• Modin

Har man råd?

Jag är en tjej på 20 år min sambo är 25.. Vi har vart tillsammans sen sommarn 05 och vart förlovade i 2 år.. Vi har två barn ihop. Och nu funderar vi på att gifta oss.. Men ja är mamma ledig å han jobbar har lite betalningsanmärkningar så han får inte ut så mycket i lön.. Tillsammans har vi ca 16-17 tusen.. :S Men har man råd till bröllop?? Måste de bli så dyrt?? Någon som har tips på hur man kan få de billigt??

• Svar på tråden Har man råd?
  • FruHamberg

Det beror väl lite på hur du vill att erat bröllop ska vara. Det går att få till det riktigt billigt utan att det änns billigt. Det finns några trådar om budgetbröllop, du kan ju alltid gå in där och läsa lite.

Men några tips är
    Köp klänning ifrån kina
    Hur mycket "lull lull" vill ni ha? Köp begagnat eller håll koll när det är rea.
    Hinner ni fylla år innan den stora dagen, så önska er saker till bröllopet
    Man behöver inte ha middag efter bröllopet, man kan "bara" bjuda på fika
    Om ni vill ha middag så kan ni ta ut en kuvertavgift ist för presenter
    Eller så kan ni önska er bidrag till festen i present
    Man behöver inte köpa värsta bling ringen, man kan ju lägga på stenar efteråt när man känner att man har råd
    Kolla på ebay efter prylar till bröllopet, då dollarn är så billig kan man ju göra riktiga fynd

Ja, det var väl vad jag kom på nu. Undrar du över något så fråga på

• DanKat

Jag har läst om vissa som önskat sig festen i present av bröllopsgästerna, det tyckte jag var en kul idé om man inte känner att man gärna vill fixa det själv Då delade alltså gästerna upp sig så att vissa fixade att dekorera festsalen, vissa stod för mat osv. Dom delade helt enkelt ut alla uppgifter så hela festen blev en överraskning för brudparet (och dom slapp betala )

• Waersta

Det går utmärkt att ha kuvertavgift också, dvs gästerna betalar för maten. Betalbar funkar också bra.

• be happy

Skrev ett jättelångt inlägg som försvann!
    Kortfattat skrev jag så här:
    Du kan får ett helt fantastiskt bröllop utan alla detaljer som kan tyckas nödvändiga när man hängt här på bröllopstorget ett tag! Var öppensinnad!
    Det är INTE värt att ruinera hela familjeekonomin för att ha bröllopsfest!

Vigseln är gratis om man är med i svenska kyrkan (tror det är gratis i rådshuset med!) En hemlig vigsel nu och en fest om några år kanske fungerar?
    Man blir lika gift i en snygg sommarklänning som i en svindyr brudklänning.
    Har ni kontakter? Utnyttja dem! Nån som sjunger fint under vigseln. Nån som har en bra kamera och lite fantasi som kan fota er. Nån som är duktig på hår och smink som kan fixa det!
    Anvädnd bröllopstorgets budgetsverktyg! Räkna nog efter om ni har möjlighet att spara de pengar som behövs. Jobba hårt på att hålla er till en realistisk budget. Det blir alltid dyrare än man tänkt sig så se till att ha lite marginal!!

• Aleta

Man kan göra det jättebilligt...men varning för att hänga för mycket på BT man kan få för sig att skaffa toakorgar, favors, cake topper och allt möjligt som man försöker hitta billiga varianter av. Skippa helt allt sån´t onödigt istället!

Låna klänning, låt tärnor ha egna klänningar (om du ska ha tärnor) Skippa allt lulllull och färgtema. Plocka blommor till dekoration och buketten.
    Laga maten själva eller med hjälp av gästerna.
    Skriv egna inbjudningar för hand eller på datorn (obs inget pyssel, det kostar mycket mer än man tror).
    Var helt enkelt disciplinerad, gör en budget och håll den! Lockas inte med i bröllopshysterin så ska ni se att ni klarar det!

Svar på tråden Har man råd?