• silver­a
    Äldre 20 May 11:35
    21675 visningar
    24 svar
    24
    21675

    OT: Hälsprickor

    Jag har fått en gigantisk hälspricka på ena foten, som gör så ont. Den bara dök upp i förrgår, och i går kunde jag knappt gå, så ont gjorde det.
    Inatt sov jag med med Desivon handkräm(står att man kan ha den till fotvård också) och en plastpåse och strumpor.
    Men har ni något annat knep, för att läka sprickor?

    Bara det inte innebär någon fotfilning, för det klarar jag inte av...

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden OT: Hälsprickor
  • silver­a
    Äldre 22 May 23:25
    #11

    konichiwa girl
    Ja, jag är ganska överviktig, så det känns ibland i fötterna, och i hälarna. Ibland känns det tom som att foten blir "platt" undertill... Nästan alltid har jag bakkappa på mina skor, eftersom jag går lite snett, så skorna sitter bättre då. Men mina Crocs är så sköna...

    Kärlek ger näring åt själen
    jag har trott att Crocs( som ändå är extremt sköna för mig som har breda fötter) ska vara jättebra, men jag har märkt att jag faktiskt får lite fotsvett av dem... Jag har för mig att de ska vara impregnerade med något antibakteriellt, men det verkar inte fungera i mina Crocs...

    Jag tänkte ta mig i väg och få lite pedikyr nästa vecka, men kanske borde gå till en "medicinsk fotvårdare" istället, det kanske är lite mer rejält, än bara lite fotbad och nagellack...

    Tack för alla bra tips, hoppas fler får användning av dem!

  • grabba­rna
    Äldre 22 May 23:33
    #12

    crocs tror jag inte är så farliga faktiskt just för att de är så låga och även breda så att hälen får plats att breda ut sig lite, att gå i träskor barfota är däremot illa...(detta har min svägerska fått höra som ofta har problem med hälsprickor men hon går ofta i högklackade skor.)

  • Mermai­dia
    Äldre 22 May 23:36
    #13

    IDOMIN har alltid funkat för mig! Massor, massor av idomin och plåster på, så ska du se att sprickan läker på ett till två dygn!

  • grabba­rna
    Äldre 22 May 23:37
    #14

    annars är honung kanon mot både hälsprickor och sprickor på fingrar.

  • Kärlek ger näring åt själen
    Äldre 23 May 16:28
    #15

    Jo jag älskar också mina crocs... Jag har varit hos fotvård lika så har min arbetskamrat som har crocs och vi har fått samma svar båda två. De är inte bra för fötterna då de inte är särkilt snälla egentligen för de är väldigt varma. Jo de ska vara inpregnerade med sådant men det kan ändå vara en nackdel att gå i dem

    Ett annat tips är NaturSalvan (finns o köpa i hälsokost affärer) den är gjord på bivax.. funkar perfekt på hälsprickor m m :=) (Fungerar t om bra som smörjning till min psoriasis)


    silvera skrev 2008-05-22 23:25:20 följande:
    Kärlek ger näring åt själen jag har trott att Crocs( som ändå är extremt sköna för mig som har breda fötter) ska vara jättebra, men jag har märkt att jag faktiskt får lite fotsvett av dem... Jag har för mig att de ska vara impregnerade med något antibakteriellt, men det verkar inte fungera i mina Crocs...Jag tänkte ta mig i väg och få lite pedikyr nästa vecka, men kanske borde gå till en "medicinsk fotvårdare" istället, det kanske är lite mer rejält, än bara lite fotbad och nagellack... Tack för alla bra tips, hoppas fler får användning av dem!
  • NEoMA
    Äldre 23 May 17:57
    #16

    Jag hade också mastodont hälsprickor innan men sen gick jag på en fotvårdsbehandling och fick rådet pimpsten och skor med bra hälkappa och sen dess har jag inte haft några som helst problem. Gnuggar lite med pimpstenen på fötterna när jag duschar och de e allt

  • grabba­rna
    Äldre 23 May 21:02
    #17

    ja visst tror jag crocsen är dålig ur den synvinkeln för man blir väldigt varm men just hur hälsprickshållet så verkar dom vara bättre än en del andra just för att dom är låga och breda en del av jälen jäser liksom inte över bakkanten som den lätt gör i tex träskor
    Kärlek ger näring åt själen skrev 2008-05-23 16:28:55 följande:


