• Pyron

    sterilisering & tampong

    rubriken blev lite konstig men jag har frågor om båda.

    Först undrar jag hur det funkar med tampong?
    Jag har aldrig använt det, men helt plötsligt fick jag för mig att jag vill prova. Står det på förpackningen hur man ska göra?

    Sen undrar jag lite om det här med sterilisering, jag funderar på att fixa det. Min man tror att jag kommer att tappa det lilla intresset för sex som jag har. Och det vill jag ju inte, jag vill ju ha mer lust. Nåja det är inte därför jag vill sterilisera mig utan att jag vill ta bort risken att få fler barn.

    Var kan man läsa om sånt? Biverkningar mm, mm?

    Jag frågar här därför att ni brukar vara superduktiga på allt.

  • Svar på tråden sterilisering & tampong
  • EnaOline

    hejsan! Angående tampong, så följer det med i paketet en liten lapp där det står exakt hur du gör.. Jag använder aldrig binda efter jag börjat med tampong, känns mer hygieniskt och befriande (för mig i a f )

    Angående sterilisering så har jag ingen aning...

  • Pyron

    Tack. Då vet jag svar på ena undran. Då ska jag handla tampong imorgon.

  • EnaOline

    det finns tre olika storlekar, den som är rosa paket på (o.b.) den använder jag när jag blöder som mest, sen finns normal, för normal blödning (den rosa använder jag de första dagarna) sen finns mini (gul förpackning) den använder jag i slutet av mensen, (eller om man blöder lite) men man kan ju även använda trosskydd om man vill istället då..

  • Pyron

    oj, tänkte inte påatt det kunde vara skillnad så.
    Då får man ta och prova sig fram då. Och ha binda som "fallskärm".

  • Fröken Larsson

    Finns även grön paket om man blöder massor. Testa med en liten storlek först om du inte har satt i tampong tidigare. Jag har alltid på mig trosskydd också (iaf när jag är ute på stan eller så) för säkerhets skull, i fall om det skulle läcka. Det har nog aldrig läckt vad jag minns, men det känns skönt att slippa oroa sig någonting alls.

  • Stolt mamma till Vincent

    Tampong är perfekt, jag brukar också göra som ovanför mig har skrivit att man har en tunn binda eller trosskydd för att vara säker ifall det skulle läcka. Jag använder den minsta storleken mini de är gula, innan jag födde barn använde jag också den mista och ibland mellan (blå) men nu känns den blåa alldeles för stor det gör liksom ont.

  • lillP

    ang sterlisering... man tappar inte sexlusten eftersom det inte handlar om en kastrering, snarare så att den kan bli bättre om du ätit p-piller eller liknande. Jag går själv i sterliseringstankar. Sist jag var hos gn för att få nytt recept på p-ring så frågade jag hur det fungerade med sterilisering och fick då en broschyr. Hon jag pratade med då var hur bra som helst att prata med och påpekade att jag ska vara beredd på att få många frågor och ifrågasättanden på vägen, iom att jag nyss passerat 25 och inte har några barn, vilket jag redan stött på...

    Så nästa gång du ska till gyn, passa på att fråga om sterlisering.

Svar på tråden sterilisering & tampong