• 090208

"Importera" sin man, hur gor man???

Nagon som gift sig med en icke-europe och sedan tagit med sig honom till Sverige?
    Undrar bara hur man gor nar man val kommer till Sverige... Vi har inga problem med visumet, jag undrar mer om saker som Forsakringskassan, vard, PERSONNUMMER, bank-konto, om han far jobba och bla bla bla
    Ska han "registreras" nanstans?

• Svar på tråden "Importera" sin man, hur gor man???
  • Ystad 20070727

Tänk på att ni måste ansöka om uppehållstillståndet INNAN ni vill resa in och bosätta er i Sverige. Om ni bor i London gör ni det lättast genom att gå till svenska ambassaden i London och lämna in en ansökan. Ambassaden skickar ansökan vidare till Migrationsverket. Det tar normalt sett ett par månader att få svar på ansökan. När din man sedan har sitt uppehållstillstånd tar ni med det, pass och vigselbevis och går till skatteverket så kan ni både registrera äktenskapet och få personnummer till honom. Personnummer får han normalt sett med en gång.

Därefter går det bra att t.ex kontakta kommunen om man vill ha hjälp med svenskastudier. Lycka till!

• 20080301

Har en jobbarkompis som "importerat" sig en fru och som det sas innan här måste ni söka om uppehållstillstånd i ert nuvarande hemland. Hon fick nämligen åka tillbaka för att göra det.
    Jag vet inte hur det funkar med a kassa men jag vet att min jobbarkompis gnäller över att hon inte får ett enda bidrag eftersom han tog hit henne. Hon pluggar svenska nu och får inget för det heller. Så jag antar att om din man inte får jobb direkt så får ni leva på det du tjänar.

• Ystad 20070727

Uppållstillståndet skall vara ordnat innan man reser in i Sverige, det skall sökas från hemlandet ELLER annat land där man har tillstånd att vistas. Därför kan de ju söka från London. Men det stämmer att han riskerar att få åka hem om de reser in först och ansöker sen.

A-kassan är ju kopplad till om man varit medlem och jobbat i Sverige innan man blir arbetslös, så ersättningen är ju inte kopplad till om man gift sig med någon från ett annat land. Däremot kan man ha i åtanke att makar har försörjningskrav i Sverige, så om den ena makan tjänar ok på sitt jobb så får inte den andra socialbidrag även om den inte har någon inkomst...

20080301 skrev 2008-05-25 10:13:52 följande:
    Har en jobbarkompis som "importerat" sig en fru och som det sas innan här måste ni söka om uppehållstillstånd i ert nuvarande hemland. Hon fick nämligen åka tillbaka för att göra det.Jag vet inte hur det funkar med a kassa men jag vet att min jobbarkompis gnäller över att hon inte får ett enda bidrag eftersom han tog hit henne. Hon pluggar svenska nu och får inget för det heller. Så jag antar att om din man inte får jobb direkt så får ni leva på det du tjänar.
  • anne på grönkulla

Det var precis det jag menade och att under tiden som den ansökan behandlas är det mycket svårt att få besöksvisum. Man kan heller inte "hoppa" mellan olika byråkratiska processer så skulle han ändå få besöksvisum kan han inte då i Sverige gå till Migrationsverket och få sin ansökan om uppehållstillstånd hanterad/beviljad. Hur lång tid det tar beror nog helt på kötiden för intervju (bäst är nog att försöka få bli intervjuade samtidigt på ambassaden i London, annars kan väntetiden lätt fördubblas och dra ut på tiden uppemot ett år). Sen kan ni försöka ligga på Migrationsverket efter det. Skicka med alla papper ni har om ert äktenskap, att det är registrerat både där ni bor och i era respektive hemländer.

Ystad 20070727 skrev 2008-05-25 10:03:56 följande:

Tänk på att ni måste ansöka om uppehållstillståndet INNAN ni vill resa in och bosätta er i Sverige. Om ni bor i London gör ni det lättast genom att gå till svenska ambassaden i London och lämna in en ansökan. Ambassaden skickar ansökan vidare till Migrationsverket. Det tar normalt sett ett par månader att få svar på ansökan. När din man sedan har sitt uppehållstillstånd tar ni med det, pass och vigselbevis och går till skatteverket så kan ni både registrera äktenskapet och få personnummer till honom. Personnummer får han normalt sett med en gång. Därefter går det bra att t.ex kontakta kommunen om man vill ha hjälp med svenskastudier. Lycka till!
  • 090208

Jo, vi visste redan att han maste ansoka om uppehallstillstand innan vi flyttar. Jag tanker mycket pa annat pappersjobb och tjafs nar man val kommer till Sverige, men det hjalpte ju Ystad och 20080301 till med. Tack!

Men behaller dom passen medan vi vantar pa uppehallstillstand? Och det kan ta over 1 ar???

• anne på grönkulla

Varför skulle de behålla passen?

Däremot kan det ta tid, det beror på kötiden där man söker. Har han varit på intervju? Har du varit på intervju?

• 090208

Jo, de behaller passen for dom ska ju klistra dit en san lapp dari. Men mitt kan jag fa tillbax nu om jag ringer dom.

Ingen av oss har varit pa intervju an... :(

• anne på grönkulla

Ja, det gör de ju, men först när uppehållstillståndet har beviljats och förmodligen bara typ över natten.