    Jo jag älskar också mina crocs... Jag har varit hos fotvård lika så har min arbetskamrat som har crocs och vi har fått samma svar båda två. De är inte bra för fötterna då de inte är särkilt snälla egentligen för de är väldigt varma. Jo de ska vara inpregnerade med sådant men det kan ändå vara en nackdel att gå i dem Ett annat tips är NaturSalvan (finns o köpa i hälsokost affärer) den är gjord på bivax.. funkar perfekt på hälsprickor m m :=) (Fungerar t om bra som smörjning till min psoriasis)
  • Kärlek ger näring åt själen
    Äldre 24 May 17:53
    #18

    Jo det är klart.. Men det är nog olika hur pass känslig man är. Själv så skiftar jag skor efter halva mitt arbetspass till ett par andra skor. På så sätt så har mina fötter en chans att andas men även att jag slipper lite av hälsprickorna och förhårdnader


    grabbarna skrev 2008-05-23 21:02:33 följande:
    ja visst tror jag crocsen är dålig ur den synvinkeln för man blir väldigt varm men just hur hälsprickshållet så verkar dom vara bättre än en del andra just för att dom är låga och breda en del av jälen jäser liksom inte över bakkanten som den lätt gör i tex träskorKärlek ger näring åt själen skrev 2008-05-23 16:28:55 följande:
  • Äldre 29 May 02:01
    #19

    Får man spricka är det väl för att det är torrt och mycket hård hud, eller torrt , det enda lösningen är :

    FOTVÅRD !!!

    kan varmt rekommendera www.beautyandnails.se som ligger på östermalm , jätte duktiga tjejer och super sköna massagefåtöljer som masserar samtidigt ,jacuzzi till fötterna

    dem har kampanjpris nu

  • Therii
    Äldre 30 May 18:25
    #20

    mitt tips är oriflames lilla underburk Tender Care
    superbra mot självsprickor (läker på några dagar om man har i det i sprickan å runt å sen har nåt skydd över så det får va kvar)
    jättebra om man bränner sig
    kanonbra till röda bäbystjärtar
    perfekt till torr hud
    jättebra till torra läppa
    helt klart ett medel för det mesta
    har andvänt det i över 30 år så ja vet va bra den är
    visserligen lite dyr 100kr på ordinarie pris men den är dryg å väl värd pengarna (ofta ä den med på rea oxå så)

  • Therii
    Äldre 30 May 18:29
    #21

    just bubblor och vibrationer i fotbad är big nono för diabetiker fråga mej itne varför men det har ja blivit tillsagd. det kan ge skador som känselbortfall bla.

    går regelbundet på fotvård pga diabetes
    å ljummet vatten med lite såpa är jättebra för fötterna.
    ej för länge i vatten och har man mycxket förhårdnader kan det va bättre att fila dom i torrt tillstånd. det spar fötterna mer.

  • John24
    Äldre 11 Feb 12:57
    #22
    Therii skrev 2008-05-30 18:29:04 följande:
    just bubblor och vibrationer i fotbad är big nono för diabetiker fråga mej itne varför men det har ja blivit tillsagd. det kan ge skador som känselbortfall bla.

    går regelbundet på fotvård pga diabetes
    å ljummet vatten med lite såpa är jättebra för fötterna.
    ej för länge i vatten och har man mycxket förhårdnader kan det va bättre att fila dom i torrt tillstånd. det spar fötterna mer.
    Huskurer i all ära.... Jag höll på med massa sånt förr. Fotbad, salter, fila, speciella plåster you name it. Det senaste jag testar är footmender. Jag smörjer in mig ett par gånger i veckan och thats it!
  • Äldre 14 Apr 16:40
    #24

    Jag kör alltid med Inotyol salva med ett ordentligt plåster över så brukar jag få bort dem helt inom 48h Solig

  • Plätti­s
    Äldre 15 Apr 10:29
    #24

    Det var ett reklamkonto som drog upp tråden, den är gammal och inga av användarna som skrivit här finns kvar.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden OT: Hälsprickor