• Moon1F­rance
    Äldre 31 May 22:26
    8014 visningar
    6 svar
    6
    8014

    utlandssvensk som vill gifta sig i Sverige

    Jag är bosatt i England, min pojkvän är brittisk och vi vill gifta oss i Sverige. De jag pratat med på skattemyndigheterna hade så dålig koll på hur saker och ting ska gå till att jag känner att jag behöver råd från någon som gjort samma sak!
    Saker jag gjort i förberedande syfte: jag har en kopia av mitt svenska 'birth certificate' på engelska, min pojkvän har sitt brittiska birth certificate och jag har förstått att både jag och min pojkvän måste skaffa något slags bevis på att vi inte redan är gifta med någon annan via vårt lokala 'registrar office'. Någon som kan svara på följande:
    1. vad heter beviset vi måste ha i Stobritannien?
    2. hur länge är det giltigt?
    3. vad behöver vi göra i Sverige och i vilken ordning?
    Vi planerar en enkelt, borgligt bröllopoch vi vill göra alltihop så enkelt och smidigt som möjligt.
    Tackar på förhand för tips och råd!

  • Svar på tråden utlandssvensk som vill gifta sig i Sverige
  • MrsMci­ntosh
    Äldre 1 Jun 10:40
    #1

    hej hej

    Jga ar ocksa svensk, min make ar sydafrikan (fast britisk medborgare) och vi gifte oss i sverige 2006. Intyget du behover heter certificate of no impediment och det far du pa ditt lokala registry office i England. Det tar ett bra tag att ansoka sa gor det i tid, han behover ga igenom en intervju och sen skall annonsen sattas upp pa en websida i flera veckor ifall nagon motsager sig att han skall gifta sig (england och alla deras konstiga regler). sen nar det ar gjort sa har han nagra manader pa sig att gifta sig (kommer inte ihag hur manga). Sen gar ni den vanliga vagen i sverige, ansoker om hindersproving och sa, om jag inte kommer ihag fel sa skall detta goras i person. Hans certifikat var inte fardigt nar vi gjorde detta men det var ok, vi kunde skicka in det senare. Efter ni ar gifta skall aktenskapsbeviset registreras och ta flera kopior pa det om du skall byta namn... det behovs i England!! du behover inte ha det oversatt

    lycka till!!

  • 090208
    Äldre 1 Jun 11:51
    #2

    Vaa, nar jag gifte mig i England sa behovde vi inga papper fran Sverige. Ansokte om hindersprovning har, och den godkandes ju. Alltsa ar var vigsel giltig, och pa flera stallen har jag hort att ar vigseln giltig i det land ni gifter er, da kommer den vara det i Sverige oxa.

    Ja, jag vet att det ar tvartom i ditt fall, men tyckte bara det var markligt att ansoka om papper har nar man inte gifter sig har.

    Och vi gick Certificate of Approval efter bara ca 3 veckor, utan nagot krangel alls. Aven fast min man kommer fran terrorist-landet Pakistan... Intervjuerna kommer tydligen senare, men gifta, det ar vi! :)

  • 090208
    Äldre 1 Jun 11:52
    #3

    By the way, kolla londonsvenskar.com. Bli medlem och fraga bara, alltid nan som svarar. Massa svenskar dar som gift sig har.

  • MrsMci­ntosh
    Äldre 1 Jun 20:25
    #4

    det ar bara i nagra lander man behover det dar certificate of no impediment och sverige var ett av dem fast i de flesta andra europeiska lander slapp man, konstigt for sverige brukar oftast annars vara sa krangel-fritt!

  • S O F
    Äldre 1 Jun 20:47
    #5

    Kan ju bara instämma med det MrsMcintosh skrev, vi gjorde likadant, fast intyget hette något annat ( min man är irländare ). Vi sökte också hindersprövning personligen, men har hört i efterhand att man kan skicka in ansökan+certifikatet+kopior på passen, så ska det gå.

  • Äldre 5 Oct 09:24
    #6

    Hej,

    Vi gjorde detta nyligen och det var en liten utmaning.

    Frå England så behöver ni:

    Fästmannen som är britt behöver: cerificate of no impediment som han kan få från registry office, kostar £35 och tar ca 3-4 veckor att utfärda.

    Du behöver ett certifkat som heter trace of no marriage. Kostar £50 och tar 2-4 veckor. Man kan beställa detta via mejl, vi ringde först, men det går säkert bra att besöka registry office. Båda är giltiga i fyra månader. Ni kan skicka kopior på dessa dokument samt passkopior till Skatteverket för att starta processen men ni måste även besöka Skatteverket och komplettera med original.

    Hoppas detta hjälper!


    A
Svar på tråden utlandssvensk som vill gifta sig i Sverige