• EhjärtarE

Förlovning utomlands, hur fraktar ni ringarna?

Ja, vi har tänkt att förlova oss utomlands, vi ska flyga till Grekland. Frågan är var man ska förvara ringarna under resan ner. Min familj kommer att vara med, men inte veta något om förlovningen, så vi vill inte gärna att de ska få syn på ringarna under scanning eller koll av handbagaget. Är det säkert att förvara ringarna i det incheckade bagaget? Tänk om det kommer bort? Hur har ni gjort? Någon som kan ge tips?

• Svar på tråden Förlovning utomlands, hur fraktar ni ringarna?
  • Tooticki

Det är väl bara att lägga ringarna i en ask i handbaggaget. Det är ju inte dina föräldrar som kollar scannern, det gör personalen på flygplatsen. Jag skulle inte lägga ringarna i baggaget då risken för att det kommer bort är stor jämfört med handbaggaget.

• chamor

Om jag var rädd för det skulle jag lagt dem i mitt resesmyckesskrin där jag har diverse plåthalsband m.m. Då skulle det bara bli ett virrvarr av smycken och inget någon reagerade på. Annars... Plånboken?! Piper ju iaf :P

• 27juni2009

Ja vi hade dem i handbagaget när vi reste iväg för förlovning, visserligen hadde vi ingen familj med som skulle bli överraskade men för säkerhetens skull så bar vi dem med oss den mesta tiden innan förlovningen o de gånger vi inte bar dem med oss hade vi dem inlåsta i hotellets säkerhetsboxar. Tnk va hemskt om de skulle vara borts när man väl skall till att byta
    Lycka till

• EhjärtarE

I vissa fall kan man ju se scannern ändå... men jag är mest rädd för att de vill kolla väskan, då måste man ju packa upp allting...

Det där med smyckesskrinet var ju en bra idé, men jag brukar inte ha det i handbagaget...

• Kiwi08

ha dom i en lite påse nära kroppen, skulle inte våga låta såna dyrbarheter ligga där det finns risk för att de blir stulna.

• 20080802

Ursäkta om jag låter fräck men... Är du inte lite VÄL paranoid nu? Att någon i din familj skulle råka titta på skärmen JUST som era ringar skymtar där och dessutom reagera på det!! *ler* Tror att risken är minimal och OM det skulle hända så skulle väl knappast världen gå under heller, eller hur!?

• tonårsmorsa

Det är väl ganska naturligt att ha smyckeskrinet i handbagaget. Och att du har några extra ringar med för att byta till kvällen är väl inget som någon skulle reagera över?

• EhjärtarE
    20080802 skrev 2008-06-17 17:34:21 följande:
    Ursäkta om jag låter fräck men... Är du inte lite VÄL paranoid nu? Att någon i din familj skulle råka titta på skärmen JUST som era ringar skymtar där och dessutom reagera på det!! *ler* Tror att risken är minimal och OM det skulle hända så skulle väl knappast världen gå under heller, eller hur!?
    Om du hade läst lite noggrannare hade du sett att jag mest är orolig för kontroll av väskan, då man måste ta upp allting. Om det skulle hända skulle det vara väldigt tråkigt. Ingen vi känner vet något överhuvudtaget och vi vill gärna att det ska vara så. En överrasking helt enkelt. Det är verkligen inte på det sätter jag vill att de ska få reda på det...
  • matildaochniklas

Vi hade med oss våra ringar till ungern. Tror att vi hade dom i handbagaget, det funkade bra.

• 20080802

Men om det är din väska kan väl din respektive dra iväg lite med resten av sällskapet bara. De måste väl inte stå och hänga över kontrollen, eller hur?

Ledsen om jag lät oförstående! Det är helt enkelt så olika saker man hänger upp sig på här i livet.

EhjärtarE skrev 2008-06-17 21:48:12 följande:
    Om du hade läst lite noggrannare hade du sett att jag mest är orolig för kontroll av väskan, då man måste ta upp allting. Om det skulle hända skulle det vara väldigt tråkigt. Ingen vi känner vet något överhuvudtaget och vi vill gärna att det ska vara så. En överrasking helt enkelt. Det är verkligen inte på det sätter jag vill att de ska få reda på det...
  • katarina t

Ha dem i en lite lätt genomskinlig tygpåse om du har en sådan. Tex en sån man brukar få med pilgrim-smycken. På så sätt är de skyddade och om ifall att du måste rensa väskan så ser tulltjänstemännen ganska snabbt vad det är, snabbare än familjen hinner kolla. Frågar de så säg att det är örhängen eller vad som. Men som tur är vet ju både du och din respektive att ni har ringarna med, så om någon av er skulle kollas kan ju den andra "underhålla" familjen lite diskret. "Oj, titta, rea på sprit..." "Nä nu, var det verkligen en fågel? HÄR INNE? Kooonstigt..." Eller kanske lite diskretare ;)

• Munchkin

Oftast så får väl inte obehöriga stå så pass nära en väska som gås igenom så att de kan se innehållet. Sen är det otroligt sällan du måste tömma hela väskans innehåll om de mot all förmodan vill kolla igenom den, oftast behöver du bara öppna den och så lyfter de lite försiktigt på prylarna för att kolla så att den där bomben eller vapnena de trott sig sett på röntgen inte finns där.

• anne på grönkulla

Om de vill kolla väskan så beror det ju på att de sett något som de inte förstår vad det är på röntgen eller som ser ut som ett vapen eller något annat du inte bör ha i. Enda gången jag kan påminna mig att jag fått lyfta upp och visa något (och jag reser mycket i alla möjliga delar av världen sen många år) var när jag hade 2 st silverarmband som var över en decimeter breda var nerpackade i en väska. Dem fick jag lyfta upp och visa - men då ville de ju se just dem (för att de inte förstod var det var och metallrör kunde ha varit nåt annat än smycken, typ), inget annat.

Så jag tror risken är minimal för det scenario du oroar dig för. Men lägg dem i en påse hellre än i en smyckesask om du vill vara diskret.

• varelse

Jag har haft funderingar på ifall vi ska åka till Island när det är dags för oss att förlova oss och då har jag tänkt samma tankar som du. Visserligen åker vi själva i så fall, så det är ingen risk att någon upptäcker våra planer innan vi kommer hem, men jag skulle inte våga lägga ringarna i det "vanliga" bagaget. Jag skulle ha dem i handbagaget.

Jag tycker många kommer med bra tips! Om jag varit i din situation hade jag nog gjort som flera stycken redan har skrivit: sett till att gå sist igenom detektorn och låta min sambo kila iväg en bit med föräldrar och vänner eller vilka man nu åker med, så ingen hinner se. Men det är ju hysteriskt svårt, för alltid när man försöker vara hemlig så känns det som om de man vill överraska är en på spåren precis heeela tiden oavsett om det är inför en födelsedag eller en förlovning! Lycka till och hoppas det ordnar sig så det blir en överraskning för alla som följer med till Grekland!! :)

• EhjärtarE

Tack för alla tips! Vi flög faktiskt med ringarna idag, men ensamma, så då var det ju ingen fara. Vi hade dem i handbagaget och allt gick jättebra, så jag tror att det går bra nästa gång också... det är ju precis som ni säger att det är väldigt sällan de kontrollerar bagaget. Men mamma fick faktiskt packa upp nästan hela väskan en gång, de sa att det var så mycket saker i att de inte såg...

Jag tror nog att det går bra, men tack för alla tips!

Svar på tråden Förlovning utomlands, hur fraktar ni ringarna?