• Dica

Tips på restaurang i Rom

Hej,

Vi har ett par goda vänner som ska åka till Rom på bröllopsresa och vi hade tänkt ge dom en förhoppningsvis oförglömlig middag i Rom som bröllopspresent. Är det någon som har ett tips på någon mysig och romantisk restaurang i Rom?

Hälsningar
    DC

(har letat lite på nätet men det är inte helt lätt o skapa sig en uppfattning om atmosfären på varje restaurang...)

• Svar på tråden Tips på restaurang i Rom
  • DetOrdnarSig

Vi var i Rom förra året och hade då reseguiden Topp 10. Den listar de 10 bästa sakerna (sevärdheter, shopping, restauranger etc.) inom olika områden. Vi var på 4 restauranger ur boken och alla hade helt fantastisk mat. Tyvärr var de inte vidare romantiska. Men ett tips kan ju vara att skaffa boken och slå in som present tillsammans med ett kort om middagen?

• Fru Diamant

Restaurang Piperno. Finns med i boken som nämns i ovanstående inlägget. Vi åt förlovningsmiddag där för två år sedan. Jättegod mat och bara italienare; inte en turist i sikte när vi va där (förutom vi då). Min sambo hade i smyg berättat för hotellet att han tänkte fria och bett hotellpersonalen boka ett bord på en romantisk, typisk italiensk restaurang och de valde denna.

• 12juli2008

Puffar lite, vi ska också till Rom och jag vore jätteglad för något bra tips på restaurang. Funderar på att förboka i hemlighet på något riktigt romantiskt ställe. Någon som har tips?

• DetOrdnarSig

Även min erfarenhet från de restaurangerna vi var på är att det inte var några turister utan bara italienare, på en av restaurangerna var det en del turister kanske 50-50. Förstår inte hur det går ihop när man väljer restaurang ur en guidebok, men så var det. Flera av restaurangerna fick vi dock leta lite efter, de ligger lite i skymundan och vet man inte om dem skulle man välja något som ser trevligare ut från gatan, d.v.s. en turistfälla.

• Lillac

Da Gildo heter en fin restaurang i ett fint område (nära Vatikanen) med bra priser.

• Lillac

En vän som bor i Rom tipsade också om La Lampara och Ar Grottino Der Traslocatore när vi frågade honom om romantiska restauranger där..

• Dica

Tack för alla tips och det där med ge bort boken var ingen dum idé!

Svar på tråden Tips på restaurang i Rom