar cykla hemåt.

• Skonie

säger inget om att hon har/hade mobil det finns med största sannolikhet en god anledning till det även om jag inte kan se den. Men en för 3000 kronor?!? Varför en så dyr? Räcker inte en bastelefon till en 9-årong?

• Goldensea

Det spelar väl för tusan ingen roll varför hon hade en mobil eller en mobil som kostar 3000? Det som gör mig upprörd i den här historien är att någon tagit den och förstört den. Självklart måste ju den skyldige komma fram och få ett lämpligt straff!

• Skonie

Det är självklart _aldrig någonsin_ ok att göra så, men avundsjuka kan vara väldigt stark i den åldern. Ingen ursäkt men så är det.

• MissieA

Jag tycker att det är upp till varje förälder vad man köper till sitt barn och vilka regler man har i hemmet så jag tänker inte dömma TS. Däremot vill jag påpeka att fritidshemmet inte har någon skyldighet alls att "förhöra" barnen eftersom det oftast är förbjudet med värdesaker på fritidsgårdarna så tyvärr är det ert ansvar.

Jag har själv arbetat på fritids tidigare och vet att man tyvärr får ta en risk när barnen har värdefulla saker med sig. Hoppas ni kan lösa det på bästa möjliga sätt.

• Aleta
    MissieA skrev 2008-06-18 23:30:20 följande:
    Jag tycker att det är upp till varje förälder vad man köper till sitt barn och vilka regler man har i hemmet så jag tänker inte dömma TS. Däremot vill jag påpeka att fritidshemmet inte har någon skyldighet alls att "förhöra" barnen eftersom det oftast är förbjudet med värdesaker på fritidsgårdarna så tyvärr är det ert ansvar.Jag har själv arbetat på fritids tidigare och vet att man tyvärr får ta en risk när barnen har värdefulla saker med sig. Hoppas ni kan lösa det på bästa möjliga sätt.
    Fast som vuxen på fritids så måste ni väl ändå gå ut och säga "detta har hänt och det är inte ok" eller hur?
  • MissieA
    Aleta skrev 2008-06-18 23:32:00 följande:
    Fast som vuxen på fritids så måste ni väl ändå gå ut och säga "detta har hänt och det är inte ok" eller hur?
    Det är klart vi göra Men utöver det kan inte personalen inte göra mer, men nu vet jag inte hur det är på fritidshemmet var TS dotter går men där är faktiskt och nödvändigt att föräldrarna respekterar skolans regler och att dem inte skickar med mobiler, tamaguchis (eller hur det nu stavas) m.m. om regeln nu finns.
  • matildaochniklas

Fy vad tråkigt att sånt här ska behöva hända! Helt skjukt att man inte kan gå ut med sina tillhörigheter utan att de blir förstörda!

Svar på tråden Arrgh folk som stjäl...