• MinElliot

Fria, tips och råd!

Hej allihopa!

Jag är ny här inne.. går i giftas tankar.. men behöver lite råd och tips!

Jag och min kille har varit förlovade i lite mer än två år, men har bara varit ett par i 2 och ett halvt. Men vi vet att detta är det rätta, han är den rätta för mig och jag är den rätta för honom. Vi har köpt hus, planerar barn, och har ett underbart liv tsm! Det som fattas i mina ögon är att vi har samma efternamn :)

Tidigare har han sagt att det typ är han som bestämmer när det blir, det blir när han friar. Men kan inte jag fria då? Jag har haft detta i tankarna ett tag eftersom bebisvärkstaden är igång och jag iallafall vill planera ett bröllop, veta att vi ska gifta oss ett speciellt datum.. Men jag vågar inte! Tänk om han säger nej? Jag har i tankarna att fria inom de närmsta månaderna, men att bröllopet inte ska bli av förräns sommaren 2010 eftersom jag inte vill gifta mig exakt nu, men ändå vill ha GOTT om tid på mig/oss att planera, se fram emot och drömma. Är det fel av mig? Jag vet inte vad jag ska göra... Vågar ju inte prata med honom om det eftersom jag tror att han kommer med det vanliga "det blir när det blir" typ.. hjääälp!

• Svar på tråden Fria, tips och råd!
  • Kanada Hjarta Sverige

han kanske planerar ett frieri till dig snart, om han sager att det blir nar det blir??
    men jag tycker inte det ar nagot fel i att du skulle fria till honom. om du vill ha svar i saken, sa tycker jag du ska fria!! och att fria tva ar innan vigseln ar det inget fel pa.
    en av mina vanninor friade just till sin blivande - han blev overlycklig och sa JA sa klart!

a andra sidan ar ni ju redan forlovade - vem "friade" da? sa egentligen ar det val bara att hitta ett datum for vigseln tillsammans!

• Aleta

Ni är ju förlovade, då är ju redan frieriet klart. Ni ska bara bestämma ett datum.
    Det är alltså bara att sätta sig ner och titta i almanackorna. Vad är det du ska vänta på tycker han? Är ni förlovade så har han redan friat. Har han inte fattat det?

• Tooticki

Självklart kan du fria, och göra det hur stort eller litet du vill. Han kommer förmodligen bli otroligt glad eftersom tanken på giftermål inte är helt främmande för honom.

Vad det gäller tiden ni varit tillsammans så gifte vi oss 23 månader efter vår första dejt.

• MinElliot

det här med att vi är förlovade, men att han eller jag inte friat är lite si sådär.. vi valde att förlova oss på det här sättet "vill du förlova dig med mig", istället för "vill du gifta dig med mig", och jag vill ställa, eller få den frågan ang att gifta sig med.. tycker det är viktigt.. men är så orolig för ett nej :(

• T3ZZ

MinElliot:
    Vi bestämde oss också att bara förlova oss, utan något frieri. Men nu så har vi köpt hus och barn, ja det vill ja ha efter jag gift mej.
    Så för min del ska JAG FRIA i sommar. Lite mysigt å alltsånt.
    Jag tänkt oxå i början att jag ville ha det traditionsmässigt med att mannen går ner på knä å sånt. men jag e lite cräzy så jag ska fria, kanske åka linbana över slussarna i Trollhättan. JAg har inte bestämt så mkt mer än en picnic.

Hoppas d går bra för dej.

• fromheretoeternity

Jag tycker absolut att du ska fria. Tycker det är ascoolt när tjejen gör det!
    Jag tror att han säger ja! om han har förlovat sig med dig, skaffat hus med dig och vill ha barn med dig så tror jag att han även vill gifta sig med dig

Det är ju skottår dessutom! Passa på

Överraska honom!

• MinElliot

Tack så hemskt mkt för alla svar! Jag pratade lite med min mamma på telefonn i eftermiddags och hon tyckte inte heller att det var helt fel med att iallafall planera bröllop. Jag har alltid sagt att jag vill vara gift när jag ska få barn, men eftersom vi har försökt nu i ett år, och inte lyckats så.. men jag hade inte varit redo att gifta mig denna sommaren, och inte nästa heller tror jag. vill kunna ta de lugn, njuta av att vi SKA gifta oss ett spec datum. Min bror och hans fru gifte sig för ett tag sen,och det enda livet handlade om flera månader var det här bröllopet.. jag vill ha tid på mig att planera och drömma.. inte behöver stressa.

Tips på hur man kan fria? Vet inte om jag vågar fråga rätt ut.. har funderat på att sätta in en annons i tidningen och fråga om han vill bli min man.. men tänk om HAN inte läser det, men alla andra gör.. tänk om han säger nej och alla vet att jag har friat?

• fromheretoeternity

Om du är lite nervös för svaret kanske inte en annons i tidningen är det bästa

Varför inte överraska med någon liten weekend någonstanns... kanske på något strand och bo på fint hotel efteråt. Behöver ju inte åka långt, inte ens utanför sverige!

Hur du än ställer frågan, om du säger det rakt ut eller om det står skrivet i sanden eller nåt så ska du nog vara tydlig med att det är ett riktigt FRIERI.. inte bara... "förresten, vill du gifta dig med dig?".. då kanske han inte fattar att du verkligen vill ha svar och vill boka datum etc...

kanske kan du skriva ett fint kort...

vilka typer av personer är ni? romantiska? äventyr? laid back?

Svar på tråden Fria, tips och råd!