• Aurelia

en tanke om barn

Jag brukar tycka att det är så himla orättvist det här med att kvinnor ska ha mens varje månad, stå ut med alla biverkningar av preventivmedel och dessutom behöva bära, föda fram och amma banet den dagen man bestämmer sig för att bli mamma. Medan mannen inte behöver göra mycket...

Men det slog mig just vilken frihet vi kvinnor har! Vi kan aldrig bli mamma för att någon annan bestämmer det åt oss (jmf med en man som kan tvingas bli pappa utan sin vilja). En kvinna kan ju också bli mamma även utan att ha hittat någon som vill ha barn tillsammans med henne, medan en man är ganska chanslös om han inte hittar en kvinna som verkligen vill skaffa barn med just honom. Men, men, frågan är ju om det uppväger all mensvärk och allt preventivmedelstjafs.

• Svar på tråden en tanke om barn
  • sowa65

... har du barn?

jag har det och jag är helt säker på att det uppväger det!!! (fast visst kan man tvivla som idag med en hormonstinn tonåring i huset....)

• Aurelia

Inga barn här, nej...
    Min tanke gick mest ut på att det ändå är en jäkla frihet att få bestäma själv när man ska bli förälder... tänk om man haft ett barn nu med ett one-night-stand... ryyyyyys

• Zsarah

att amma är nog det härligaste som finns, det ser jag bara som en fördel, min sambo är lite avis för att jag och min dotter har ett närmare band mellan varandra än han har.

• Aurelia

Jo, amningen kan jag tänka mig kan vara lite mysig... absolut!

• sowa65

amningen/närheten blir vad man gör den till. vi gjorde så att när jag ammat klart så fick pappa ta över och också sitta hud mot hud en stund (om han var hemma förståss). det gav även honom närhetskänslan....

• Silva79

Har en killkompias som var tillsammans med en tjej, hon blev med barn och han var jätteglad, nån månad senare dumpade hon honom, han var såklart helt förstörd. Barnet föddes i januari, han har fått träffa tjejen 1 gång i övrigt vägrar exet låta honom träffa barnet. Han sitter nu och fyller i papper och ska gå till rätten för att ens få träffa sitt eget barn. Killar kan verkligen vara så jäkla maktlösa när det kommer till barn.

• Kärlek ger näring åt själen

Jag känner en tjej som blev det

Silva79
    jag har svårt för att förstå hur sådana tjejer tänker.. Menar det känns ibland som om de bara har killen för en sak... bli gravida.. sedan så är killen inte mer värd.. för mig så hade jag nog hellre velat att killen skulle vara med även om vi inte varit tillsammans..

Aurelia skrev 2008-06-15 11:54:01 följande:
    Inga barn här, nej... Min tanke gick mest ut på att det ändå är en jäkla frihet att få bestäma själv när man ska bli förälder... tänk om man haft ett barn nu med ett one-night-stand... ryyyyyys
  • Silva79

Förstår inte heller hur vissa tjejer tänker, menmen...
    Man hör så mycket om pappor som inte vill ta ansvar, men dom som vill har det inte alltid så lätt dom heller.

Min kompis dotter är nu 5 månader gammal, innan alla papper och allt är klart är hon kanske 1 år (har ingen aning om hur lång tid sånt tar) och har missat värdefull tid till att knyta an med sin biologiska pappa.

Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-06-15 13:47:11 följande:

Silva79 jag har svårt för att förstå hur sådana tjejer tänker.. Menar det känns ibland som om de bara har killen för en sak... bli gravida.. sedan så är killen inte mer värd.. för mig så hade jag nog hellre velat att killen skulle vara med även om vi inte varit tillsammans..
  • FruRålin080808

Jag blir så ARG! Hur kan man vara så egostisk! Sen finns det de som vägrar träffa sina barn och bara skiter i dem! Han har rättigheter och hon kan ju inte vägra honom att träffa sitt barn. Eller om jag vänder på det ett barn har rätt till båda sin aföräldrar. Jag lider med honom och tycker att mamman är egoistisk. Hon har inte fått förlossningspsykos eller nått?

Silva79 skrev 2008-06-15 13:37:18 följande:
    Har en killkompias som var tillsammans med en tjej, hon blev med barn och han var jätteglad, nån månad senare dumpade hon honom, han var såklart helt förstörd. Barnet föddes i januari, han har fått träffa tjejen 1 gång i övrigt vägrar exet låta honom träffa barnet. Han sitter nu och fyller i papper och ska gå till rätten för att ens få träffa sitt eget barn. Killar kan verkligen vara så jäkla maktlösa när det kommer till barn.
  • Fjosok

Vi som jobbar på skola ser och upplever ju det mesta. Allt från dessa föräldrar vars ban aldrig har gjort fel (trots att det var solklart) till mammor som vägrar låta barnen träffa sin pappa med motivationen "det är mitt barn, inte hans".

Det är en fin värld vi lever i ... :-/

• Silva79

Tror inte det, hon gick tillbaka till sitt tidigare ex som hon har två barn med (jag har själv hört henne förklara vilken idiot han var och hur lite han brydde sig om sina barn osv medan hon fortfarande var tillsammans med min vän). Hon hittar tydligen på saker och ting om personer i sin närhet för att det ska passa hennes syften. Nu är det ju min vän som är skitstövlen (han är den snällaste människa jag vet).

Ett barn har självklart rätt till två föräldrar, men världen är inte rättvis, varken för barn eller vuxna tyvärr...

FruRålin080808 skrev 2008-06-15 14:52:30 följande:
    Jag blir så ARG! Hur kan man vara så egostisk! Sen finns det de som vägrar träffa sina barn och bara skiter i dem! Han har rättigheter och hon kan ju inte vägra honom att träffa sitt barn. Eller om jag vänder på det ett barn har rätt till båda sin aföräldrar. Jag lider med honom och tycker att mamman är egoistisk. Hon har inte fått förlossningspsykos eller nått?
  • Zsarah

En väldigt nära mej (kille) så skulle vilja ha hel vårdnad över sin dotter, dotterns mamma struntar helt i barnet.
    Tar inte hand om henne, lämnar hela tiden barnet och skötas hos dotterns mormor så hon slipper ut på krogen.
    Tvättar eller badar inte barnet, byter knappt blöja, utan flickans mormor måste komma från arbetet 1,5mil bort för att byta blöja på flickan.
    Men flickans pappa tror inte att han skulle få helvårdnad för han har inga bevis och pappan har mycket svårare att få helvårdnad över ett barn.

Svar på tråden en tanke om barn