Om jag vore som ni skulle jag försöka få bli intervjuade båda på ambassaden i det land ni är nu. Då slipper ni lite väntetid (ofta blir den svenska partnern intervjuad i Sverige, men det tar ofta längre tid, man får vänta på en ny tid). Sen bör det viktiga vara att ni kan visa att ni är gifta - de kan fråga om annat också, men det som främst är relevant är att ni kan dokumentera äktenskapet (eller om ni varit sambo utomlands). Ev kan ni behöva legalisera vigselbeviset, men det beror på var ni gifte er och var ni söker. De kan berätta om ev såna krav där ni söker.

Personnummer får man när man folkbokför sig i Sverige.

• 090208

Vi ar bada bosatta i London, och vi mottes har. Har bott ihop 1 ar nu (vi gift oss himla tidigt...), har haft gemensamt bank-konto, plus att vi har ett antal seriosa managers som kan intyga att vi traffades da och dar. Sa har vi oxa flygbiljetter, hyr-bilkvitto m.m. Sa jag ar inte orolig over att inte kunna bevisa.

Vi ska alltsa ansoka om uppehallstillstandet sa snart vi kan, och det blir minst 1,5 ar innan vi flyttar till Sverige.

• anne på grönkulla

Ja, men det låter som en realistisk tidsuppfattning. Kruxet kan vara att medan ni väntar på uppehållstillståndet så kan din man ha svårt att få besöksvisum till Sverige.

Och vad ni kan bevisa borde inte betyda så mycket, bara ni kan visa korrekta papper på att ni är gifta. De kan fråga om de andra sakerna, men bara vigselbeviset ska egentligen räcka för utredningen numer.

• Ystad 20070727

Ditt pass skall bara kopieras, så det behåller de inte. Hans pass kanske de frågar efter, men det är normalt sett inga problem att få ha sitt pass under handläggninstiden, speciellt inte om man behöver resa under tiden. Tillståndet som skall in i passet klistras in på tre minuter så fort tillståndet beviljats, så det behöver inte ligga på ambassaden.

Jag skulle säga att 1,5 år är för tidigt....80% av ansökningarna som inkommer avgörs numera inom 6 månader. Man kan nämligen få avslag för att man söker för tidigt också, med hänvisning till att du inte är att betrakta som bosatt i landet (vilket du ju mycket riktigt inte är om du skall bo i London flera månader till).

Dock kan du redan nu se till att registrera äktenskapet i Sverige, vilket du gör på Skatteverket. Migrationsverket kräver normalt sett att det har registrerats för att det skall betraktas som civilrättsligt giltigt.

090208 skrev 2008-05-26 23:09:39 följande:
    Jo, vi visste redan att han maste ansoka om uppehallstillstand innan vi flyttar. Jag tanker mycket pa annat pappersjobb och tjafs nar man val kommer till Sverige, men det hjalpte ju Ystad och 20080301 till med. Tack!Men behaller dom passen medan vi vantar pa uppehallstillstand? Och det kan ta over 1 ar???
  • anne på grönkulla

Men, är det 6 månader från ansökningsdatum eller från intervjutidpunkten? Beroende på var man söker kan det ju ta himla olika lång tid att få intervjutid. Men det är ju helt sant att man kan få avslag för att man inte tycks ha för avsikt att bo i Sverige t ex. Uppehållstillstånd får man för att bo, inte för att slippa söka visum när man åker regelbundet på besök, t ex. Mitt förslag om att försöka få intervjuas samtidigt byggde på ideen att få ner väntetiden (annars får man först vänta på intervjutid på ambassaden för den sökande, sen när det gjorts vänta på en ny tid i Sverige för referenten).

Men om ni bor i London och han inte är därifrån så kan det vara värt att se till att ert äktenskap är registrerat också i hans hemland och kunna visa upp legaliseringsstämplar på det. Det kan styrka tyngden i ert äktenskap (mer än era flygbiljetter m m faktiskt) - de KAN (men det är såklart inte alltid så) säga att om han inte registrerat det i sitt hemland så är det ett tecken på att han inte tar det på allvar heller.

• 090208

Men det ar val bus-enkelt, bara att skicka in vigselbeviset till Skatteverket..? Eller maste man dit personligen? Orka...

• anne på grönkulla

Vad ni behöver göra för att registrera ert äktenskap i ahns hemland? Ingen aning, kanske vet han själv, eller se till att få vigselbeviset legaliserat av deras ambassad i London.

• 090208

Var pa ambassaden idag, dom sa att 6 manader racker att ansoka om uppehallstillstand, men vi ansoker garna ett par manader tidigare. Och vi behover inte flytta till Sverige med en gang, men kan anda inte vanta hur lange som helst. Och nope, han kan inte resa till Sverige under tiden. Undrar bara om han kan resa nan annanstans om vi vill semestra... Han har ju sitt visum i England och da borde han fa tillstand att besoka andra lander.

Goda nyheter!! Vi ska ju till Gotland 2 veckor, och da ska vi ha brollopsfest. Min Farfar ska gravsattas oxa, och jag vill verkligen att min man ar dar. Mest for att alla fran fastlandet ska vara dar och han kommer fa traffa alla, skulle vara sa roligt.
    Var orolig att vi skulle behova vanta pa hans pass (som ju ligger hos engelska migrationsverket i vantan pa visum-utredning) innan vi kan ansoka om besoksvisum till Sverige. Men! Vi kan boka tid och fixa det innan passet kommit tillbax, sen bara ga till ambassaden och fa lappen iklistrad nar passet kommit. Och om det anda skulle ta en jakla tid, sa snabbar Farfar pa det... Eftersom min man ju ska till Sverige bl.a for en san viktig familjeanlagehet.

Oj vad jag skriver... Ar bara sa lattad...

Svar på tråden "Importera" sin man, hur gor man???