• dreams

Jobbfråga (helt OT)

Hejsan!

Jag behöver alla råd jag kan få!!!!

Under min föräldraledighet gick min chef i personlig kk, men företaget han hade (som jag arbetar på) hann han sälja vidare.
    Nu är det en konflikt som facket är inblandad i pga att nya ägarna inte vill medge att jag och en tjej till (som oxå var föräldraledig) ingick i "köpet".

Eftersom detta har blivit en konflik så kan det ta flera veckor innan jag kan börja jobba.

Igår pratade jag med en kompis som erbjöd mig jobb 2ggr/v + varannan helg med 100% ob med start i sommar.
    Detta passar mig perfekt då jag ska börja min utbildning i augusti som är heltid men vill inte ta så mkt studielån.

Nu till mitt dilemma....
    Om konflikten med den nya arbetsgivaren går till min fördel så har jag 20 semesterdagar tillgodo som jag kan ta ut i pengar, men facket verkar inte så possitivt inställda till att hjälpa mig om jag verkligen inte ska komma tillbaka och jobba...

Var gör jag? Struntar i semesterersättningen och börjar nya jobbet eller stannar kvar på gamla jobbet bara för att få ut min ersättning? Kan tilläggga att gamla företaget ej är fakligt anslutna så ingen av de anställda har fått någon årlig löneförhöjning...

Behöver verkligen alla råd jag kan få.....

• Svar på tråden Jobbfråga (helt OT)
  • Waersta

Shit, vilket dilemma!

Vad har du för alternativ? Vad är det bästa att göra?

• eleja

Ta det nya jobbet. Jag tror inte att du ska räkna med att få ut ersättningen från det gamla. Och även om du får det kan sånt där dra ut på tiden, du kanske inte får några pengar förrän långt senare.

Men försök ändå få facket att hjälpa dig. Har de ändå en till tjej så måste de ju i vilket fall dit och förhandla, då kan de ju lika gärna ta ditt fall på köpet.

• Mirri

Rent krasst har du väl rätt till din semesterersättning oavsett om du jobbar kvar eller inte. Det är konstigt av facket att inte vilja hjälpa dig att få ut det du har rätt till bara för att din eventuellt inte kommer jobba kvar tycker jag. Jag skulle nog se till att få ut min semesterersättning, det blir ju ganska mycket pengar du går miste om annars, och sedan börja nya jobbet.

• Babajaga

Jag tycker också att det är konstigt att facket inte vill hjälpa dig får semesterersättning om du inte skall tillbaka till gamla jobbet. Semesterersättningen har du ju redan arbetat ihop till och då måste du få betalt för detta arbete!!

• JohanoCissi

Jag hade utan att tveka börjat det nya jobbet. Vill du verkligen gå in i denna konflikt som kan bli utdragen, tråkig, jobbig och faktiskt i mina ögon helt onödig om du har ett jobb som väntar på dig? Dem där semesterdagarna kan spela kvitta när det inte ens är säkert att du får dem. Om det nu är så att du väljer konflikten så har facket skyldighet att hjälpa dig även om du inte är intresserad att fortsätta där. Dem måste hjälpa dig då du betalar medlemsavgift och faktiskt har innestående pengar i företaget som duhar rätt till.Lycka till!!

• dreams

Tack för alla synpunkter!

Jag har funderat hela morgonen och kommit fram till att strunta i det gamla jobbet.

Som flera här har påpekat för mig så kan tvisten bli långdragen och snart är det ju semestrar för alla inblandade så vem vet när den här soppan är över....

Dessutom känns det ju inte så roligt att arbeta för någon som inte vill veta av mig.

• pojomo

semesterersättning har alla rätt till. Även dom som är föräldrarledig då dom oxå räknas till semester. Så kräv dom dagarna du sen hur du vill göra efter det är ju upp till dig,men stå på dig

• dreams

Pratade med facket idag och berättade att jag hade fått ett nytt jobberbjudande som jag har accepterat och det tyckte han lät jättebra.

Han lät inte heller lika avig som sist och sa att vi självklart ska ha vår ersättning så nu känns det som att jag väger 20 kg mindre och kan koppla av...

Svar på tråden Jobbfråga (helt OT)