• Junibrud08

Hur sätter ni ihop festprogrammet??

Hur sätter ni ihop sidorna i era festhäften?

Jag har liggande A4, vikt på mitten, 3 papper per häfte ( 6 sidor) ska ha ett band runt som är knutet som en rosett på framsidan men det känns inte som det optimala sättet att hålla ihop häftet. Om man ska häfta i mitten av ryggen, typ som en kvällstidning som måste man vika/rulla för att komma in till mitten med häftapparaten, om ni förstår vad jag menar.
    Helt okej om "prov-häftet" blir knöligt när man hämtar men man vill ju inte att alla ska bli så.

Är det någon som har nåt bra tips??

• Svar på tråden Hur sätter ni ihop festprogrammet??
  • BlivandeFruJohansson

Vi exakt samma tanke som dej! Men ska se om de funkar att bara ha snöre runt. Annars fundera vi på att göra 2 hål på framsiden (längst ut i kanten..) och trä tråden igenom och göra en rosett.

• Pingst09

Har ni inget lokalt tryckeri ni kan be häfta ihop dem i "ryggen" innan ni knyter bandet runt?
    Det kan de väl inte ta många kronor för att göra?!?

• propp

Vi kommer att ha likadana festhäften som er. Kommer att sätta ihop dem med sytråd i glitter, ca 6 st trådar så att det blir lite tjockare. Tycker inte det blir lika "festligt" att häfta ihop dem...även om det är bästa sättet att få häftet att sitta ihop ordentligt...

• propp

Om ni bestämmer er för att häfta ihop dem ändå finns det ju stora häftapparater så man slipper vika häftena.

• Embo81
    propp skrev 2008-05-22 21:46:07 följande:
    Vi kommer att ha likadana festhäften som er. Kommer att sätta ihop dem med sytråd i glitter, ca 6 st trådar så att det blir lite tjockare. Tycker inte det blir lika "festligt" att häfta ihop dem...även om det är bästa sättet att få häftet att sitta ihop ordentligt...
    Vi har oxå en tråd som håller ihop häftet, man får knyta ganska hårt för att det ska hålla, men det blir finare än att häfta tycker jag.
  • Junibrud08
    propp skrev 2008-05-22 21:47:29 följande:
    Om ni bestämmer er för att häfta ihop dem ändå finns det ju stora häftapparater så man slipper vika häftena.
    Vi har "stora häftapparater" på jobbet som jag säkert skulle kunna låna men då blir det extra stora, tjocka häftklammers eftersom det är meningen att man ska kunna häfta igenom mycket papper så det kommer bli jättefult med sån häftapprat som vi har iallafall.
  • Nessan

Jag vet vilka stora häftapparater du menar junibrud. Såna som är gjorda för tjocka pappersbuntar, men det finns också häftapparater med vanliga häftklamrar som bara är lite längre. En sån använde vi till vårt festprogram. Hade först tänkt sy ihop dem, men dels räckte inte tiden och dels blev pappersbunten för tjock för att det skulle bli bra. Lycka till med hopsättningen!

• Ljungfru

Jag har sett att calligrafen säljer snoddar till festhäften. Har svårt att förklara och pinsamt nog vet jag inte hur man länkar till en bild på en Internetsida.

• Gersimi85

Jag och min mamma hjälpte min faster att göra festprogrammen när hon gifte sig, då sydde vi ihop dem i ryggen på symaskin. Raksöm uppifrån och ner liksom

• Hofsan

Vi ska också sy våra med symaskin. Blir jättesnyggt!

• BlivandeFruJohansson

Va använder ni för nål & tråd när ni syr på maskin??

Svar på tråden Hur sätter ni ihop festprogrammet??