• dragonesse

Min tärna hittar ingen barnvakt!

Fick samtal från en av mina två tärnor ikväll, som berättade att de inte hittar någon barnvakt till deras dotter när de ska på vårt bröllop. Deras dotter är 1,5 år och de har aldrig lämnat bort henne två nätter tidigare, så de vill inte lämna henne till vem som helst. Ingen av de som brukar passa henne kan. Vad gör man? Hon frågade om det var okej att ta med henne ändå, och vad ska man säga? Vi har valt ett barnfritt bröllop och till vem som helst annars skulle vi kunna säga "Lös det", men inte i det här fallet. Hon ska ju vara med mig under dagen, och hennes man ska ta våra foton. Så himla typiskt...

Visst, dagen blir ju inte förstörd bara för att deras dotter är med, men inga andra barn kommer vara där och vi vill ju helst ha det barnfritt. Festen blir ju heller inte lika rolig för dem, eftersom de måste se efter henne hela tiden. Suck...

• Svar på tråden Min tärna hittar ingen barnvakt!
  • Freckles

Verkar onekligen som ett problem, men samtidigt undrar jag för vems skull de inte kan lämna bort sin dotter?! Barn är ändå väldigt anpassningsbara, tror hon skulle klara det bra - troligtvis bättre än mamman...
    Peppa mamman lite och så kanske de kan träna på att låta henne sova borta hos någon som kan ha henne på bröllopet ett par gånger innan. De borde ju hinnas.
    De kommer ju definitivt bli annorlunda om barnet är med på bröllopet, och nu har ni ju sagt att det ska vara barnfritt. Vill hon lösa det så går det, tror allafall jag.
    Lycka till!!

• dragonesse

Saken är den att det är inskolning på dagis onsdagen före bröllopet, så de tycker att det känns lite väl "skört" att lämna bort henne till "okända" människor direkt efter när det är så mycket annat nytt. Jag förstår dem, men vet inte riktigt vad jag ska göra...

• Lakritspuck

De kanske kan ta med en barnvakt till bröllopet som passar barnet men att föräldrarna kan ta över om dottern blir otröstlig eller vägrar somna eller så?

Man kan ta med en resespjälsäng och ställa lite avskilt om barnet ska somna på plats.

• dragonesse

Det verkar inte som om de har någon de kan ta med sig heller, och de blir som sagt var borta i två nätter vilket försvårar det hela... Vet inte riktigt vad jag ska göra. Det enda jag kan göra är ju att försöka hitta nån som kan vara barnvakt på själva bröllopet, men det blir ju fel ändå. Föräldrarna kommer inte kunna slappna av om hon är med, andra kommer undra varför de får ta med sitt barn och ingen annan? Och det förstår jag ju, men vi vill ju ha barnfritt! Men har man inget val så... Usch, jag har legat vaken halva natten och grubblat över det här!

• Kireina

Jag hade lite samma problem, jag har en lillebror som är 3 år. Mamma och hennes sambo hade tänkt lämna bort honom.. men alla potentiella barnvakter var bjudna på bröllopet. Så mamma sa "Jag är ledsen, men han måste vara med."

Det gick helt ok, han snarare charmade än förargade. Barnvagnen fanns tillgänglig och när han började bli trött tog hans pappa en promenad och sedan sov han gott resten av festen i vagnen.

En 1.5 åring somnar ännu tidigare, vilket gör att h*n kommer inte vara med och ta upp mycket tid av festen alls särskilt länge troligtvis.

Vi hade flera andra gäster som jag visste ville tagit med sig sina barn, men som vi sa nej till. (De löste det med att den ena parten var hemma med barnen). Därför sa jag som det var till dem under bröllopet, att det gjordes ett undantag då han var min bror.

Om du säger det till berörda möjligen irreterade gäster att "det var tvunget att bli så här, för hon är min tärna och han är vår fotograf, så det var ju inte som att de inte kunde delta på bröllopet. Hoppas du känner att det är ok ändå!"

Det är inte det värsta som kan hända, du får se det så. Det kanske förgyller bröllopet istället. Vi får hoppas det iallafall! :) Lycka till!

• Freckles

Du får göra det bästa av situationen, Kireinas förslag lät väldigt bra om alla andra möjligheter att lämna barnet hemma inte fungerar.
    Din vännina och hennes man kommer säkert göra allt för att hon inte ska "förstöra" Er dag och du kommer säkert bara ha ögon för annat ändå.
    Lycka till!!

• SaraAngelica

Tänk om vi bara hade bott närmare varandra. Då hade vi kunnat hjälpts åt med barnpassandet. Jag hade gärna tagit din tärnas 1,5 åring, jag en likadan hemma själv.

• joanna75

Men är det ingen som ska vara med på ert bröllop ni står väldigt nära som ändå ska lämna bort sina barn? Då kanske din tärna kan få smita in sitt barn där också? Så den som ändå är barnvakt kanske kan ställa upp på en liten kotte till??

Men då ska det ju vara nån ni står nära så tärnan kan känna sig trygg med att hennes barn är i säkra händer.

Vad tror du om det?

• dragonesse

Tack för svaren! Jag hoppas att allt löser sig till det bästa, och självklart blir inte allt förstört bara för att de har sin dotter med sig, det var bara inte så jag hade planerat det...

Hmm, jag får fundera lite till på det men det är ingen som jag kan komma på just nu. Definitivt ingen som de känner i alla fall. Men det är väl värt att fundera på en extra gång som sagt. Tack för tipset!

joanna75 skrev 2008-06-16 22:42:40 följande:
    Men är det ingen som ska vara med på ert bröllop ni står väldigt nära som ändå ska lämna bort sina barn? Då kanske din tärna kan få smita in sitt barn där också? Så den som ändå är barnvakt kanske kan ställa upp på en liten kotte till??Men då ska det ju vara nån ni står nära så tärnan kan känna sig trygg med att hennes barn är i säkra händer.Vad tror du om det?
  • joanna75

Usch, förstår att det måste vara lite jobbigt. Tärnan vill man ju ändå vara själv med under dagen när man blir sminkade osv. Men då kanske bebben kan vara hos hennes man?

En tanke till... Du har inge gullig jobbarkompis som kan hjälpa?

Lycka till, och om ni nu inte hittar nån barnvakt till barnet hennes så blir det säkert jättebra ändå, och hennes man får väl ta hand om barnet i kyrkan o så! ...och små barn lägger sig ju säkert vid sjutiden!

• mumrik

Ärlighet vara längst och om ni verkligen vill ha med tärnan så får ni ha med hela familjen. Som sagt, det är lite andra spelregler när det gäller de allra närmsta vännerna. Då får de tänja mer än andra på reglerna.
    Jag hade med mig min son när han var drygt 3 månader på ett bröllop. Mamma passade honom under vigseln och åkte sen hem till sitt medan sonen och jag åkte till bröllopsfesten. Du kan ju gissa vem som stod mest i centrum. Visserligen var han så liten så han somnade rätt fort på kvällen, men ändå. Det kommer nog den här 1,5 åringen också att göra. ha bara någon pålitlig annan gäst som skulle kunna ta ut barnet om han känner att det är för tråkigt.
    Lycka till!

Svar på tråden Min tärna hittar ingen barnvakt!