• Dreamnilam

    Någon mer som lider av kraftig övervikt?

    Jag håller på att kämpa med mig själv, och har sökt hjälp genom min familjeläkare. Det borde finnas stödgrupper eller liknande, jag vet knappt vad jag ska skriva, vill egentligen bara få ut allt som legat å malt under alla år, ska jag behöva gå å prata med någon som inte vet hur det är. Jag har blivit en människohatare tack vare hur folk ser på överviktiga, vi är människor oxå.
    Jag behövde bara få ur mig lite, men hjärtat är överfullt ändå.

  • Svar på tråden Någon mer som lider av kraftig övervikt?
  • Princess Nightingale

    Dreamnilan, det finns ocksa sjukgymnastik. (Som jag tycker passar battre om man ar valdigt overviktig eftersom de brukar vara battre pa belastning/skador). Da far man pa satt och vis en personlig tranare men man kanner sig inte lika utsatt som pa ett vanligt gym dar de flesta ar valtranade. Glom dock inte att det var forsta gangen pa gymmet for alla som ar dar.

    Vet du, jag tror pa dig

  • lillP

    Nu vet jag inte orsaken till din övervikt, men jag kan berätta lite om min...

    Jag hade problem med hetsätning, vilket är svårt att hitta behandling för eftersom de flesta är inriktade på anorexi/bulimi. Till slut hittade jag en behandling som jag gick på en förmiddag i veckan. Det hjälpte mig jättemkt! Dels att sluta hetsäta, men det bästa var att träffa andra som hade samma problem. Helt plötsligt var jag inte ensam längre! Det var ingen viktnedgång som skedde då, men jag stannade iaf. Efter att ha testat det mesta för att gå ner i vikt utan att något hände (kunde gå ner max 3kg och sen stannade det) så fick jag reductil utskrivet av husläkaren. Gick ner 17kg och har gått upp 1kg efter att jag slutade med medicinen (snart 2mån sen).

    Som sagt, vet inte bakgrunden till din övervikt, men om den är liknande hoppas jag att du fått lite inspiration till hjälp.

  • lillP

    Nu vet jag inte orsaken till din övervikt, men jag kan berätta lite om min...

    Jag hade problem med hetsätning, vilket är svårt att hitta behandling för eftersom de flesta är inriktade på anorexi/bulimi. Till slut hittade jag en behandling som jag gick på en förmiddag i veckan. Det hjälpte mig jättemkt! Dels att sluta hetsäta, men det bästa var att träffa andra som hade samma problem. Helt plötsligt var jag inte ensam längre! Det var ingen viktnedgång som skedde då, men jag stannade iaf. Efter att ha testat det mesta för att gå ner i vikt utan att något hände (kunde gå ner max 3kg och sen stannade det) så fick jag reductil utskrivet av husläkaren. Gick ner 17kg och har gått upp 1kg efter att jag slutade med medicinen (snart 2mån sen).

    Som sagt, vet inte bakgrunden till din övervikt, men om den är liknande hoppas jag att du fått lite inspiration till hjälp.

  • lillP

    Nu vet jag inte orsaken till din övervikt, men jag kan berätta lite om min...

    Jag hade problem med hetsätning, vilket är svårt att hitta behandling för eftersom de flesta är inriktade på anorexi/bulimi. Till slut hittade jag en behandling som jag gick på en förmiddag i veckan. Det hjälpte mig jättemkt! Dels att sluta hetsäta, men det bästa var att träffa andra som hade samma problem. Helt plötsligt var jag inte ensam längre! Det var ingen viktnedgång som skedde då, men jag stannade iaf. Efter att ha testat det mesta för att gå ner i vikt utan att något hände (kunde gå ner max 3kg och sen stannade det) så fick jag reductil utskrivet av husläkaren. Gick ner 17kg och har gått upp 1kg efter att jag slutade med medicinen (snart 2mån sen).

    Som sagt, vet inte bakgrunden till din övervikt, men om den är liknande hoppas jag att du fått lite inspiration till hjälp.

  • Princess Nightingale
    lillP skrev 2008-06-17 19:54:24 följande:
    oj, hur kunde det bli tre lika?
    hahaha du ville val att TS verkligen skulle prova din metod
  • lillP

    haha, får upprepa tills någon lyssnar

    Princess Nightingale skrev 2008-06-17 19:57:46 följande:


    hahaha du ville val att TS verkligen skulle prova din metod
  • SMarie

    Min PT och jag träffas hemma hos mig och sen drar vi ut och tränar i naturen. Vi är inte låsta till ngt gym och jag slipper sitta och känna mig som en fatty bland alla smalisar ;)
    Jag har letat på nätet efter PT och då stötte jag på svarta lådan som jag anlitar. Dessvärre tror jag bara att de jobbar i stockholm, men det finns ju PT som jobbar privat och alltså inte är bundna till gym som kan hjälpa dig.
    Bara att börja här är ju en bra bit på väg.
    Appropå ingenting..Kollade upp på BMI skalan vart jag låg... haha Im off the chart... men åh andra sidan var jag det när jag var riktigt smal också eftersom jag har så mkt muskler. Nu är det dessvärre mest Fett hehe

  • Dreamnilam

    Tack alla ni som har skrivit, ni ska bara veta hur mycket det betyder för mig att någon lägger lite tid å bara peppar eller berättar, det värmer verkligen

    TACK!

  • Masha

    Själv körde jag morötter när suget satte in, de är i alla fall lite söta och nyttiga. Dessutom får man fin färg av all betakaroten.

  • Masha

    Motion hjälper, det måste inte nödvändigtvis vara på gym, även raska promenader gör stor nytta. Min son är fotbollsproffs och hävdar bestämt att allt man svettas av förbränner fett. (han är väldigt kunnig i området.) Man kör så mycket man tycker sig orka och lite granna till.
    Vad du än väljer för metod önskar jag dig stort lycka till. INGET är omöjligt.

  • Princess Nightingale

    Vet ni, det enda jag kanner att jag far ut av motion ar att jag inte ater undertiden jag tranar Hahahaha *garv*

  • viktualia

    Jag vägde 95 kg till mina 164 cm och det var ju inte alldeles lyckats... fick en mycket plötslig ingivelse i maj 2007 att NUUUU skulle jag ta tag i problemet. Anslöt mig till Aftonbladets viktklubb och i januari 2008 stod vågen på 71 kg - en vikt som jag fortfarande håller. Jag knäckte alltså 24 kg på ett halvår, bara genom att äta rätt! Motion ägnade jag mig åt rätt lite då också...

    Det GÅR att bli ordentligt mycket smalare även om det kräver målmedvetenhet och kopiösa mängder självdiciplin. Själv fick jag mycket kraft av att viktnedgången gick hyfsat fort i början, att ansträngningarna gav resultat helt enkelt!

    /Pratglad
    som gick från stl 46 i kläder till att numera dra stl 38....

Svar på tråden Någon mer som lider av kraftig övervikt?